تشدید کوچ اجباری ساکنان نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی

9:03 - 13 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۵۴۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تشدید کوچ اجباری ساکنان نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی
رژیم صهیونیستی با آغاز موج دوم حملات خود پس از اتمام آتش‌بس موقت بشردوستانه، سیاست کوچاندن اجباری ساکنان نوار غزه را تشدید کرده است.

خبرگزاری میزان - حدود ۴۸ ساعت پس از فروپاشی آتش‌بس موقت بشردوستانه در غزه و از سرگیری حملات هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی به جوامع غیرنظامی در حملات نامتناسب گسترده، نهاد‌های حقوق بشری اعلام کردند که این رژیم برنامه‌های جابجایی اجباری خود را برای فلسطینیان در نوار غزه تشدید کرده است. 

رژیم صهیونیستی همه اشکال زندگی غیرنظامی را در نوار غزه درهم می‌کوبد و ساکنان را با تبدیل این باریکه از جمله خانه‌ها، کارخانه‌ها، مشاغل و زیرساخت‌ها به انبوهی از آوار به مرحله پیش از صنعتی شدن بازمی‌گرداند. 

تشدید کوچ اجباری ساکنان نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی

گروه‌های مختلف کشتار جمعی رژیم صهیونیستی را در روز شنبه گذشته مستند کرده‎اند؛ رژیم صهیونیستی تمام بلوک‌های مسکونی را هدف قرار داد که در نتیجه بیش از هزار نفر شهید، مجروح یا مفقود شدند. 

این امر ترس از رویکرد بی‌رحمانه‌تر برای دستیابی به اهداف میدانی و سیاسی وحشتناک به قیمت جان و مال غیرنظامیان را ایجاد می‌کند.

گروه حقوق بشری «یورو-مد مانیتور» در مناطق شجاعیه، جبالیا و بیت لاهیا گزارش داد، مجموعه‌ای از حملات هوایی رژیم صهیونیستی با کمربند‌های آتش قوی ساختمان‌ها و بلوک‌های مسکونی را هدف قرار دادند، بدون اطلاع قبلی، آن‌ها را بالای سر ساکنانشان تخریب و ده‌ها نفر را زیر آوار دفن کردند. 

پس از تخریب حدود ۵۰ ساختمان مسکونی و خانه در محله شجاعیه در شرق غزه، در پی حملات هوایی و توپخانه‌ای همزمان در مدت زمان کوتاهی، نیرو‌های امدادی از صد‌ها قربانی شامل شهید، مجروح و مفقود مطلع شدند.

تشدید کوچ اجباری ساکنان نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی

روایتی از وضعیت آوارگان فلسطینی در نوار غزه

هر روز حدود ۲.۳ میلیون آواره در نوار غزه برای زنده ماندن و رویارویی با یک واقعیت کابوس‌وار مبارزه می‌کنند، هزاران نفر هر روز در صف منتظر می‌مانند تا ظرف آب را پر کنند که به‌ندرت قابل شرب است.

باسم العطار ۴۸ ساله که در یک پناهگاه در اردوگاه نصیرات در مرکز نوار غزه زندگی می‌کند، فاش کرد که برای روشن کردن آتش به جمع‌آوری چوب متکی هستند و از آن برای پختن غذا در صبح و گرم ماندن در شب استفاده می‌کنند.

در یک مرکز پناهندگان در خان یونس، در جنوب نوار غزه، هیام العطار ۵۲ ساله می‌گوید که هر روز نان باقی‌مانده را خرد می‌کند تا برای ۹ فرزند گرسنه خود غذا درست کند. 

یورو-مد مانیتور تاکید کرد، در حالی که زمستان و سرمای سخت در حال رخ دادن است، صد‌ها هزار نفر در میان کمبود غذا، وسایل بهداشت عمومی و شخصی و خدمات بهداشتی در مراکز پناهندگی و مدارس تجمع می‌کنند.

از زمان از سرگیری حملات رژیم صهیونیستی در اول دسامبر، تعداد بسیار کمی عملیات بشردوستانه در غزه انجام شده است؛ این عملیات بیشتر شامل توزیع آرد و ارائه خدمات سرپناهی در مناطق مرکزی و جنوبی غزه بوده است. 

تشدید کوچ اجباری ساکنان نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی

اجرای نقشه «منطقه تخلیه» در غزه

همزمان با شایعاتی درباره اینکه رژیم صهیونیستی در حال ایجاد یک منطقه حائل در نوار غزه است، این رژیم در حال ضمیمه کردن سرزمین‌هاست و همزمان غیرنظامیان را مجبور می‌کند تا به‌تدریج نزدیک‌تر به مرز مصر نقل مکان کنند.

ارتش رژیم صهیونیستی در تلاشی برای وادار کردن ساکنان غزه به ترک خانه‌های خود، نقشه‌ای از مناطق موسوم به «مناطق تخلیه» را منتشر کرد.

القراره، خزاعه، عباسان و بنی‌سهیله از جمله شهر‌های شرق خان یونس هستند که در منطقه تخلیه قرار دارند؛ به ساکنان این شهرک‌ها گفته شده که به سمت جنوب غزه و رفح حرکت کنند.

تشدید کوچ اجباری ساکنان نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی

این مناطق که ۱۹ درصد از مساحت کل نوار غزه (۶۹ کیلومتر مربع) را تشکیل می‌دهند، قبل از درگیری حدود ۳۵۰ هزار نفر در آن‌ها ساکن بودند.

مناطق شرقی شهر غزه (شجاعیه، الزیتون و شهر قدیم) و همچنین جبالیا که در شمال نوار غزه قرار دارند نیز با دستور ارتش رژیم صهیونیستی تخلیه شدند.

مناطق تعیین شده که حدود ۴۱۵ هزار نفر را در خود جای داده است، ۶ درصد از نوار غزه را تشکیل می‌دهد.

سعید مورگان، ۶۱ ساله، گفت که او و خانواده ۱۸ نفره‌اش از زمانی که خانه آن‌ها در مرکز شهر غزه در ۲۵ اکتبر در پی حمله هوایی رژیم صهیونیستی که یک میدان مسکونی کامل را ویران کرد، ۵ بار به اجبار آواره شده‌اند. 

تشدید کوچ اجباری ساکنان نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی

مورگان در نتیجه حملات به مناطقی که مجبور به نقل مکان شدند، مانند مدرسه الفلاح در محله الزیتون، ۵ عضو خانواده خود را از دست داده و در حال حاضر، اعضای باقی‌مانده خانواده وی جایی برای پناه گرفتن ندارند.

به گفته ناظر حقوق بشر اروپا-مدیترانه، آتش‌بس یک هفته‌ای یادآور تاکتیک‌های تخریب و خرابکاری رژیم صهیونیستی در نوار غزه بود که منجر به شهادت، مجروح یا مفقود شدن هزاران فلسطینی شده است. 

این گروه حقوق بشری با ابراز نگرانی از اینکه جامعه بین‌المللی ممکن است این ارقام را برای درخواست آتش‌بس ناکافی بداند، گفت که تنها در ۵۰ روز، رژیم صهیونیستی حدود ۶۰ درصد از نوار را ویران کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *