مروری بر وضعیت حقوق بشر در آمریکا/ از وضعیت وخیم مهاجران تا خشونت پلیس علیه شهروندان

10:02 - 06 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۲۱۳۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا در حالی خود را حامی حقوق بشر عنوان می‌کند که انواع مختفی از نقض حقوق بشر در این کشور روی می‌دهد.

خبرگزاری میزان - وضعیت حقوق بشر در آمریکا طی سال 2021 بسیار بدتر شده و این در حالی است که این کشور همچنان ادعا می‌کند که حامی حقوق بشر در جهان است.

به گزارش «شینهوا»، دستکاری سیاسی منجر به افزایش شدید مرگ و میر ناشی از کرونا شد، تلفات تیراندازی به رکورد جدیدی رسید، دموکراسی جعلی حقوق سیاسی مردم آمریکا را پایمال کرد، اجرای خشونت‌آمیز قانون زندگی را برای مهاجران و پناهندگان سخت‌تر کرد، تبعیض علیه گروه‌های اقلیت قومی تشدید شد و در این بین، اقدامات یکجانبه آمریکا باعث ایجاد بحران‌های انسانی جدید در سراسر جهان شد.

آمریکا بالاترین تعداد موارد و مرگ و میر ناشی از کرونا در جهان را دارد که بسیار بیشتر از آمار در سال 2020 است. میانگین امید به زندگی 1.13 سال کاهش یافت که بزرگترین کاهش از زمان جهانی دوم است.

- وضعیت امنیت عمومی در آمریکا بدتر شد و جنایات خشونت‌آمیز همچنان رواج دارد؛ 693 تیراندازی جمعی در سال 2021 رخ داد که 10.1 درصد نسبت به سال 2020 افزایش داشت. بیش از 44 هزار نفر در خشونت‌های مسلحانه کشته شدند.

بیش از 420 لایحه با مقرراتی که دسترسی به رای را محدود می‌کند در 49 ایالت ارائه شده است؛ تنها هفت درصد از جوانان آمریکایی این کشور را به عنوان یک «دموکراسی سالم» می‎دانند، در حالی که اعتماد عمومی به دولت این کشور از سال 1958 تقریبا به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسیده است.

حدود 81 درصد از بزرگسالان آسیایی-آمریکایی گفتند که خشونت علیه جوامع آسیایی در حال افزایش است؛ جنایات ناشی از نفرت علیه آسیایی‌ها در شهر نیویورک نسبت به سال 2020 حدود 361 درصد افزایش یافته است. 59 درصد از آمریکایی‌ها گفتند که گروه‌های اقلیت قومی فرصت‌های شغلی برابری ندارند.

در سال مالی 2021، آمریکا بیش از 1.7 میلیون مهاجر از جمله 45 هزار کودک را در مرز جنوبی خود بازداشت کرد. اجرای خشونت‌آمیز قانون جان 557 نفر را گرفت که بالاترین رقم از سال 1998 است که نسبت به سال مالی قبل بیش از دو برابر شده است.

حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در جریان خروج نیروهایش از افغانستان، 10 عضو یک خانواده افغانستانی از جمله هفت کودک را به قتل رساند. در میان قربانیان یک کودک دو ساله وجود داشت. آمریکا همچنان 39 زندانی را در زندان گوانتانامو نگه می‌دارد.

«فرناند دو وارنس»، گزارشگر ویژه در مورد مسائل اقلیت‌های سازمان ملل، می‌گوید که سیستم حقوقی آمریکا در زمینه حمایت از حقوق بشر ناقص و قدیمی است که به نابرابری فزاینده منجر شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *