نقش آمریکا در استفاده از سلاح‌های ممنوعه در جهان/ثبت جنایات جنگی از عراق تا افغانستان

9:28 - 08 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۳۹۸۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ارتش آمریکا در کشورهای مختلف مرتکب جنایات جنگی شده و از هرگونه تحقیق درباره این جنایات نیز جلوگیری می‌‎کند.

خبرگزاری میزان - پس از جنگ جهانی دوم، دولت آمریکا با همکاری دولت‌های انگلیس، شوروی سابق و فرانسه، دادگاه نظامی بین‌المللی را برای محاکمه سران رژیم‌های محور اروپا تأسیس کرد.

اگر امروز دولت آمریکا خود را بر اساس همان مبنایی که برای محاکمه نازی‌ها در «نورنبرگ» به کار گرفت، به دلیل اقدامات انجام شده در افغانستان و عراق در سال‌های اخیر، باید خود را محاکمه می‌کرد.

جنایات جنگی آمریکا در کشورهای دیگر

تا همین اواخر، این احتمال که آمریکا مسئول جنایات جنگی در کشورها باشد برای اکثر آمریکایی‌ها غیرقابل تصور به نظر می‌رسید اما همانطور که اطلاعات و شواهد قبلی سرکوب و مخفی شده شروع به افشا شدن کردند، موضوع جنایات جنگی از سوی آمریکا توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد.

با تکیه بر طیف وسیعی از اسناد، از پروتکل‌های کنوانسیون ژنو گرفته تا ایمیل‌های FBI (اداره تحقیقات فدرال آمریکا) درباره زندانیان «گوانتانامو» گرفته تا اسنادی که نقض قوانین بین‌المللی را تایید می‌کنند، می‌توان به عمق این جنایت‌های آمریکا پی برد.

اتهام جنایت جنگی آمریکا علیه کشورهای دیگر، ریاکاری گسترده‌ای است که مقام‎های این کشور را دربرگرفته است.

می‌دانیم که جدیدترین جنایتکاران جنگی آمریکا چه کسانی هستند، از جمله «جورج دبلیو بوش، دیک چنی، دونالد رامسفلد، ریکاردو سانچز، جورج تنت، مدیر سابق سیا، دستیار دادستان کل سابق آمریکا، معاون سابق دستیار دادستان کل آمریکا» و بسیاری از دیگر مقام‎های آمریکایی.

اگر آمریکا به دنبال «اجرای عدالت» برای اوکراینی‌هاست، باید عدالت را برای یک میلیون نفر که 400 هزار نفر از آنها غیرنظامی بودند و در حملات، اشغال‌ها و بمباران هوایی این کشور در عراق، افغانستان، سوریه، یمن و پاکستان کشته شدند، نیز اجرا کند.

آمریکا باید عدالت را برای کسانی که زخمی و مریض شده و یا جان باخته‌اند، طلب کند ​​چرا که این کشور بیمارستان‌ها و زیرساخت‌ها را ویران کرده است.

این کشور باید برای هزاران سرباز و تفنگداران دریایی کشته شده در جنگ‌هایی که بر اساس دروغ راه‌اندازی شده و ادامه یافته‌اند و بسیاری دیگر نیز که زخمی شده‌اند و با ناتوانی‌های مادام العمر زندگی می‌کنند، عدالت طلب کند.

تسلیحات و آزمایش‌‎های مخفی آمریکا در سراسر جهان

گزارش‌های مختلف نشان می‌دهند که دولت آمریکا به طور مخفیانه سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی را در دهه ۱۹۶۰ در خاک خود آزمایش کرده است.

بر اساس اسناد به دست آمده، این آزمایش‌ها شامل رهاسازی عوامل اعصاب مرگبار در آلاسکا و اسپری باکتری بر روی هاوایی بود.

آمریکا همچنین عوامل اعصاب را در کانادا و انگلیس در ارتباط با این دو کشور و سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی را در حداقل دو ایالت دیگر، یعنی ایالت‌های مریلند و فلوریدا آزمایش کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که آزمایش‌های بیولوژیکی و شیمیایی توسط آمریکا بسیار گسترده‌تر از آنچه ارتش این کشور اذعان کرده، بوده است.

پنتاگون در اوایل سال جاری میلادی سوابقی را منتشر کرد که نشان می‌داد عوامل شیمیایی و بیولوژیکی روی کشتی‌ها در دریا قرار گرفته است.

پس از تلف شدن حدود ۶ هزار و ۴۰۰ گوسفند بر اثر دور شدن گاز اعصاب از محدوده آزمایش، ارتش آمریکا موافقت کرد تا آزمایش‌های عامل اعصاب در هوای آزاد را در مرکز اصلی سلاح‌های شیمیایی خود در صحرای یوتا متوقف کند.

اما پنتاگون قبلا هرگز جزئیات آزمایش‌های آلاسکا، هاوایی، کانادا و انگلیس را ارائه نکرده است.

علاوه بر این ارتش آمریکا دستکم از سال ۲۰۰۹ برنامه تسلیحات بیولوژیکی خود را در کره جنوبی مخفیانه اجرا کرده است؛ این موضوع در سال ۲۰۱۵ و زمانی که نمونه‌های سیاه زخم زنده از یک آزمایشگاه نظامی آمریکا از طریق خدمات پستی FedEx به پایگاه هوایی «اوسان» در «پیونگ تائک»، در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب پایتخت سئول، فرستاده شد، برای عموم مردم شناخته شد.

گزارش‌های متعددی درباره وجود چنین آزمایشگاه‌هایی در سراسر جهان تاکنون منتشر شده و آمار متفاوتی را در این زمینه ارائه می‌کنند.

پایگاه «سی جی تی ان»، در گزارشی می‎گوید که آمریکا بیش از ۲۰۰ آزمایشگاه بیولوژیکی نظامی در سراسر جهان دارد و بیش از ۳۰ مورد از آن‌ها افشا شده است.

این گزارش می‌گوید «بسیاری از آن‌ها در مکان‌های ناشناخته مخفی هستند؛ آیا این آزمایشگاه‌ها سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی تولید می‌کنند؟ یا از ویروس‌ها و باکتری‌های کشنده استفاده کنید؟ هدف واقعی این آزمایشگاه‌های بیولوژیکی چیست؟

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *