قتل و خشونت فزاینده علیه زنان در اروپا

15:58 - 09 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۸۰۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قتل و خشونت فزاینده علیه زنان در اروپا
قتل زنان و خشونت علیه زنان در کشورهای اروپایی همچنان روندی روزافزون دارد.

خبرگزاری میزان - بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱، حدود ۶ هزار و ۶۰۰ زن در اروپا به طور عمدی کشته شدند؛ تحقیقات بی‌سابقه که از سوی چندین نهاد در سراسر اروپا انجام شده، تلاش‌هایی برای شفاف‌سازی ابعاد قتل زنان و افزایش خشونت علیه زنان و همچنین در مورد کمبود خیره‌کننده داده‌های به‌روز درباره این پدیده‌ها است.

تراژدی مرگبار 

مادر یکی از قربانیان قتل زنان که اخیرا دختر خود را از دست داده، می‌گوید: هر خبری درباره قتل زنان یک تراژدی جدید است، مدت‌هاست که این امر روزانه روی می‌دهد و بخشی از زندگی روزمره ما شده است.

به گزارش «ووکس یوروپ»، بحران قتل زنان به خصوص از سوی شرکای سابق یا فعلی بحرانی است که در چند سال اخیر کشور‌های اروپایی مانند فرانسه و یونان را فرا گرفته و به نظر می‌رسد در طول همه‌گیری کرونا تشدید شده است؛ نه تنها کشورهایی مانند یونان بلکه در اسپانیا نیز در ابتدای سال جاری میلادی چهار مورد قتل زنان در شهر‌های مختلف تنها در یک روز اتفاق افتاد.

گزارش‌های وحشتناک مشابهی از دیگر کشور‌های اروپایی می‌رسد و بحث در مورد اینکه آیا قتل زنان باید به خودی خود جرم شناخته شود را دامن می‌زند. تاکنون تنها دو کشور اروپایی، قبرس و مالت، اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند.

در واقعیت چه اتفاقی می‌افتد؟ 

آیا در سال‌های اخیر تعداد زنانی که توسط شرکا یا اعضای خانواده به قتل رسیده‌اند افزایش یافته است؟ آیا این پیشرفت با افزایش گسترده‌تر خشونت مبتنی بر جنسیت، به‌ویژه خشونت خانگی، در طول دوره همه‌گیری همخوانی دارد؟ آیا واقعا نرخ قتل زنان در اروپا افزایش یافته است؟ و کدام کشور‌ها بیشترین مشکل را در مهار خشونت علیه زنان دارند؟

سیاهچاله اطلاعات در مورد خشونت مبتنی بر جنسیت در اروپا

تعداد کل قتل زنان در اروپا از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ در ۲۰ کشور ارائه دهنده داده‌ها بیش از سه هزار و ۲۰۰ مورد تخمین زده می‌شود، اما هیچ داده‌ای برای هشت کشور عضو اتحادیه اروپا (لهستان، بلغارستان، دانمارک، لوکزامبورگ، بلژیک، پرتغال، ایرلند، رومانی) در دسترس نیست. 

داده‌های یورواستات حدود شش هزار و ۶۰۰ قتل عمدی زنان در اروپا را بین سال‌های ۲۰۱۱-۲۰۲۱ نشان می‌دهد که بیش از چهار هزار و ۲۰۰ مورد توسط شرکا و حدود دو هزار و ۴۰۰ مورد توسط بستگان (این ارقام مربوط به این ۲۰ کشور است) به قتل رسیده‌اند.

فقدان داده‌های به‌روز شده 

هم برای تحقیقات و هم برای سیاست‌گذاری، فقدان داده‌های به روز یک محدودیت عمده در زمینه قتل زنان به شمار می‌رود؛ اعضای یک موسسه حقوقی شکاف‌های قابل توجهی را در انتشار داده‌های اخیر توسط عوامل دولتی کشف کردند. 

علاوه بر این، فقدان داده‌هایی با ویژگی‌های مشابه قابل مقایسه وجود دارد؛ به دلیل فقدان داده‌های قابل مقایسه در سراسر اتحادیه اروپا، هیچ امتیازی در حوزه مقابله با خشونت علیه زنان به اتحادیه اروپا داده نمی‌شود.

انفجار قتل زنان 

یونان با افزایش ۱۸۷.۵ درصدی در سال ۲۰۲۱، از ۸ مورد در سال ۲۰۲۰ به ۲۳ مورد در سال ۲۰۲۱، بیشترین افزایش را در قتل زنان در میان کشور‌های اروپایی داشته است. 

سوئد نیز با افزایش ۱۲۰ درصدی قتل زنان در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷، «جهش» داشته است، در حالی که استونی و اسلوونی در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ به ترتیب ۱۰۰ درصد افزایش داشته‌اند.

مقایسه داده‌های دوره دو ساله همه‌گیری ویروس کرونا با سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که یونان، اسلوونی، آلمان و ایتالیا افزایش قابل توجهی در قتل زنان داشته‌اند.

با بررسی داده‌های یورواستات در مورد قتل عمدی زنان از سوی مردان، شریک زندگی یا بستگان، افزایش مشابه ۱۵۶ درصدی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ برای یونان تایید شده است.

تجزیه و تحلیل بیشتر نشان می‌دهد که اسلوونی در سال اول همه‌گیری کرونا در قتل زنان از سوی شرکای صمیمی و خویشاوندان نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. 

کرواسی، اتریش و مجارستان با افزایش ۵۵.۶، ۲۸.۶ و ۲۶.۱ درصد به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

انتهای پیام/


برچسب ها: قتل زنان اروپا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *