نژادپرستی و توهین به ادیان الهی؛ برجسته‌ترین ابعاد حقوق بشر آمریکایی

12:08 - 10 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۳۷۷۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حقوق بشر آمریکایی را باید عین نقض حقوق بشر براساس ادعاهای پر طمطراق توصیف کرد.

خبرگزاری میزان – حقوق بشر دستاورد انسانیت و نماد پیشرفت و احترام به آن از اصول اساسی تمدن است.

حقوق بشر یکی از سه رکن سازمان ملل است؛ توسعه آن پایانی ندارد و حمایت از حقوق بشر یک اصل مستمر است.

آمریکا از جمله کشورهایی است که همواره تظاهر به حفظ و رعایت حقوق بشر می‌کند؛ این مدعی دروغین حقوق بشر بدون توجه به سابقه اسفناک حقوق بشری و جریان مداوم نقض حقوق بشر خود، همواره در حال سخنرانی درباره رعایت حقوق بشر در جهان و گرفتن انگشت اتهام خود به سمت کشورهای دیگر است.

توهین به ادیان الهی و تبعیض علیه پیروان این ادیان

یکی از مباحث مهم در زمینه حقوق بشر، بحث توهین به ادیان الهی است؛ توهین در همه ادیان و مذاهب به شکل مشابهی ناشایست به حساب می‌آید.

کنوانسیون‌ها و معاهدات بین المللی از جمله کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر، میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، کنوانسیون منع اشکال نژادی و اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز هرگونه توهین مذهبی و هر رفتار غیر قانونی علیه اشخاص و گروه‌ها به واسطه مذهب را ممنوع اعلام کرده اند.

اما توهین به ادیان الهی از سوی مدعیان حقوق بشر در موارد متعددی مشاهده شده است؛ این مدعیان حتی به بهانه «آزادی بیان» از محکوم کردن این نقض حقوق بشر خودداری می‌کنند.

«آزادی بیان»، لقلقه زبان آمریکا برای نقض انواع حقوق بشر به ویژه حق آزادی ادیان است؛ همین عبارت دو کلمه ای راه توهین به ادیان الهی را برای آمریکا در حالی باز می‌کند که «واشنگتن» براساس آن به تامین و حفظ حقوق همجنسگرایان تاکید می‌کند.

توجه به این نکته ضروری است که «آزادی بیان» در حقوق بین الملل حد و مرزی دارد و موضوعِ مسئولیت‌ها و تکالیف است؛ ضمن این که ماده 20 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز در دو بند محدودیت‌هایی را بر آزادی بیان افزوده است که یکی از آن‌ها تاکید دارد «هرگونه دعوت یا ترغیب به کینه و نفرت ملی یا نژادی یا مذهبی که باعث تحریک به تبعیض یا دشمنی یا خشونت گردد، به موجب قانون ممنوع است.»

توهین به ادیان الهی در آمریکا در سال‌های اخیر ابعاد گسترده تری یافته و از سینما و تلویزیون به دیگر عرصه‌ها نیز گسترش یافته است؛ ضمن این که تبعیض علیه پیروان ادیان الهی نیز در آمریکا زندگی مذهبی و روزمره را برای آن‌ها بسیار دشوار کرده است.

«پیو» در گزارش سال 2019 خود این نتیجه را اعلام کرد که بسیاری از آمریکایی‌ها، تبعیض مذهبی را در این کشور مشاهده می‌کنند.

گزارش مذکور بر مبنای نظرسنجی‌هایی که «پیو» انجام داده بود، اعلام کرد که آمریکایی‌ها بر این باورند که برخی از گروه‌های مذهبی همچنان مورد تبعیض و محرومیت قرار دارند.

به باور بیش از 80 درصد آمریکایی‌ها، مسلمانان بیش از پیروان دیگر ادیان در معرض تبعیض قرار دارند.

نظرسنجی که در سال 2017 از مسلمانان آمریکایی انجام شد، نشان می‌داد که مسلمانان در این کشور موارد خاصی از تبعیض را تجربه کرده اند؛ مثلا با سوءظن با آن‌ها برخورد شده، نظارت شدید نیروهای امنیتی فرودگاه متوجه آنان شده یا با نام‌های توهین آمیز مخاطب قرار گرفته اند.

در عین حال، در سال 2011 سربازان آمریکایی مستقر در پایگاه آمریکایی «بگرام» در افغانستان اقدام به سوزاندن قرآن کردند و این اتفاق در همان سال در پایگاه دیگر آمریکا در «پروان» تکرار شد.

البته آمریکایی‌ها در حمله به روستایی در «غزنی» پس از کشتار مردم، به قرآن و نمادهای اسلامی توهین کردند.

پس از آن که کلیسای ایالت «فلوریدا»، 11 سپتامبر را روز قرآن سوزی اعلام کرد، «تری جونز»، کشیش آمریکایی اقدام موهنش مبنی بر سوزاندن قرآن را اجرا کرد.

ساخت فیلم موهن «معصومیت مسلمانان» در سال 2011 با حمایت مالی و معنوی «تری جونز» گام دیگر توهین به اسلام در آمریکا بود.

اعتراض گسترده مسلمانان به این فیلم که در سال 2012 منتشر شد، سبب شد وزیر خارجه وقت آمریکا، فیلم مذکور را مشمئز کننده بخواند.

«هیلاری کلینتون» ادامه نمایش این فیلم را این گونه توجیه کرده بود «به دلیل آزادی بیان نمی‌توان سازندگان فیلم را تحت تعقیب قضایی قرار داد.»

البته مسیحیان نیز از این توهین‌های مذهبی در امان نبوده و نیستند. به عنوان مثال، به گزارش «RSN»، در سال گذشته در یک بیلبورد تبلیغاتی تلاش شده بود «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا به عیسی مسیح تشبیه شود.

البته سیاستمداران آمریکایی هر جا که نیاز باشد، از دین به عنوان راه حلی جهت توجیه خود و عملکردشان بهره می‌برند؛ همانطور که تلاش می‌شد تا روی کار آمدن «ترامپ» به عنوان نگاه ویژه خداوند به آمریکای گرفتار در بحران نشان دهند.

«کاتو» نیز در گزارشی که در سال 2020 منتشر کرد، آورده است که آزار و اذیت مذهبی در آمریکا در حال افزایش است و پیروان همه ادیان را تهدید می‌کند.

باید توجه داشت که مثلا محکومیت توهین به پیامبر اسلام در هند از سوی دولت آمریکا، تنها براساس انگیزه‌های سیاسی بوده و «واشنگتن» به هیچ وجه دغدغه ای در رابطه با توهین به حضرت «محمد» ندارد.

آمریکا به عنوان یکی از مدعیان حفظ و اجرای حقوق بشر پیش از تلاش برای درمان دردهای حقوق بشری جهان باید نگاهی به خود انداخته و آزادی‌های مذهبی را به عنوان یکی از حقوق اساسی بشر به رسمیت بشناسد و تا حد امکان از این حق در خاک خود دفاع کند.

 چراکه هیچ آزادی اساسی تر از حق پاسخگویی به خالق وجود ندارد و تلاش برای سرکوب عمیق ترین باورهای معنوی مردم سبب ایجاد تضاد اجتماعی می‌شود.

انواع گوناگون نژادپرستی

نژادپرستی را به حق باید یکی از مصادیق بارز و آشکار نقض حقوق بشر توسط آمریکا دانست. نژادپرستی آمریکا انواع مختلفی دارد که در زیر به برجسته ترین آن‌ها پرداخته شده است:

نقض حقوق مردم بومی: آمریکا پاکسازی قومی غیرانسانی را علیه سرخپوستان انجام داد. در آغاز قرن بیستم جمعیت سرخپوستان آمریکا از 5 میلیون نفر در سال 1492 به 0.25 میلیون کاهش یافت.

سرخپوستان آمریکایی باقی مانده در آمریکا امروزه به عنوان شهروندان درجه دوم زندگی می‌کنند و حقوق آن‌ها به شکلی سیستماتیک پایمال می‌شود.

نفرت علیه آسیایی تبارها: از زمان شیوع کرونا، تحقیر و حمله به آسیایی تبارها در آمریکا وارد مرحله جدیدی شد. براساس گزارش سال 2021، یک چهارم جوانان آسیایی تبار در آمریکا هدف قلدری نژادی قرار گرفتند.

خشونت کنترل نشده پلیس: خشونت کنترل نشده به مرگ مکرر شهروندان آمریکایی به ویژه آفریقایی تبارها منجر می‌شود. براساس بررسی «لانست»، بین سال‌های 1980 تا 2018، بر اثر خشونت پلیس آمریکا 30 هزار و 800 آمریکایی جان خود را از دست دادند.

این گزارش نشان داد که آمریکایی‌های آفریقایی تبار 3.5 برابر بیشتر از آمریکایی‌های سفیدپوست توسط پلیس کشته می‌شوند.

در فوریه 2021، کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل از آمریکا خواستند تا اصلاحات گسترده ای برای پایان دادن به خشونت پلیس و مقابله جدی با نژادپرستی سیستماتیک و تبعیض نژادی اتخاذ کند.

کشتار غیرنظامیان در افغانستان: آمریکا جنگ علیه افغانستان را با ادعای مبارزه با تروریسم آغاز کرد. پس از 20 سال، تعداد سازمان‌های تروریستی فعال در افغانستان از عدد یک رقمی به بیش از 20 سازمان افزایش یافت؛ بیش از 100 هزار غیرنظامی افغانستانی بر اثر تیراندازی نظامیان آمریکایی و شرکایش کشته یا زخمی شده و بیش از 10 میلیون نفر آواره شدند؛ جنگ افغانستان، اقتصاد این کشور را ویران، مردمش را فقیر و گرفتار بحرانی انسانی کرد.

مهار ناکارآمد کرونا: مهار ناکارآمد بیماری کرونا در آمریکا پیامدهای غم انگیزی داشت. آمریکا مدعی بود که بیشترین منابع پزشکی و ظرفیت مراقبت‌های بهداشتی را دارد؛ اما در نهایت کرونازده ترین کشور جهان شد. یک اپیدمیولوژیست آمریکایی می‌گوید «کرونا برای آمریکا مانند یک کشتار عمل کرد.» اقلیت‌های نژادی اصلی ترین قربانیان شیوع کرونا در آمریکا بودند.

نژادپرستی محیطی: برنامه‌ها، سیاست‌ها و فعالیت‌های دولت فدرال اثرات نامطلوب و نامتناسبی بر جمعیت اقلیت، بومی و کم درآمد آمریکا دارد.

نژادپرستی انتخاباتی: ممانعت از رای دادن شهروندان اقلیت در آمریکا در ادوار مختلف انتخابات در این کشور حیرت برانگیز است؛ استفاده از پایگاه‌های بدنام برای اخذ رای شهروندان اقلیت سبب می‌شود آن‌ها در بلاتکلیفی انتخاباتی قرار بگیرند.

در صورت وجود خط تیره اشتباه، اشتباه تایپی در ثبت نام رای دهندگان، ... از قرار دادن نام شهروندان اقلیت در فهرست خودداری می‌شود.

بیش از 60 درصد از متقاضیانی که ثبت نامشان برای رای دادن رد می‌شود، آفریقایی تبارها هستند که یک سوم ثبت نام کنندگان را تشکیل می‌دهند. رای دهندگان آسیایی تبار نیز وضعیت تقریبا مشابهی دارند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *