روز جهانی زن و بحران فزاینده قتل زنان در غرب

15:05 - 20 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۹۱۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روز جهانی زن و بحران فزاینده قتل زنان در غرب
خشونت علیه زنان در برخی کشورهای غربی به سطوح هشدار دهنده‌ای رسیده است.

خبرگزاری میزان – ۸ مارس به عنوان روز جهانی، هر ساله به عنوان فرصتی برای بررسی و توجه به برخی موضوعات قابل توجه در مورد وضعیت زنان در کشور‌های مختلف است.

به گزارش «الجزیره»، در حالی که موضوع سازمان ملل در سال جاری بر چگونگی تکامل مبارزه برای برابری جنسیتی در قرن ۲۱ تأکید می‌کند، مراسم‌ها در سراسر جهان نیز بر موضوعات دیرینه از جمله فقر و خشونت متمرکز شده‌اند.

گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۱ نشان داد که تقریبا یک زن از هر سه زن در سراسر جهان در طول زندگی خود مورد خشونت فیزیکی یا جنسی قرار می‌گیرد.

سازمان ملل می‌گوید: «وارد کردن زنان به فناوری منجر به راه‌حل‌های خلاقانه‌تر می‌شود و پتانسیل بیشتری برای نوآوری‌هایی دارد که نیاز‌های زنان را برآورده می‌کند و برابری جنسیتی را ترویج می‌کند».

کشور‌های غربی در حالی این روز را گرامی می‌دارند و بیانیه صادر می‌کنند که وضعیت زنان در این کشور‌ها هشدارآمیز است و بسیاری از آن‌ها با بحران فزاینده قتل زنان مواجه هستند.

«کلودیا شونینگ-کالندر»، عضو گروه پارلمانی در شهر مانهایم آلمان، رئیس کمیته دائمی برای برابری، از نهاد‌های اتحادیه اروپا می‌خواهد تا در مورد برابری جنسیتی «به طور مؤثر کلمات را به عمل تبدیل کنند.»

اروپا جنگ‌هایی را پشت سر گذاشته و پیشرفت اغلب با شکست‌هایی در زندگی اجتماعی و سیاسی همراه بوده است؛ این امر در مورد حقوق زنان در اروپا نیز صادق است.

در طول تاریخ نیز شاهد این هستیم که در همه این کشور‌های اروپایی توسعه منحصر به فردی وجود ندارد به طور مثال در سوئیس حق رای کامل زنان تنها در سال ۱۹۷۱ اعطا شد.

این امر تقریباً ۸۰ سال پس از نیوزلند، ۶۵ سال پس از فنلاند و ۵۰ سال پس از بسیاری از کشور‌های عضو اتحادیه اروپاست.

نگاهی به تاریخ به درک این نکته کمک می‌کند که توسعه حقوق زنان در کشور‌های اروپایی از منطق ساده همیشه بهتر شدن از نظر پذیرش بیشتر و حقوق برابر بیشتر پیروی نمی‌کند؛ در برخی زمینه‌ها اتفاق می‌افتد و در برخی دیگر نمی‌شود؛ این نه تنها زمانی که به تاریخ سوئیس نگاه می‌کنیم، بلکه در مورد تمام کشور‌های اروپایی نیز صدق می‌کند.

چالش‌ها و فجایع، برابری و حقوق بشر را به خطر می‌اندازد؛ علاوه بر این استثمار و خشونت جنسی اعمال شده علیه زنان در شرایط بحرانی و درگیری همچنان در حال تشدید شدن است.

همزمان با روز جهانی زن، کمیسیون اروپا و نماینده عالی اتحادیه در امور خارجی و سیاست امنیتی بیانیه‌ای را صادر کردند که در این بیانیه بدون توجه به وضعیت زنان در اروپا از «ظلم فزاینده در سطح جهان بر زنان» ابراز نگرانی شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *