قتل بیش از ۸۰۰ زن و دختر در کانادا

9:16 - 15 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۸۸۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قتل بیش از ۸۰۰ زن و دختر در کانادا
گزارش‎ها نشان می‎دهند که قتل زنان در کانادا همچنان روندی افزایشی دارد.

خبرگزاری میزان - موارد قتل در میان زنان و دختران، که به عنوان پدیده قتل زنان شناخته می‌شود، به سرعت در سراسر کانادا در حال افزایش است.

به گزارش «سی‌تی‌وی نیوز»، در یک گزارش اخیر نشان داده شده است که، بیش از ۸۰۰ زن و دختر از سال ۲۰۱۸ تاکنون در این کشور کشته شده‌اند.

دیده‌بان قتل زنان کانادا برای عدالت و پاسخگویی (CFOJA) گزارش سالانه خود را به تازگی منتشر کرد که در آن به جزئیات افزایش وحشتناک مرگ و میر خشونت‌آمیز در میان زنان و دختران بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ در کانادا می‌پردازد.

نتایج تحقیقات درباره قتل زنان در کانادا

بر اساس این گزارش، در پنج سال گذشته ۸۵۰ زن و دختر کشته شده اند که برابر با کشته شدن یک زن یا دختر مجرد در هر ۴۸ ساعت است؛ علاوه بر این، بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، ۲۷ درصد افزایش مرگ و میر ناشی از مظنونین مرد وجود داشته است.

در حالی که در همه موارد قتل متهمان شناسایی نشده‌اند، ۸۲ درصد از افراد شناسایی شده مرد بودند و ۱۸ درصد مظنونان زن بودند.

یکی از رایج‌ترین موارد زن‌کشی مربوط به خشونت‌های همسران و پس از آن زن‌کشی خانوادگی و زن‌کشی غیرصمیمی(از سوی افراد غریبه) است.

زنان ۲۴ تا ۳۴ ساله اغلب بزرگ‌ترین یا دومین رده سنی قربانیان را تشکیل می‌دهند، با این حال میانگین سنی برای زنی که توسط یک متهم مرد کشته شده است ۴۲ سال است، در حالی که میانگین سنی برای متهمان مرد ۳۷ سال است.

این گزارش همچنین برآورد می‌کند که از هر پنج قربانی زن که توسط یک متهم مرد کشته شده‌اند، یک نفر بومی بوده است، یعنی حدود ۱۹ درصد؛ از میان قربانیان، در مجموع ۸۶۸ کودک بدون مادر مانده‌اند.

درخواست برای جلوگیری از روند قتل زنان

مدافعان حقوق بشر از دولت کانادا خواسته‌اند تا قتل زنان را در قانون جزایی کانادا به رسمیت بشناسد یا در قوانینی برای ارائه حمایت قانونی از زنان و دختران، به ویژه آن‌هایی که بومی، سیاه‌پوست و بخشی از سایر جوامع نژادی هستند، اجرا شود.

میرنا داوسون، بنیانگذار CFOJA، می‎گوید: ما واقعاً می‌خواستیم به این موضوع بپردازیم تا درک عمومی بهتری وجود داشته باشد.

بر اساس این گزارش، ۲۲ کشور در برخی از قوه مقننه اصطلاح قتل زنان را اجرا کرده‌اند یا از این اصطلاح برای طبقه‌بندی برخی جرایم استفاده می‌کنند.

بی‌توجهی کانادا به بحران قتل زنان

این گزارش می‎گوید که کانادا همچنین با وجود متعهد شدن به انجام این کار در سال ۲۰۱۸، هنوز یک معاهده جهانی را امضا نکرده است که هدف آن ایجاد ابتکاراتی برای تحقیق و حذف قتل زنان است.

از بین ۳۵ کشوری که این تعهد را پذیرفته‌اند، کانادا یکی از سه کشوری است که هنوز به آن عمل نکرده است.

داوسون گفت: این نمونه‌ای از عقب ماندن کانادا از دیگر کشور‌ها در واکنش به خشونت مردان علیه زنان و دختران است.

اخیراً، گزارش کمیسیون تلفات جمعی (MCC) با بررسی تیراندازی جمعی در «نوا اسکوشیا» در سال ۲۰۲۰، در گزارش خود به دولت کانادا توصیه کرد که خشونت مبتنی بر جنسیت را یک بیماری همه‌گیر اعلام کند.

مایکل مک دونالد، کمیسر MCC، به خبرنگاران گفت: زنان، از طریق سازمان‌های مبتنی بر جامعه، مسئولیت حمایت از زنان را تقریباً به طور انحصاری برای مدت طولانی به دوش می‌کشند.

آمار قتل زنان کانادایی در سال ۲۰۲۲

نزدیک به ۲۰۰ زن و دختر در سال ۲۰۲۲ در کانادا بر اثر خشونت کشته شدند که اکثریت آن‌ها توسط مردان به قتل رسیده‌اند.

این بالاترین رقم ثبت شده توسط سازمان ملی تحقیقاتی است که ردیابی قتل زنان کانادایی را از پنج سال پیش آغاز کرده است.

در سال ۲۰۲۲ دستکم ۱۸۴ قتل زنان در کانادا رخ داد که بالاترین تعداد از زمانی است که این سازمان ردیابی چنین مرگ و میر‌هایی را در سراسر کانادا در سال ۲۰۱۸ آغاز کرد، زمانی که ۱۶۹ موردقتل زنان ثبت شد. 

در سال ۲۰۲۰، دیده‌بان قتل زنان ۱۷۲ مورد را ثبت کرد؛ از ۱۴۸ مورد در سال ۲۰۱۹ و ۱۷۷ مورد در سال ۲۰۲۱.

تاثیر همه‌گیری کرونا بر افزایش خشونت علیه زنان 

یک کارشناس کانادایی خشونت مبتنی بر جنسیت می‌گوید در سال‌های اخیر افزایشی در قتل زنان و دختران مرتبط با جنسیت در سراسر جهان وجود داشته است که این بیماری همه‌گیر نقش مهمی ایفا کرده است.

قرنطینه‌های مکرر و دسترسی محدود به خدمات و پناهگاه‌ها، و همچنین محیط‌های پرتنش، همگی در نتیجه همه‌گیری کرونا، به افزایش پیوسته قتل زنان کمک کرده‌اند.

انتهای پیام/


برچسب ها: کانادا قتل زنان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *