قتل سریالی زنانی بومی در کانادا

15:49 - 15 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۵۳۶۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قتل زنان بومی در کانادا بحرانی است که به نظر می‌رسد ریشه‌های تاریخی دارد.

خبرگزاری میزان – پلیس کانادا اخیرا اعلام کرد یک قاتل سریالی که پیش از این به کشتن یک زن بومی متهم شده بود، سه زن بومی دیگر را نیز به قتل رسانده است.

پلیس کانادا جزئیات کمی در مورد تحقیقات خود منتشر کرد، اما گفت که هیچ سرنخی برای قربانیان احتمالی دیگر ندارد.

بازداشت این قاتل سریالی در  کانادا نگرانی‌ها درباره کشتار زنان بومی در این کشور  را بار دیگر افزایش داده است.

به گزارش «سی‌بی‌سی»، مرگ زنان بومی در این کشور تبدیل به یک بحران شده و تنها در یکی از شهرهای این کشور از سال 2019 یازده زن بومی به قتل رسیده‎‌اند.

موضوع قابل توجه در این زمینه این است که مقامات کانادایی برای مقابله با این موضوع اقدامی انجام نمی‌دهند و این روند همچنان ادامه دارد.

با وجود فریادهای مدافعان حقوق بشری برای اقدام فوری، مقامات کانادا هنوز بودجه‌ای برای حمایت از ایجاد سرپناه جدید و فضاهای مسکونی انتقالی برای زنان و دختران بومی که سعی در فرار از خشونت دارند، صرف نکرده‌اند.

«جودی هیوز»، مشاور ویژه مدیر عامل انجمن زنان بومی کانادا، می‌گوید: این امر نشان می‌دهد که مقامات کانادا به راحتی هیچ اهمیتی نمی‌دهند؛ هیچ بهانه‌ای برای عدم تخصیص بودجه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه خشونت موجود دلخراش است، گفت: بدون انکار، هنوز راه زیادی در پیش است. ما می‌دانیم که صدای بومیان باید راهگشا باشد و ما به همکاری نزدیک با مردم بومی، خانواده‌ها، بازماندگان، جوامع و استان‌ها و مناطق به عنوان شرکای برابر ادامه خواهیم داد.

وقتی صحبت از زنان بومی ساکن در شهرهای کانادا می‌شود، یک چالش بزرگ همچنان یافتن مسکنی است که نه تنها مقرون به صرفه باشد، بلکه در مناطق امن واقع شود.

تخمین زده می شود که حدود 4 هزار زن و دختر بومی در 30 سال گذشته در کانادا کشته یا ناپدید شده‌اند؛ اگرچه بعید است که تعداد واقعی قربانیان اعلام شده باشد.

سهم نامتناسب زنان بومی از قتل‎‌ها در کانادا و آمریکا

زنان و دختران بومی با نرخ نامتناسبی از خشونت در آمریکا و کانادا مواجه هستند و مدافعان حقوق بشر می‌گویند لازم است اقدامی در این زمینه صورت بگیرد.

مدافعان حقوق بومیان در کانادا و آمریکا درخواست‎های طولانی مدتی را برای اقدام مشخص برای جلوگیری از نرخ نامتناسب خشونت علیه زنان و دختران بومی در هر دو کشور تکرار کرده‌اند.

جوامع بومی سال‌ها زنگ خطر را در مورد تعداد نامتناسب زنان و دختران بومی که در آمریکا و کانادا کشته یا ناپدید شده‌اند به صدا در آورده‌اند.

مدافعان حقوق بشر همچنین اقدام سیستماتیک دولت و سازمان‌های مجری قانون برای رسیدگی به این موضوع را محکوم کرده‌اند.

در سال 2014، پلیس کانادا گزارش داد که نزدیک به هزار و 200 زن بومی بین سال‌های 1980 تا 2012 در کانادا به قتل رسیده یا ناپدید شده‌اند اما مدافعان می‌گویند که تعداد واقعی احتمالا بسیار بیشتر است.

یک تحقیق ملی در مورد زنان و دختران بومی گمشده و کشته شده در سال 2019 به این نتیجه رسید که خشونت «به منزله یک نسل‌کشی نژادی مردمان بومی است» که به ویژه زنان و دختران بومی را هدف قرار می‌دهد.

اما حامیان جامعه بومی می‌گویند که برای رسیدگی به این مشکل اقدامات بسیار کمی انجام شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *