نقش کاخ سفید در جنگ‌افروزی‎ها/ آمریکا مسئول مرگ 20 تا 30 میلیون نفر از زمان جنگ جهانی دوم

15:37 - 07 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۳۷۲۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تاریخ اثبات می‌کند که سیاست‌های آمریکا در قبال بسیاری از کشورها همواره بر پایه نقض حقوق بشر، ترور، توطئه‌گری و جنگ‌افروزی استوار شده است.

خبرگزاری میزان – سیاست خارجی آمریکا بر پایه توطئه‎گری و جنگ‌افروزی استوار شده و در طول دو دهه اخیر این موضوع به طور ویژه‌ای در غرب آسیا تشدید شده است.

از سال 2001 و قانون «مبارزه با تروریسم»، آمریکا جنایت‌های بی‎شماری را در کشورهای مختلف مرتکب شده است که بسیاری از آنها حتی آشکار نشده است.

«جنگ علیه ترور» که در آن دولت «بوش» شروع به از بین بردن ممنوعیت‌های طولانی مدت علیه شکنجه در قوانین داخی آمریکا و قوانین بین‌المللی کرد و سیاست‌های سیستماتیک روانی و فیزیکی را اجرا کرد؛ شکنجه و سیاست‌هایی که تا به امروز باعث آسیب و رنج افراد بسیاری شده‌اند.

تجاوزگری و جنگ‌افروزی آمریکا در طول تاریخ

در حالی که جنگ اوکراین در اوایل سال 2022 سرفصل اخبار را به خود اختصاص داد و کشورهایی که آلمان به آنها حمله کرد بخش مهمی از جنگ جهانی دوم بودند، اما خود آمریکا در بسیاری از موارد متجاوز بوده است.

نمونه‌هایی از حمله آمریکا به خاک کشورهای دیگر در طول تاریخ کشور، از نبرد در سال 1805 در لیبی فعلی تا اشغال و تجاوز به افغانستان در سال‌های 2001-2021، را در بر می‌گیرد.

هیچ فهرست واحدی از کشورهایی که آمریکا به آنها حمله کرده است را نمی توان جامع در نظر گرفت، به این دلیل که تعاریف مختلفی از اینکه دقیقاً کدام اقدامات نظامی را می‌توان به عنوان تهاجم طبقه‌بندی کرد، وجود دارد.

از سوی دیگر، اگر یکی از تعریف‌های تهاجم شامل هرگونه تهاجم خصمانه مهم به قلمرو کشور دیگری باشد، حتی اگر جنگ به طور رسمی اعلام نشده باشد، فهرست تجاوزهای آمریکا به خاک کشورهای دیگر می‌تواند بسیار طولانی باشد.

در نهایت، اگر تعریف از تهاجم به گونه‌ای بسط داده شود که شامل هر نمونه‌ای شود که در آن نیروهای آمریکایی با یک کشور یا سرزمین خارجی تنش داشته باشند، می‌توان صدها مورد را ذکر کرد.

همچنین اقدام نظامی بیش از حد آمریکا در خارج از کشور باعث ایجاد ضدیت با این کشور در سطح گسترده می‎شود.

کشتار مردم بیگناه از سوی آمریکا

شواهد و مدارک حکی از آن است که نیروهای نظامی آمریکا به طور مستقیم مسئول حدود 10 تا 15 میلیون کشته در طول جنگ‌های کره و ویتنام و دو جنگ عراق بودند.

جنگ کره همچنین شامل تلفات چینی‌ها می شود در حالی که جنگ ویتنام شامل تلفات در کامبوج و لائوس نیز است.

عموم مردم آمریکا احتمالاً از این اعداد آگاه نیستند و حتی کمتر از جنگ‌های نیابتی که آمریکا مسئول آن است، می‌دانند.

در جنگ‌های اخیر بین 9 تا 14 میلیون نفر در افغانستان، آنگولا، کنگو، تیمور شرقی، گواتمالا، اندونزی، پاکستان و سودان کشته شدند.

نتیجه‎گیری کلی این است که آمریکا به احتمال زیاد از زمان جنگ جهانی دوم مسئول کشته شدن بین 20 تا 30 میلیون نفر در جنگ‌ها و درگیری‌های پراکنده در سراسر جهان بوده است.

برای خانواده‌ها و دوستان این قربانیان تفاوت چندانی ندارد که آیا علت آن اقدام نظامی آمریکا، نیروهای نظامی نیابتی، تامین تجهیزات یا مشاوران نظامی، یا راه‌های دیگر، مانند فشارهای اقتصادی اعمال شده توسط آمریکا باشد؛ موضوع مهم این است که عزیزان آنها در پی هر یک از این دلایل نشات گرفته از سوی آمریکا جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *