بازار چند میلیارد دلاری کوکائین در اروپا/ بیشترین میزان مصرف در کدام کشورهاست؟

14:01 - 15 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۹۹۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بازار چند میلیارد دلاری کوکائین در اروپا/ بیشترین میزان مصرف در کدام کشورهاست؟
تجارت و مصرف کوکائین در سال‌های اخیر در اروپا افزایش یافته و سبب بروز نگرانی‌های جدی شده است.

خبرگزاری میزان – مصرف ماده مخدر کوکائین در سال‌های اخیر در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در سیر صعودی بوده و نرخ قاچاق این ماده به درون مرز‌های اتحادیه اروپا افزایش قابل توجهی داشته باشد.

بازار کوکائین در اروپا

به گزارش «یورو نیوز»، از نظر تاریخی بلژیک، هلند و اسپانیا دروازه‌های ورود کوکائین به اروپای غربی از آمریکای جنوبی بودند، اما در دهه‌های اخیر این مسیر‌های سنتی تغییر کرده و پر رنگ شدن نقش اروپا در تولید و تجارت کوکائین سبب دسترسی سریع‌تر و آسان‌تر به آن شده است.

براساس اعلام آژانس مواد مخدر اتحادیه اروپا (EMCDDA)، قاره سبز اکنون نه تنها در توزیع بلکه در تولید کوکائین هم با باند‌های تبهکار اروپایی و بین المللی همکاری می‌کند.

 

اروپا؛ بازار چند میلیارد دلاری کوکائین/ کدام کشور‌ها بیشترین میزان مصرف را دارند؟

 

مدیر آژانس مذکور همچنین، گفت: این مسئله منجر به ایجاد سطح بی سابقه‌ای از دسترسی به مواد مخدر، افزایش خشونت و فساد و دیگر مشکلات سلامت شده است.

کوکائین در حال حاضر دومین ماده مخدر غیرقانونی در اروپاست و گردش مالی مربوط به آن در بازار خرده فروشی حدود ۱۰.۵ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود.

 

اروپا؛ بازار چند میلیارد دلاری کوکائین/ کدام کشور‌ها بیشترین میزان مصرف را دارند؟

 

کدام کشور‌های اروپایی بیشترین میزان مصرف کوکائین را دارند؟

مصرف کوکائین در جنوب و غرب اروپا از دیگر نقاط این قاره بیشتر است.

آخرین برآورد‌های آژانس مواد مخدر اتحادیه اروپا داده‌های زیر را ارائه می‌کند:

-حدود ۱۴ میلیون بزرگسال در سنین ۱۵ تا ۶۴ سال معادل ۵ درصد جمعیت اتحادیه اروپا در طول زندگی خود مصرف کوکائین را تجربه کرده اند.
-حدود ۳.۵ میلیون اروپایی در سال ۲۰۲۲ این ماده مخدر را مصرف کرده اند؛ از این میزان ۲.۲ میلیون نفر جوانان بین ۱۵ تا ۳۴ سال بودند.
-مصرف کوکائین به ترتیب در اتریش (۵.۶ درصد)، ایرلند (درصد ۴.۸)، کرواسی (۳.۹ درصد)، هلند (۳.۵ درصد)، اسپانیا و فرانسه (۳.۲ درصد) بسیار بالاست.
-در دسته بزرگسالان، اسپانیایی‌ها و پس از آن ایرلندی‌ها بیشترین احتمال مصرف کوکائین در طول زندگی خود را دارند.
-لهستان و لیتوانی در دسته بزرگسالان کمترین میزان مصرف کوکائین را ثبت کرده اند.
-مردان اروپایی بیشتر از زنان این قاره کوکائین مصرف می‌کنند.
-میزان مصرف کوکائین در اروپا به سطح قبل از شیوع کرونا بازگشته است.

اروپا؛ بازار چند میلیارد دلاری کوکائین/ کدام کشور‌ها بیشترین میزان مصرف را دارند؟

 

مرگ و میر مرتبط با مواد مخدر در اروپا

مرگ و میر مرتبط با مواد مخدر به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود؛ به این معنا که علاوه بر کسانی که به صورت مستقیم جان خود را بر اثر سوءمصرف یا بیش مصرفی مواد مخدر از دست می‌دهند، افرادی نیز بر اثر بیماری‌های ناشی از سوءمصرف یا استفاده ترکیبی آن‌ها با الکل یا دیگر مواد روانگردان می‌میرند.

براساس گزارش آژانس مواد مخدر اروپا در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۵ مرگ در هر یک میلیون نفر در اروپا بر اثر بیش مصرفی مواد مخدر ثبت شد؛ این رقم معادل بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ مرگ سالانه بر اثر مصرف یک یا چند ماده مخدر است.

اروپا؛ بازار چند میلیارد دلاری کوکائین/ کدام کشور‌ها بیشترین میزان مصرف را دارند؟

 

آمار مرگ و میر ناشی از سوءمصرف یا بیش مصرفی مواد مخدر در میان بزرگسالان اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ که به اوج خود رسید، روندی صعودی داشته است و اکنون بیش از مرگ و میر‌های ثبت شده در سال ۲۰۱۲ است.

افزایش نرخ مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در همه گروه‌های سنی به ویژه نوجوانان اروپایی ثبت شده است؛ مردان سه چهارم نرخ تلفات ناشی از مواد مخدر را تشکیل می‌دهند.

بیشترین میزان مرگ و میر‌های مرتبط با مواد مخدر مربوط به آلمان، سوئد، اسپانیا و فرانسه است که معادل تقریبا نیمی از مرگ و میر‌های مرتبط با مواد مخدر در اروپاست.

 

اروپا؛ بازار چند میلیارد دلاری کوکائین/ کدام کشور‌ها بیشترین میزان مصرف را دارند؟

تجارت رو به رشد کوکائین در فرانسه

به گزارش «یورو اکتیو»، تجارت کوکائین به سرعت در اروپا به ویژه در فرانسه در حال گسترش است.

در حالی که بازار کوکائین در سراسر جهان به رشد خود ادامه می‌دهد، گزارش جدید دیده بان فرانسوی مواد مخدر و گرایش‌های اعتیاد (OFDT) نشان داد که مصرف در سراسر اروپا و به ویژه در فرانسه به طور پیوسته در حال افزایش است.

گزارش OFTD نشان داد که گردش کوکائین در جهان، اروپا و فرانسه از دهه ۲۰۱۰ افزایش یافته است و اضافه می‌کند که این ماده مخدر اکنون یک سوم بازار مواد مخدر در اروپا را تشکیل می‌دهد.

بر اساس برآورد‌های OFDT در سال ۲۰۱۷، فرانسه با ۶۰۰ هزار مصرف کننده در سال یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان کوکائین در اتحادیه اروپا است؛ این میزان برای مصرف کنندگان حشیش به پنج میلیون و برای مصرف کنندگان MDMA/اکستازی به ۴۰۰ هزار نفر رسید.

آژانس بهداشت فرانسه «Santé Publique France»، که در تهیه گزارش مذکور شرکت داشت، گفت: در چند سال گذشته، سیگنال‌ها افزایش مصرف کوکائین در هر شکلی را نشان می‌دهد؛ مصرف کوکائین در میان بزرگسالان افزایش یافته است و اگرچه کوکائین به طور سنتی به عنوان ماده مخدر ثروتمندان شناخته می‌شد، اکنون در بخش وسیع تری از جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اروپا؛ بازار چند میلیارد دلاری کوکائین/ کدام کشور‌ها بیشترین میزان مصرف را دارند؟

 

علاوه بر این، بر اساس گزارش اداره مبارزه با مواد مخدر فرانسه، سازمان‌های مجری قانون نیز خبر از افزایش میزان کشفیات خود داده و اعلام کردند که در سال ۲۰۲۲ در فرانسه ۲۷.۷ تن کوکائین کشف شد.

خطرات سلامتی مرتبط با مصرف کوکائین قابل توجه است و به گفته آژانس ملی بهداشت عمومی فرانسه، فرانسه شاهد افزایش سه برابری مراجعات به اورژانس به دلیل مصرف کوکائین بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ بوده است.

بلژیک و هلند، قطب‌های اصلی کوکائین در اروپای غربی

بر اساس گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC)، در حالی که کوکائین یک سوم قاچاق مواد مخدر در اروپا را به خود اختصاص داده است، بلژیک و هلند به مراکز اصلی واردات کوکائین اروپای غربی تبدیل شده‌اند.

گزارش مذکور همچنین به ظهور مراکز جدید کوکائین در اروپا در سال‌های اخیر، به ویژه از طریق جنوب شرق اروپا و بنادر آنتورپ، روتردام و هامبورگ اشاره می‌کند.

یک مقام گمرک در بندر هلند گفت: در سال ۲۰۲۱، حجم رکوردی نزدیک به ۷۰ تن در روتردام کشف و ضبط شد که ۷۴ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد؛ این مشکل در سال‌های اخیر بزرگتر شده است.

در بندر آنتورپ در بلژیک، بیش از ۱۰۰ تن کوکائین در همان سال کشف و ضبط شد که ۴۰ درصد مواد مخدر کشف شده توسط پلیس را تشکیل می‌دهد.

اروپا؛ بازار چند میلیارد دلاری کوکائین/ کدام کشور‌ها بیشترین میزان مصرف را دارند؟

 

افزایش مصرف کوکائین در اروپا

به گزارش «رویترز»، بررسی‌ها نشان می‌دهند که مصرف کوکائین در سراسر اروپا افزایش یافته است.

بیش از نیمی از ۶۶ شهر اروپایی با داده‌های مربوط به سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ روند افزایشی در مصرف کوکائین را ثبت کردند.

هر ساله مقادیر بی‌سابقه‌ای از کوکائین در اروپا کشف می‌شود.

نهاد‌های اروپایی می‌گویند این افزایش مستمر در سطح کشف و ضبط کوکائین، با روند صعودی در دسترس بودن این ماده مخدر که در چند سال گذشته اتفاق افتاده، متناسب بوده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *