رد پای غرب در فاجعه بارترین گورهای دسته جمعی در جهان

12:39 - 19 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۲۴۳۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گورهای دسته جمعی از مصادیق اصلی نقض حقوق بشر هستند و کشف هر از یک از آن‌ها پرده از تاریخ مداخلات مرگبار کشورهای غربی بر می‌دارد.

خبرگزاری میزان – گورهای دسته جمعی صحنه‌های هولناکی از جنایت و شواهد نقض فاحش حقوق بشر است. دردناک آن که کشف گورهای دسته جمعی تضمین کننده عدالت برای قربانیان نیست.

گورهای دسته جمعی در کشورهای مختلفی در سراسر جهان کشف شده اند. برخی از آن‌ها مانند کامبوج، بنا به دلایل داخلی رخ داده اند. بین سال‌های 1995 تا 2003 محققان مرکز اسناد کامبوج 19 هزار و 471 گور دسته جمعی را در 348 در سراسر کشور شناسایی کردند.

بازرسان بر این باورند گورهای دسته جمعی در کامبوج حاوی بیش از 1.1 میلیون قربانی هستند که به دست خمرهای سرخ کشته شدند.

اما غالبا گورهای دسته جمعی نتیجه مستقیم و غیر مستقیم جنایت‌های کشورهای غربی هستند.

مهم ترین گورهای دسته جمعی کشف شده در سراسر جهان با نقش آفرینی اصلی یا حاشیه ای کشورهای غربی عبارتند از:

گور دسته جمعی در بوسنی

بزرگ ترین گور دسته جمعی جهان در سال 2003 در بوسنی و هرزگوین کشف شد. گور دسته جمعی مذکور با 629 جسد نتیجه جنایت صرب‌ها علیه بوسنیایی‌های سملمان در سکوت کشورهای غربی در سال‌های 1992 و 1995 است.

قربانیان شامل زنان و کودکان هم می شد و دست برخی از قربانیان قبل از اعدام بسته شده بود.

کمیسیون بین المللی افراد مفقود اعلام کرد که قربانیان ابتدا در مکان‌های دیگری دفن شده بودند اما پس از جنگ برای مخفی ماندن جنایت مذکور اسجاد به مکانی دور افتاده منتقل شدند.

جنایت «سربرنیتسا»، بزرگ ترین نسل کشی مسلمانان در اروپاست.

گورهای دسته جمعی کودکان بومی در کانادا

مدارس شبانه روزی کودکان بومی در کانادا که از سوی دولت و کلیسای کاتولیک این کشور کنترل و اداره می‌شد، اهداف نژادپرستانه ای را دنبال می‌کرد.

در دوره بیش از 100 ساله فعالیت ده‌ها مدرسه شبانه روزی در کانادا بیش از 150 هزار کودک بومی به اجبار از خانواده‌های خود جدا شده تا به زعم گروه‌های حقوق بشری قربانی «نسل کشی» شوند.

در سال‌های اخیر هزاران گورهای دسته جمعی در محوطه مدارس مذکور پیدا شده اند. شمار اجساد بی نام و نشان در این محوطه این مدارس بین 4 تا 30 هزار مورد تخمین زده می‌شود.

گورهای دسته جمعی کودکان بومی در آمریکا

مدارس شبانه روزی کودکان بومی در آمریکا از اواسط قرن هفدهم تا اوایل قرن بیستم با هدف آن چه متمدن کردن کودکان بومی و سرخپوست آمریکا در فرهنگ اروپایی – آمریکایی خوانده می‌شد، تاسیس شدند.

این مدارس مانند مدارس بومی کانادا توسط دولت آمریکا و کلیسای کاتولیک اداره می‌شد.

براساس بررسی‌های انجام شده آزار جنسی و جسمی در این مدارس سبب مرگ شمار زیادی از کودکان بومی شده است.

این دست مدارس تا سال 2007 در آمریکا فعال بودند. اخیرا گورهای دسته جمعی در محوطه این مدارس پیدا شده اند و تحقیقات برای کشف گورهای دیگر ادامه دارد.

گورهای دسته جمعی در بروندی

کشف بقایای 6 هزار و 32 جسد در یک گور دسته جمعی در بروندی در سال 2020، ابعاد گسترده گذشته خشونت بار این کشور در شرق آفریقا را آشکار کرد.

قتل عام منجر به گور دسته جمعی مذکور نتیجه حمایت غرب از نسل کشی در این کشور مستعمره آلمان بود.

تخمین‌ها از وجود بیش از 4 هزار گور دسته جمعی در بروندی و 142 هزار قربانی حکایت دارند.

جنگ داخلی در بروندی تا پیش از پایان در سال 2005 بیش از 300 هزار کشته برجای گذاشت.

گور دسته جمعی در پایگاه سابق فرانسه در مالی

ارتش مالی در اوایل سال 2022 از کشف گور دسته جمعی در نزدیکی پایگاه نظامی سابق فرانسه خبر داده و تاکید کرد به هیچ وجه نمی‌توان مسئولیت این جنایت را به ارتش مالی نسبت داد.

در بیانیه ارتش مالی آمده بود که وضعیت پوسیدگی اجساد نشان می‌دهد که این گور مدت‌ها پیش از تحویل پایگاه به ارتش وجود داشته است.

فرانسه در سال 2013 نیروهای خود را به بهانه کمک به سرکوب شورشیان به مستعمره سابق خود اعزام کرد.

گور دسته جمعی در اسپانیا

گورهای دسته جمعی ناشی از تیرباران هزاران نفر از مخالفان دیکتاتوری در سال 1940 در حال کشف شدن هستند.

حزب محافظه کار خلق اسپانیا که از اعقاب وزرای سابق ژنرال «فرانکو» هستند، مدعی هستند که تلاش برای بررسی گذشته متوقف شود.

بزرگ ترین گور دسته جمعی اسپانیا مملو از بقایای حدود 33 هزار و 800 نفر از دو جناح ناسیونالیست و جمهوری خواه است که استخوان‌های آن‌ها از گورهای دسته جمعی سراسر اسپانیا بیرون آورده شد.

گور دسته جمعی کارگران در آمریکا

باستان شناسان در سال 1991 اسکلت 15 هزار آفریقایی آزاد و برده را در یک سایت ساخت و ساز در «منهتن» آمریکا کشف کردند.

در سال 2018 نیز گور دسته جمعی دیگری مربوط به کارگران آفریقایی در ایالت «تگزاس» کشف شده بود. این گور متعلق به بقایای کارگران سیاهپوست زندانی بود که از سال 1878 تا 1918 مجبور به کار اجباری در مزارع نیشکر «تگزاس» شده بودند.

گور دسته جمعی کشتار نژادی در آمریکا

باستان شناسان آمریکایی در سال 2020 جست و جو برای کشف گور دسته جمعی کشتار نژادی سال 1921 را در «تولسا» آمریکا آغاز کردند.

اجساد کشف شده شامل 35 مورد بود که همگی اصالتا آفریقایی بودند. اگرچه آمار درستی از قربانیان کشتار نژادی «تولسا» وجود ندارد ولی تخمین‌ها رقم 300 نفر را نشان می‌دهند.

گور دسته جمعی مهاجران در مالزی

پلیس مالزی در سال 2015 از کشف گور دسته جمعی شامل 139 جسد مربوط به مهاجران خبر داد.

این اقدام در پی انتشار گزارش‌های متعددی از وجود گورهای دسته جمعی در 28 کمپ مشکوک به قاچاق انسان در 500 متری مرزهای شمالی این کشور رخ انجام شد.

گور دسته جمعی در میانمار

براساس گزارش‌ها، از زمان تشدید قتل عام «روهینگیایی‌ها» در میانمار، گمانه زنی‌ها در مورد گورهای دسته جمعی در این کشور افزایش یافت.

تاکنون چند گور دسته جمعی حاوی اجساد روهینگیایی‌ها در میانمار پیدا شده است و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که شمار قربانیان بسیار بیشتر از حد تصور باشد.

قتل عام روهینگیایی‌های مسلمان در حالی ادامه دارد که جامعه جهانی به محکومیت این اقدام بسنده می‌کند.

گور دسته جمعی در پاناما

مقام‌های کشور پاناما در اکتبر 2021 اعلام کردند که چند کیسه حاوی بقایای انسان را از یک گور دسته جمعی خارج کردند.

اجساد متعلق به قربانیان تهاجم آمریکا به پاناما در سال 1989 هستند. گزارش‌های رسمی اعلام کردند که عملیات نظامی مذکور جان حدود 300 غیرنظامی را گرفت اما سازمان‌های حقوق بشری تعداد واقعی قربانیان را بیش از 300 نفر می‌دانند.

در عملیات مذکور فقط 23 سرباز آمریکایی کشته شدند.

گور دسته جمعی در شیلی

«پاسیو 29» نام گور دسته جمعی ناشی از کودتای آمریکایی 1973 در شیلی است. کشف گور دسته جمعی مذکور از اوایل دهه 2000 در دستور کار قرار گرفت.

گورهای دسته جمعی در لیبی

گورهای دسته جمعی در لیبی عمدتا حامل اجساد مهاجران یا غیرنظامیان هستند. غیرنظامیان قربانیان اصلی جنایات جنگی و نسل کشی در لیبی در پی ناآرامی‌ها هستند.

گورهای دسته جمعی در الجزایر

گورهای دسته جمعی در الجزایر مربوط به جنایت‌های فرانسه تا زمان استقلال این کشور در سال 1962 است.

از زمان استقلال الجزایر تاکنون گورهای دسته جمع زیادی در این کشور پیدا شده اند که بزرگ ترین آن‌ها در سال 1982 با 984 جسد در شرق الجزایر کشف شد.

گور دسته جمعی در نیجریه

دیده بان حقوق بشر در سال 2015 اعلام کرد ارتش نیجریه دستکم 300 مسلمان شیعه را در حمله غیرقابل توجیه به شهر «زاریا» در شمال این کشور کشته و به صورت دسته جمعی دفن کرد.

گور دسته جمعی در افغانستان

گورهای دسته جمعی کشف شده در افغانستان مربوط به ناآرامی‌های داخلی در این کشور است که توسط بازیگران خارجی تشدید می شوند.

گور دسته جمعی در عراق

براساس گزارش سازمان ملل، 200 گور دسته جمعی حاوی 12 هزار جسد در عراق کشف شده که ناشی از جنایت‌های گروه تروریستی «داعش» است.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که صدها گور دسته جمعی با دستکم 300 هزار جسد مربوط به دوران حکمرانی «صدام» دیکتاتور عراقی در این کشور وجود دارند. یکی از این گورها حاوی بیش از 800 جسد بود که در استان «الانبار» کشف شد.

گور دسته جمعی در روآندا

مقام های رواندا در سال 2020 از کشف گور دسته جمعی حاوی 5 هزار قربانی نسل کشی علیه گروه‌های قومی در این کشور در سال 1994 خبر دادند.

کشف گورهای دسته جمعی با وجود گذشت سه دهه از نسل کشی در روآندا چندان غیرمعمول نیست. در سال مالی 19-2018 بقایای بیش از 118 قربانی نسل کشی در رواندا کشف شد.

نسل کشی قومی در روآندا در سال 1994 با حمایت ارتش فرانسه جان بیش از یک میلیون نفر را گرفت.

گور دسته جمعی در آفریقای جنوبی

گورهای دسته جمعی در نزدیکی اردوگاه‌های کار اجباری اواخر قرن 19 و اوایل قرن بیستم در آفریقای جنوبی مستعمره انگلیس یافت می‌شوند.

گورهای دسته جمعی در ویتنام

جنگ آمریکا علیه ویتنام سبب کشته شدن 3 میلیون ویتنامی شد. گورهای جمعی کشف شده در ویتنام نتیجه این جنگ مرگبار آمریکا هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *