رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

انتشار اسنادی جدید از تاریخ برده داری در آمریکا

17:28 - 30 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۲۱۵۸۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یک گروه حقوق بشری آمریکایی اسنادی جدید از تاریخ برده‌داری در این کشور ارائه داده است.

خبرگزاری میزان – کالیفرنیا نخستین ایالت در آمریکاست که یک کارگروه غرامت برای سیاه‌‎پوستان آمریکایی ستمدیده ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، این گروه ویژه برای مطالعه و توسعه پیشنهادهای جبران خسارت برای آمریکایی‌های آفریقایی تبار، سندی ۵۰۰ صفحه‌ای منتشر کرده که تاریخ اقدامات سرکوبگرانه سفیدپوستان را از برده‌داری تا قوانین موسوم به «جیم کرو» (Jim Crow) تاکنون بررسی و مشخص می‌کند.

بر اساس گزارش «لاپراگراسیواین»، این گروه خواهان «غرامت کامل» برای سیاه‎پوستانی است که توسط یک سیستم تاریخی ستمگرانه دولتی مورد شناسایی قرار گرفته‌اند.

این گزارش همچنین می‎گوید «تفکیک، ترور نژادی، رفتار نژادپرستانه و سایر جنایات تقریبا در هر بخش از جامعه، آسیب‌هایی را به بار آورده است که در طول عمر و چندین نسل علیه جمعیت سیاهپوستان تداوم دارد.»

«کریس لاجسون», (Chris Lodgson) سازمان دهنده ارشد «ائتلاف برای کالیفرنیای عادلانه»، می‌گوید «نخستین گزارش کمیسیون جبران خسارت کالیفرنیا تاریخی است.»

وی افزود «این گزارش جزئیات جنایات و نقض حقوق بشر علیه آمریکایی آفریقایی‌تبار را در کالیفرنیا شرح می‌دهد.»

همچنین این گزارش بر آموزش مجزا و نابرابر تاکید دارد چرا که مناطق برده‌داری، دسترسی آمریکایی‌های آفریقایی به تحصیل را ممنوع می‌کرد.

این گزارش همچنین به جزئیات نژادپرستی در بخش محیط زیست و زیرساخت‌ها می‌پردازد؛ جداسازی مسکونی سیاه‎پوستان و سفیدپوستان منجر به مسکن بی‌کیفیت برای آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار شده است که آنها را در معرض مقادیر نامتناسب مسمومیت با سرب و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی قرار داده است.

کالیفرنیا از الگوی ملی آمریکا پیروی می‌کند که در آن سیاه‎پوستان بیشتر از سفیدپوستان در مسکن‌های پر جمعیت و نزدیک محل‌های زباله‌های خطرناک زندگی می‌کنند.

این گزارش همچنین نابرابری‌ها را در سیستم حقوقی مستند می‌کند و می‌گوید «مانند سایر نقاط کشور، کالیفرنیا بیشتر جمعیت آفریقایی‌تبار را متوقف می‌کند، تیراندازی می‌کند، آنها را می‌کشد یا زندانی می‌کند.»

این درحالی است که در طول تاریخ، تبعیض نژادی یکی از باسابقه‌ترین و در عین حال ضدبشری‎ترین تهدید علیه ارزش‌های بنیادین انسانی محسوب می‌شود که منجر به محروم ساختن گروهی از انسانها از یک حق یا امتیاز به دلیل معیارهایی چون جنسیت، تعلق قومی، رنگ پوست و … می‌شود.

با توجه به این‌كه مبارزات گسترده‌ای در سطح جهانی علیه تبعیض نژادی صورت گرفته اما هنوز هم در برخی از جوامع گروه‌های مسلطی با تحقیر سایر گروه‌ها از جمله اقلیت‌ها، ارزش‌های برابری انسان‌ها بر پایه احترام به حقوق بشر را نادیده می‌گیرند که این امر به عنوان تهدیدی برای جامعه و بالطبع برای شخصی که مورد تبعیض قرار گرفته، تلقی می‌شود.

از جملـه اقداماتی که برای رفع تبعیض به تصویب رسـیده، سند بین‌المللـی لغو کلیـه اشـکال تبعیض نژادی (آپارتایـد) مصـوب ۲۱ دسـامبر ۱۹۶۵ مجمـع عمومـی سـازمان ملل است.

با اين حال مسـئله تبعیض نژادی در بسـياري از كشـورها كه دارای نژادهای مختلف هستند، همچنان اعمـال می‌شـود.

نمونـه بـارز آن، كشـور آمريكاسـت كـه با وجود ادعـای وجـود دموكراسـی و حمايـت از حقـوق بشـر، سياسـت‌های ظالمانـه‌ای عليـه سرخپوسـتان و سـياهان ايـن كشـور به کار گرفته و این سیاست‌ها همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *