رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هشدار درباره وخامت اوضاع انسانی در جنوب غزه

12:15 - 09 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۰۵۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هشدار درباره وخامت اوضاع انسانی در جنوب غزه
جنوب غزه که اکنون سایه سنگین تشدید حملات رژیم صهیونیستی پس از پایان آتش بس را بر سر خود احساسا می‌کند، در آستانه وخامت بحران انسانی قرار دارد.

خبرگزاری میزان – جنوب غزه از زمان آغاز دور جدید تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه در ۷ اکتبر، (۱۵ مهر) به محلی امن برای آوارگان فلسطینی تبدیل شده است؛ هرچند کلمه امن در غزه در پی جنایت‌ها و قتل عام‌های گسترده رژیم صهیونیستی در غزه دیگر معنایی ندارد.

بر اثر این حملات حدود ۱۵ هزار فلسطینی به شهادت رسیده و ۶ هزار فلسطینی نیز زیر آوار‌ها مانده‌اند؛ بیش از ۳۰ هزار فلسطینی بر اثر حملات رژیم صهیونیستی مجروح شده‌اند؛ غزه در آستانه شیوع بیمار‌های همه‌گیر عفونی و قحطی قرار دارد.

در حالی که رژیم صهیونیستی در میانه برقراری آتش‌بس بر تداوم تجاوز نظامی خود علیه غزه و این بار در مناطقی جنوبی این منطقه تحت محاصره تاکید دارد، نگرانی‌ها درباره تشدید بحران انسانی در این بخش از غزه افزایش یافته است.

در میانه رایزنی‌ها و گفت‌وگو‌ها درباره تمدید آتش‌بس در غزه، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد خود را برای از سرگیری تجاوز به مناطق جنوبی غزه طی چند روز آینده آماده می‌کند؛ این امر به‌صورت جدی از بروز خطر ایجاد یک بحران انسانی بی‌سابقه در میان جمعیتی آواره، ناامید و گرسنه خبر می‌دهد.

ارتش رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند که به دلیل حضور سران مقاومت در منطقه خانیونس در جنوب نوار غزه، باید کنترل این منطقه را به دست بگیرد، این در حالی است که جنوب غزه اکنون به محل اسکان صد‌ها هزار آواره فلسطینی تبدیل شده است.

در حال حاضر، بیش از یک میلیون آواره فلسطینی پس از بمباران مستمر مناطق شمالی غزه و صدور دستور‌های مکرر تخلیه از سوی رژیم صهیونیستی به جنوب این منطقه پناه برده‌اند.

ازدحام جمعیت در غزه، کمبود مواد غذایی، نبود سوخت، قطع آب آشامیدنی و سالم، اتمام تجهیزات پزشکی و ... موضوع‌هایی هستند که جنوب غزه را با بحران بشردوستانه جدی مواجه کرده‌اند.

وضعیت انسانی در جنوب غزه در حال حاضر، به اندازه کافی چالش‌برانگیز است و می‌توان پیش‌بینی کرد که از سر گرفته شدن حملات به این منطقه می‌تواند چه شرایطی را برای آن رقم بزند.

سازمان آکسفام اعلام کرد که این سازمان و شرکای آن برای رساندن کمک‌ها در سطوح مورد نیاز در طول آتش‌بس کنونی، با کارکنان نهاد‌های بشردوستانه برای بازسازی کامل سیستم آب، برق و مخابرات اقدام کرده‌اند و تلاش دارند با ماشین‌آلات موجود، آوار‌هایی را که مانع ورود آن‌ها می‌شوند، بردارند.

مسئول سیاست آکسفام در غزه، گفت که آتش‌بس شش روزه به‌عنوان یک مکانیسم موثر برای افزایش ارسال کمک شکست خورده است؛ یکی از نگرانی‌های اصلی ما ایجاد و مدیریت مناطق امن یا مناطق بشردوستانه است که ثابت شده بسیار مشکل ساز هستند.

در عین حال، برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) نسبت به احتمال بروز قحطی در نوار غزه هشدار داده و به‌صورت جدی تاکید کرده است که شواهد رسیدن به سطح گرسنگی و قحطی در این منطقه مشاهده شده است.

در بیانیه این آژانس سازمان ملل که به‌تازگی صادر شد، آمده است: اگر برنامه جهانی غذا نتواند دسترسی مستمر ساکنان غزه به غذا را فراهم کند، به احتمال زیاد جمعیت غزه به‌ویژه زنان و کودکان در معرض خطر قحطی قرار دارند.

سازمان‌های امدادی و بین‌المللی نسبت به بروز خطر قحطی و گرسنگی فراگیر در غزه هشدار داده و از رژیم صهیونیستی خواستند از گرسنگی به‌عنوان سلاحی علیه فلسطینی‌ها استفاده نکند.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *