دادستان مرکز استان خراسان شمالی: علل مؤثر در بروز جرایم پرتکرار باید آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی شود

11:18 - 01 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۵۰۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دادستان مرکز استان خراسان شمالی: علل مؤثر در بروز جرایم پرتکرار باید آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی شود
دادستان مرکز استان خراسان شمالی گفت: باید علل مؤثر در جرایم پرتکرار آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی شود و سپس در راستای اعمال سازوکار‌های  پیشگیرانه لازم به اجماع نظر رسید تا بتوان از حجم ورودی این قبیل پرونده‌ها به شعب دادسرا‌ها جلوگیری کرد.

خبرگزاری میزان- نشست تعاملی و هم اندیشی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان شمالی و برخی مدیران دستگاه‌های ذی ربط با محوریت آسیب شناسی، بررسی راهکار‌های مختلف و  برنامه ریزی هدفمند  در راستای پیشگیری از وقوع عوامل زمینه ساز شکل گیری جرایم پرتکرار برگزار شد.

سید جواد ایلالی گفت: متأسفانه به دلالت پرونده‌های قضایی متشکله در دادسرا‌های استان مشاهده می‌شود که طی سالیان اخیر علاوه بر افزایش مقادیر ورودی پرونده‌ها به شعب، برخی جرایم به نحو قابل ملاحظه‌ای  روند روبه رشد داشته و در واقع در ردیف جرایم  پرتکرار به شمار می‌رود.

وی افزود: باید علل و عوامل مؤثر و زمینه ساز بروز  این قبیل جرایم آسیب شناسی و ریشه یابی گردد و سپس در راستای اعمال سازوکار‌های  پیشگیرانه لازم به اجماع نظر رسید که در صورت جمع بندی دیدگاه‌ها و راهبرد‌ها و راهکار‌های مطروحه حسب مورد و به صورت هدفمند برنامه ریزی لازم انجام پذیرد تا بتوان از حجم ورودی این قبیل پرونده‌ها به شعب دادسرا‌ها جلوگیری کرد.

ایلالی با بیان اینکه جرایم پرتکرار عمدتاً ریشه در برخی آسیب‌های اجتماعی دارد و در مواردی هم در بستر ساختار‌های نامناسب شکل می‌گیرد؛ اظهار کرد: مطابق اصل ۱۵۶ قانون اساسی یکی از کارکرد‌های مهم و اساسی دستگاه قضایی پیشگیری از وقوع جرم است و دادگستری استان نیز با برگزاری این قبیل نشست‌ها و ارائه رویکرد‌های لازم سعی در  اجرای این رسالت مهم و ذاتی دارد.

دادستان مرکز استان خراسان شمالی در ادامه بر ضرورت  مشارکت، همکاری و هم افزایی دیگر مدیران و مسئولان ذیربط در این مسیر تأکید و بیان کرد: به روایت تجربه هر زمان همکاری و هم افزایی بین مدیران و مسئولان بیشتر بوده نتایج کار و فعالیت  نیز به طور موفقیت آمیز مشهود بوده است.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *