رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سونامی مواد مخدر در فرانسه؛ از «پسرهای دونده» تا «کارگران یک‌بار مصرف»

13:18 - 07 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۶۸۰۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سونامی مواد مخدر در فرانسه؛ از «پسرهای دونده» تا «کارگران یک‌بار مصرف»
سونامی بحران موادمخدر فرانسه را کاملا درنوردیده و ناتوانی دولت این کشور را آشکارتر کرده است.

خبرگزاری میزان – فرانسه در میان همتایان اروپایی خود با شکل جدی‌تر و مهارناپذیرتری از بحران قاچاق موادمخدر مواجه است.

تهدید استراتژیک برای فرانسه

طی ۲۰ سال گذشته، مصرف موادمخدر غیرقانونی در جامعه فرانسه به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است؛ همین امر سبب شد تا قاچاق موادمخدر در این کشور نیز به گسترش خود ادامه داده و دیگر محدود به شهر‌های بزرگ و حومه آن‌ها نشود.

این وضعیت سبب افزایش روزافزون حوزه نفوذ جرایم سازمان‌یافته، افزایش خشونت و فساد شده و چالش امنیتی بزرگی را برای این کشور رقم زد.

برای ارزیابی وضعیت مبتلابه فرانسه نمی‌توان محیط بین‌المللی را نادیده گرفت؛ بیشتر موادمخدر غیرقانونی که در فرانسه مصرف می‌شود، در خارج از این کشور تولید می‌شود، چراکه از سال ۱۹۹۰، بازار موادمخدر در سراسر جهان رشد قابل‌توجهی داشته است.

ورود گسترده حشیش، هروئین، کوکائین، اکستازی، فنتانیل آمفتامین‌ها و حتی متامفتامین‌ها به فرانسه بازار بزرگ مصرفی را در این کشور ایجاد کرد که به نوبه خود تقاضا را افزایش داد؛ مصرف انواع موادمخدر در فرانسه در ۲۰ سال گذشته به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است.

به‌عنوان مثال، مصرف ماری‎جوانا در دو دهه گذشته ۴۵ درصد رشد کرده و سالانه ۵ میلیون فرانسوی ماری‎جوانا مصرف می‌کنند؛ در عین حال، مصرف کوکائین و اکستازی نیز در این کشور پنج برابر شده است.

براساس آمار سال ۲۰۱۷ (آخرین آماری که موجود است) فرانسه در سال بیش از ۶۰۰ هزار مصرف‌کننده کوکائین و ۴۰۰ هزار مصرف‌کننده اکستازی داشته است.

رشد قارچ‌گونه باند‌های موادمخدر

تکثیر گروه‌ها و باند‌های قاچاق موادمخدر در فرانسه به دلیل وجود تقاضای فراوان و مداوم، یک چالش بزرگ برای دولت این کشور است.

سرعت رشد و افزایش تعداد باند‌ها و گروه‌های موادمخدر در حالی برای دولت فرانسه بحران‌ساز شده که تمایل این گروه‌ها به خشونت برای حفظ انحصار و کنترل خود بر مناطق در اختیار، به اعمال نفوذ بر قدرت‌های سیاسی محلی و ناتوانی دولت از مقابله با آن‌ها منجر شده است.

با وجود این، فقط نوک این کوه یخ آشکار است و میلیارد‌ها یورو درآمد به‎دست‏‎آمده از اقتصاد موادمخدر، چالش پول‎شویی را نیز در این کشور تشدید می‌کند.

بازار کوکائین در فرانسه به تنهایی حدود ۲ میلیارد یورور ارزش دارد؛ این رقم بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ دو برابر شده است.

در عین حال، دولت فرانسه متعاقب رشد گروه‌های و باند‌های قاچاق موادمخدر با چالش جدی و فزاینده آدم‌ربایی و گروگان‌گیری و برخی از انواع جرایم شهری نیز مواجه شده است.

 

جنگ موادمخدر در فرانسه؛ از مرگ‌بارترین سال مارسی تا کارگران یک‌بار مصرف

فرانسه؛ دروازه ورود کوکائین به اروپا

ناتوانی فرانسه در مقابله با قاچاق موادمخدر برای دیگر کشورهای قاره اروپا نیز بحران‌ساز شده است.

ورود موادمخدر به‌ویژه کوکائین به فرانسه برای پخش و توزیع در اروپا از طریق بنادر و فرودگاه‌های این کشور سبب شده تا به فرانسه نام دروازه ورود کوکائین به اروپا را بدهند.

مهاجران؛ کارگران یک‌بار باند‌های موادمخدر

«مهاجران در فرانسه، کارگران یک‌بار مصرف جدید قاچاقچیان موادمخدر هستند»؛ این جمله‌ای است که بارها در رسانه‌های فرانسه هنگام بحث درباره تلاقی چهار راه قاچاق موادمخدر و مهاجران گفته و شنیده می‌شود.

بررسی در حومه پاریس پایتخت فرانسه، مارسی، لیون و نانت نشان می‌دهد که نیروی کار جدید و ارزانی در صحنه خرید و فروش موادمخدر در فرانسه وجود دارد؛ مهاجران به‌ویژه مهاجران غیرقانونی که کار استخدام را برای شبکه‌های قاچاق مواد مخدر آسان‌تر می‌کنند.

این کارگران یک‌بار مصرف در برابر شغل خطرناک و کم پاداش خود همواره با خطر مرگ مواجه می‌شوند و در صورت جان باختن نیز چالشی برای اربابان خود ایجاد نمی‌کنند.

کارشناسان می‌گویند که مهاجران جوان منزوی به راحتی قابل استثمار هستند؛ در مقابل به سختی می‌توانند از خود در برابر این استثمار دفاع کنند.

آن‌ها در سلسله مراتب شبکه‌های قاچاق، پله‌های آسانی برای بالا رفتن بالادستی‌های خود هستند و کمتر از دیگر کارکنان حقوق می‌گیرند.

۲۰۲۳؛ مرگ‌بارترین سال برای مارسی

دادستان عمومی مارسی، دومین شهر بزرگ فرانسه به‌تازگی اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ این شهر ۴۷ مورد قتل و ۱۱۸ مورد جراحت ناشی از درگیری‌های موادمخدر را ثبت کرده است.

به گفته وی، قربانیان و مجرمان هر روز جوان‌تر می‌شوند و کارگران شبکه‌های قاچاق موادمخدر در مارسی بهای سنگین‌تری را می‌پردازند؛ ضمن اینکه تعداد زنان فعال در شبکه‌های قاچاق مواد مخدر نیز در حال افزایش است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مارسی سال ۲۰۲۳ را با افزایش بسیار شدید قتل‌های مرتبط با قاچاق موادمخدر به پایان رساند؛ این شهر سطح تاریخی و بی‌سابقه‌ای از ریخته شدن خون به دلیل جنگ‌های موادمخدر را تجربه کرد.

تعداد قتل‌های مرتبط با موادمخدر در مارسی در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰ نفر بود؛ مقایسه تعداد قتل‌های مرتبط با موادمخدر در مارسی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۳ نشان دهنده رشد بیش از ۲ برابری است.

این آمار برای مارسی، یادآور جنگ‌های جانشینی سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ است؛ زمانی که مارسی به ورطه جنگ‌های جانشینی گائتان زامپا افتاد و مرگ دهه‌ها نفر را ثبت کرد.

با وجود این، وضعیت امروز مارسی بهم ریخته‌تر و پر هرج‌ومرج‌تر به نظر می‌رسد؛ چراکه باند‌های مواد مخدر این شهر از هر زمان دیگری مسلح‌تر هستند.

ساکنان عمومی مارسی نیز از جنگ باند‌های قاچاق موادمخدر برای تصاحب کنترل شبکه موجود در امان نیستند و در برخی موارد هدف تیراندازی مستقیم قرار می‌گیرند.

رشد قابل ملاحظه استخدام و قربانی شدن کودکان و نوجوانان در جریان درگیری‌های موادمخدر سبب ایجاد پدیده‌ای جدید با نام «بچه‌های دونده» یا «پسر‌های ماموریتی» شده است؛ این پسربچه‌ها از طریق رسانه‌های اجتماعی توسط فروشندگان موادمخدر استخدام می‌شوند.

این کودکان و نوجوانان عمدتا افرادی هستند که به سادگی تحت تاثیر توهم ثروتمند شدن از طریق فروش موادمخدر قرار می‌گیرند و برای این توهم بهای سنگینی را می‌پردازند.

کارشناسان تاکید دارند که بی‌توجهی دولت فرانسه به مارسی و محله‌های تحت کنترل باند‌ها و گروه‌های قاچاق مواد مخدر نوعی نقض حقوق بشر است که می‌تواند دولت این کشور را با دعوای قضایی مواجه کند.

در حال حاضر، پرونده‌ای در این رابطه با تمرکز بر چهار مورد نقض حقوق بشر تشکیل شده است: حق امنیت، حق زندگی، حق برابری و تبعیض.

جوان شدن مجرمان و قربانیان قاچاق موادمخدر در فرانسه

جرایم مرتبط با قاچاق موادمخدر در فرانسه و قربانیان آن به شکل فزاینده‌ای جوان شده است؛ بر اساس یک گزارش منتشر نشده براساس گردآوری اطلاعات سرزمینی، کمی بیش از ۶۰ درصد از افراد مجروح یا کشته شده در تیراندازی‌های مرتبط با موادمخدر در ۲۰۲۳ کمتر از ۲۵ سال سن داشتند.

این قربانیان غالبا نامی ندارند و سربازان پیاده باندها و گروه‌های قاچاق موادمخدر هستند.

گزارش منتشرنشده مذکور نشان می‌دهد که از ۷۳ قربانی در سال ۲۰۲۳، حدود ۹ نفر زیر ۱۸ سال بودند؛ ۳۵ نفر بین ۱۸ تا ۲۵ بودند و ۲۹ نفر بالای ۲۵ سال بودند.

تعداد قربانیان جوان از ۲۰۳ نفر در سال ۲۰۲۱ به ۲۳۶ در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.

رئیس اداره مرکزی سازمان جرم و جنایت فرانسه (OCLCO) گفت: به نظر می‌رسد استفاده از سلاح گرم در درگیری بین مجرمان برای کنترل منطقه به امری عادی تبدیل شده است؛ بیش از ۹۰ درصد انگیزه‌ها به قاچاق موادمخدر مرتبط است؛ تعداد بیشتری از مجرمان جوان‌تر و کم‌سابقه‌تر، خواه به‌عنوان قربانی یا مجرم، درگیر می‌شوند.

ناتوانی دولت فرانسه در مبارزه با بحران قاچاق موادمخدر

 

جنگ موادمخدر در فرانسه؛ از مرگ‌بارترین سال مارسی تا کارگران یک‌بار مصرف

 

دهه‌ها مبارزه ادعایی فرانسه با بحران قاچاق موادمخدر، در حالی که بحران مذکور به شکل فزاینده‌ای رشد می‌یابد، فایده و نتیجه‌ای نداشته است.

تهدید‌های مربوط به قاچاق موا مخدر در فرانسه به شکل مستمر در حال رشد است؛ این تهدید دائما در حال تحول بوده و اکنون راه به فضای آنلاین یافته است.

رشد بی‌سابقه و گسترده تعداد و دامنه فعالیت باند‌ها و گروه‌های قاچاق موادمخدر، خود پاسخگوی این پرسش است که: آیا مکرون در جنگ فرانسه با مواد مخدر شکست خورد یا خیر.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *