بحران خشونت علیه زنان در ایتالیا

15:44 - 22 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۴۱۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران خشونت علیه زنان در ایتالیا
افزایش قتل زنان در ایتالیا موجب شده که این کشور تصمیم به بازنگری در رویکرد خود در قبال خشونت‌های مبتنی بر جنسیت بگیرد.

خبرگزاری میزان - پس از جدیدترین مورد قتل هولناک یک زن از سوی شریک زندگی‌اش، ایتالیا قوانین خود را برای محافظت از زنان در برابر خشونت‌های جنسیتی بازبینی می‌کند.

به گزارش «یورو نیوز»، با این وجود کارشناسان می‌گویند اقدامات قانونی جدید آن چیزی نیست که ایتالیا در زمینه مقابله با خشونت‌های جنسیتی به آن نیاز دارد.

تنها چند روز پس از کشته شدن وحشیانه یک زن باردار در جریان قتلی که ایتالیا را شوکه و مردم این کشور را خشمگین کرد، مقامات ایتالیا اقدامات سختگیرانه‌تری را برای جلوگیری از افزایش مداوم تعداد قتل زنان در این کشور اعمال کرده‌اند.

«جولیا ترامونتانو»، ۲۹ ساله، هفت ماهه باردار بود که از سوی «الساندرو ایمپاگناتیلو» ۳۰ ساله، شریک زندگی خود، با ضربات چاقو کشته شد.

جزئیات وحشتناک قتل و تلاش‌های «ایمپاگناتیلو» برای پنهان کردن جسد، همراه با تلاش‌های او برای منحرف کردن توجه از تحقیقات پلیس، باعث شده است که قتل «ترامونتانو» به یک پرونده بزرگ برای رسانه‌های ایتالیایی و مردم این کشور تبدیل شود.

مرگ این زن و نوزاد متولد نشده‌اش، موجی از احساسات را به همراه داشت که به دولت ایتالیا رسید و کابینه دولت این کشور هفته گذشته یک بسته قانونی جدید را تصویب کرد که شامل تدابیری برای تسریع فرآیند‌های قانونی مربوط به قربانیان خشونت مبتنی بر جنسیت و تمدید این قانون است. 

خشونت مبتنی بر جنسیت در ایتالیا

در حالی که در ایتالیا تعداد قتل‌ها از دهه ۱۹۹۰ به طور کلی رو به کاهش بوده، اما تعداد زنانی که از سوی یکی از اعضای خانواده یا شریک زندگی خود کشته شده‌اند همچنان بالا باقی مانده و به تناسب در سال‌های اخیر با افزایش همراه بوده است.

«النا بیاجیونی»، نایب رئیس یک انجمن ملی که بیش از ۱۰۰ مرکز ضد خشونت و ۶۰ پانهگاه برای زنان قربانی خشونت را در سراسر ایتالیا مدیریت می‌کند، در این باره گفت؛ طی سال‌ها وضعیت در زمینه مبارزه با این خشونت‌ها تغییری نکرده و آنچه که ما شاهد آن بوده‌ایم افزایش موارد خشونت‌آمیز علیه زنان است.

بر اساس آخرین داده‌های وزارت کشور ایتالیا، از مجموع ۳۱۹ قتل در این کشور در سال ۲۰۲۲، ۱۲۵ مورد (حدود ۳۹ درصد) قتل زنان، قتل عمدی با انگیزه جنسی بوده است.

حدود ۷۴ درصد از این موارد قتل زنان - در مجموع ۱۰۳ نفر - در یک محیط خانگی اتفاق افتاده است؛ مطابق با داده‌های جهانی که نشان می‌دهد زنان بر خلاف مردان بیشتر احتمال دارد به دست یکی از اعضای خانواده یا شریک زندگی خود به قتل برسند تا یک فرد ناشناس.

قتل ۱۸ زن از ابتدای سال ۲۰۲۳

به گفته گروه «Femminicidio Italia» که اطلاعات مربوط به قتل زنان در ایتالیا را جمع‌آوری می‌کند، از ابتدای سال میلادی تاکنون دستکم ۱۸ قربانی پدیده قتل زنان در ایتالیا وجود داشته است.

«ایرنه پلیزون»، استاد حقوق اساسی در دانشگاه میلان، گفت: این پدیده واقعا جدی است و ریشه در تجربه ما به عنوان یک کشور دارد؛ داده‌های رسمی سال ۲۰۱۴ نشان داد که از هر چهار زن بین ۲۵ تا ۷۵ سال، یک نفر با نوعی خشونت جنسی مواجه است و ما هیچ مدرکی مبنی بر کاهش این درصد نداریم.

وی گفت که اعداد مربوط به خشونت علیه زنان در ایتالیا می‌تواند حتی بدتر از آنچه گزارش شده، باشد، زیرا اطلاعات کافی در مورد موارد مربوط به زنان معلول، زنان مهاجر و زنانی که از اعتیاد به مواد مخدر رنج می‌برند، وجود ندارد.

آیا اقدامات جدید کافی است؟

بر اساس قانون جدید، که هنوز باید قبل از اجرایی شدن به تصویب پارلمان ایتالیا برسد، افرادی که متهم به تعقیب، قلدری سایبری یا خشونت خانگی هستند، مجبور خواهند شد از فاصله ۵۰۰ متری به خانه‌های قربانیان خود و سایر مکان‌هایی که قربانیان معمولا می‌روند، نزدیک نشوند.

قربانیان خشونت خانگی، تعقیب و سایر جنایاتی که به طور نامتناسبی بر زنان تأثیر می‌گذارند، دائما از محل متجاوزان خود مطلع می‌شوند و پس از آزادی از زندان به آن‌ها اطلاع داده می‌شود.

«الساندرا ویویانی»، دانشیار حقوق بین‌الملل در دانشگاه «سیه‌نا»، می‌گوید: برخی عناصر این بسته جدید احتمالا در مسیر درستی هستند، برای مثال تلاش‌ها برای ارائه حمایت بیشتر از قربانیان، اما به نظر من، برای مبارزه با پدیده خشونت علیه زنان، این تدابیر کافی نیست.

وی گفت: ما نمی‌توانیم مانند چند سال گذشته تنها و منحصرا در زمینه حقوق کیفری به کار خود ادامه دهیم و این واقعیت واضح است که موارد خشونت علیه زنان در حال کاهش نیست، بلکه ابعاد خشونت و بی‌رحمی این رویداد‌ها بیشتر می‌شوند.

انتهای پیام/


برچسب ها: ایتالیا قتل زنان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *