ورود دادگستری خراسان شمالی به حفاظت و صیانت از آثار تاریخی جاجرم

16:04 - 03 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۹۸۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
ورود دادگستری خراسان شمالی به حفاظت و صیانت از آثار تاریخی جاجرم
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از ورود دستگاه قضایی در راستای حفاظت و صیانت از آثار ارزشمند تاریخی و حسینیه بزرگ شهر جاجرم خبر داد.

خبرگزاری میزان-حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده، رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه موقعیت جغرافیایی موزه گرمابه تاریخی و حسینیه بزرگ شهر جاجرم در سطح پایین تری از معابر اطراف آن واقع گردیده لذا از دیرباز بارندگی‌ها و سیلاب‌های فصلی هر از چندی موجب تجمع آب فراوان در محوطه و در مجاورت ابنیه مذکور می‌شود و در صورت تداوم این وضعیت، به تدریج خسارت‌های متعددی را در پی دارد و خواهد داشت.

وی با اشاره به ضرورت پیشگیری از تکرار و استمرار حوادث مشابه و ابراز نگرانی از تخریب این بنا‌های ارزشمند افزود:دستگاه قضایی با حساسیت مضاعف و در راستای صیانت از حقوق عامه در این عرصه ورود کرده و در تلاش است با ایجاد تمهیدات بازدارنده و پیشگیرانه از ادامه بروز این حوادث جلوگیری کند.

حجت الاسلام والمسلمین براتی زاده ضمن قدردانی از تلاش‌های دادستان عمومی و انقلاب جاجرم در خصوص پیگیری این موضوع گفت: پس از انجام بازدید‌های میدانی مقرر شد اداره میراث فرهنگی این شهرستان هر چه سریعتر ضلع جنوبی این محوطه را حصارکشی و یا ایجاد دیوار حائل از ورود آب و ایراد خسارت به ابنیه یاد شده پیشگیری کند.

وی همچنین اظهار کرد: اداره اوقاف و امور خیریه جاجرم هم متعهد شد با همراهی و همکاری ادارات میراث فرهنگی، شهرداری و شورای اسلامی و همچنین با همیاری اعضاء هیئت امناء حسینیه بزرگ این شهرستان ضمن پیش بینی و جانمایی و احداث دو حلقه چاه در مکان مناسب، اقدامات لازم به منظور هدایت روان آب‌ها معمول دارند.

گفتنی است موزه مردم شناسی جاجرم مشتمل بر حمام خزینه (گرمابه) از جمله آثار بجامانده از قرون متأخر اسلامی به شمار می‌رود که در بافت قدیمی این شهر واقع شده و در سال ۱۳۸۶ به شماره ۲۲۲۱۲ ثبت و در فهرست آثار ملی کشور جای گرفته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *