مروری بر سوابق نقض حقوق بشر در ایتالیا

13:18 - 26 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۷۷۶۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ایتالیا که به نوعی خود را مدافع حقوق بشر در جهان می‎داند کارنامه سیاهی در بسیاری از موارد حقوق بشری دارد.

خبرگزاری میزان – بررسی‌های انجام شده از سوی نهادهای حقوق بشری مختلف حاکی از آن است که ایتالیا سابقه نقض حقوق بشر بسیاری را در زمینه‌های مخالف از مهاجران گرفته تا کارکنان بهداشت و درمان و زنان دارد.

این موارد متعدد نقض حقوق بشر نه‌تنها توجه گروه‌ها و نهادهای حقوق بشری را به خود جلب کرده بلکه اعتراض سازمان‌های بین‌المللی را نیز به همراه داشته است.

کارکنان مراقب‌های بهداشتی و خانه‌های سالمندان

کارفرمایان در بخش بهداشتی و مراقبتی، کارکنانی را که در طول همه‌گیری کرونا نگرانی‌هایی را در مورد شرایط کار خود در خانه‌های سالمندان مطرح می‌کردند، به سکوت واداشته‌اند. افراد مسن در خانه‌های سالمندان از تماس معنا دار با دنیای خارج محروم هستند.

کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در خانه‌های سالمندان تحت تعقیب انضباطی ناعادلانه‌ای قرار گرفتند و از انتقام‌جویی از سوی کارفرمایان خود بیم دارند.

 کارفرمایان به جای پرداختن به نگرانی‌های این افراد درباره وضعیت خانه‌های سالمندان، از اخراج‌های ناعادلانه و اقدامات ضد اتحادیه برای ساکت کردن آنها استفاده کردند.

خشونت علیه زنان در ایتالیا

سطح خشونت علیه زنان در ایتالیا همچنان بالاست؛ در مجموع 102 زن در حوادث خشونت خانگی در سال 2021 کشته شدند که 70 نفر از آنها توسط شریک زندگی فعلی ویا سابق خود به قتل رسیدند.

در ماه دسامبر سال گذشته، دولت ایتالیا لایحه‌ای را برای تقویت اقدامات برای جلوگیری از خشونت علیه زنان و خشونت خانگی تصویب کرد اما به نظر می‎‌رسد که این اقدام نیز راه به جایی نبرده است.

حقوق پناهجویان و مهاجران در ایتالیا

یکی از مهمم‌‎ترین موارد نقض حقوق بشر در ایتالیا موضوع مربوط به پناهجویان و مهاجران است.

تا پایان سال میلادی، برآورد می‌شود که دستکم 300 هزار مهاجر در ایتالیا بدون سند باقی بمانند، و این امر، برخورداری از حقوق را برای آنها دشوار کرده و آنها را در معرض سوء استفاده قرار می‌دهد.

 اقدام منظم‌سازی که در سال 2020 راه‌اندازی شد، با هدف اطمینان از اینکه افراد دارای وضعیت نامنظم می‌توانند مجوز اقامت و کار و دسترسی به خدمات بهداشتی را در طول همه‌گیری دریافت کنند، نتایج محدودی به دست آورد.

 بر اساس آخرین اطلاعات موجود در پایان سال گذشته میلادی، حدود 60 هزار نفر مدارکی را به دست آورده بودند، این رقم حدود یک چهارم از 230 هزار درخواست کننده است، در حالی که ده‌ها هزار درخواست در حال بررسی باقی مانده‌‌اند.

در ماه می، یک اتحادیه کارگری در اعتراض به ناکافی بودن اقدام قانونی، اعتصاب سراسری کارگران کشاورزی مهاجر را فراخواند.

هزاران مهاجر به کار در شرایط استثماری و زندگی در شرایط نامناسب در سکونتگاه های غیررسمی ادامه می‌هند؛ آنها همچنین در برابر حملات نژادپرستانه و بیگانه هراسی آسیب پذیر هستند.

شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها

نگرانی‌ها در مورد شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها با افراد در زندان و بازداشت پلیس ایتالیا همچنان ادامه داشته و در سال 2021 مورد توجه نهادهای بین‌المللی قرار گرفته و چندین روند قضایی علیه عاملان مظنون در جریان بوده است.

در ماه سپتامبر 2021، دادستان‌ها اتهامات شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها را علیه 120 افسر زندان و مقامات ارشد اداره زندان‌ها در این کشور به دلیل ضرب و شتم دسته جمعی در زندان «سانتا ماریا کاپوآ»، در آوریل 2020 مطرح کردند که بر 177 زندانی تأثیر گذاشته و منجر به مرگ یکی از آنها شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر ایتالیا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *