رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

یک مقام کمیساریای عالی حقوق بشر: اسرائیل مسئول جنایت‌ها در فلسطین است

9:31 - 10 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۲۱۸۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یک مقام کمیساریای عالی حقوق بشر: اسرائیل مسئول جنایت‌ها در فلسطین است
مدیر دفتر کمیسر عالی حقوق بشر در نیویورک در نامه‌ای خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر مطالب قابل توجهی را درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی بیان کرده است.

خبرگزاری میزان - «کرگ مخبر»، مدیر دفتر کمیسر عالی حقوق بشر در نیویورک که بیش از ۳۰ سال تجربه کار حقوق بشری بین‌المللی را در کارنامه خود دارد، در نامه‌ای خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر مطالب قابل توجهی را درباره جنایت‌های رژیم اسرائیل در فلسطین بیان کرده است. 

وی در این نامه که آن را آخرین نامه رسمی خود در این سمت خوانده است نکاتی را بیان می‌کند که قابل توجه است؛ بخش‌هایی از این نامه به شرح زیر است:

من این نامه را در لحظه‌ای می‌نویسم که جهان و از جمله شمار بسیار زیادی از همکاران من در اضطراب بزرگی به سر می‌برند؛ ما بار دیگر شاهد وقوع یک نسل‌کشی در برابر چشمانمان هستیم و سازمانی که به آن تعلق داریم (سازمان ملل) در متوقف کردن آن ناتوان به نظر می‌رسد.

من در همین سالن‌ها و همزمان با نسل‌کشی توتسی‌ها، مسلمانان بوسنی، یزیدی‌ها و روهینگیا‌ها کار کرده‌ام؛ هر بار که گردوغبار نسل‎کشی‌ها فرو نشست مشخص شد که ما در انجام وظیفه خود شکست خورده‌ایم.

آقای کمیسر عالی

این بار هم ما دوباره در حال شکست خوردن هستیم.

من با داشتن ۳۰ سال تجربه حقوق بشری نیک می‌دانم که مفهوم نسل‌کشی همواره محل سوءاستفاده‌های سیاسی قرار گرفته است، اما مورد مردمان فلسطین یک کتاب مرجع در این زمینه است.

پروژه اروپایی، قومی-ملی و شهرک‌سازی استعماری در فلسطین به مرحله نهایی خود رسیده است؛ آمریکا، انگلیس و بسیاری از کشور‌های اروایی نه تنها به تعهدات خود به اطمینان از احترام به مفاد کنوانسیون‌های ژنو عمل نکرده‌اند بلکه از قساوت‌های اسرائیل پشتیبانی اطلاعاتی، سیاسی، تسلیحاتی و اقتصادی به‌عمل آورده‌اند؛ ائتلاف غربی رسانه نیز به مثابه یک شبه دولت و در مغایرت آشکار با ماده ۲۰ میثاق حقوق مدنی و سیاسی، از فلسطینی‌ها انسانیت‌زدایی کرده است تا نسل‌کشی آنان را تسهیل کند؛  رسانه‌های اجتماعی آمریکایی صدای مدافعان حقوق بشر را خفه و صدای تبلیغات‎چیان اسرائیل‎دوست را بلند‌تر کرده‌اند؛ ترول‌های آنلاین اسرائیل، دانشگاه‌های غربی و کارکنان آن‌ها هر مدافع حقوق بشری را که جرات کرده باشد علیه این قساوت‌ها صحبت کند، تنبیه کرده‌اند؛ همه این بازیگران باید در باب این نسل‌کشی پاسخگو شوند، چنان که رادیوی میل کولین در روآندا پاسخگو شد.

در این شرایط درخواست برای یک اقدام موثر در سازمان ما از همیشه قوی‌تر است، اما شورای امنیت با رای آمریکا قفل می‌شود، دبیرکل برای یک اعتراض ملایم مورد توهین قرار می‌گیرد و سازوکار حقوق بشر ما توسط یک شبکه برخط بی‌کیفری برای اسرائیل مورد حمله سازمان‌دهی شده قرار می‌گیرد.

راه‌حل ۲ دولت یک شوخی در راهرو‌های سازمان ملل و سازوکار‌های حمایت از فلسطینی‌ها تنها یک برگ انجیر (کنایه از استفاده از برگ انجیر در نقاشی‌ها و مجسمه‌ها برا پوشاندن زشتی‌ها و برهنگی مطلق) بود تا در لوای آن اسرائیل قوی‌تر شود؛ بی‌دلیل نیست که به‌جای عبارت «بر مبنای حقوق بین‌الملل» از عبارت «بر مبنای توافق بین طرفین» استفاده شده است؛ من در سال ۱۹۸۰ به این سازمان آمدم زمانی که ما در کنار حقوق بین‌الملل علیه آپارتاید آفریقای جنوبی و اشغالگری اسرائیل و در مقابل خواست دولت‌های آمریکا و انگلیس و برخی دیگر از دولت‌های اروپایی در حمایت از این نقض‌ها ایستاده بودیم، اما امروز دیگر آن گونه نیست.

در دهه‌های اخیر سازوکار‌های کلیدی سازمان ملل توسط قدرت آمریکا و لابی‌های اسرائیل محاصره شده‌اند؛ ما حقوق بین‌الملل را کنار گذاشتیم و چیز‌های زیادی از جمله اعتبار جهانی‌مان را از دست دادیم، اما در شکست ما بزرگ‌ترین بازنده مردم فلسطین بودند؛ طنز تلخی است که اعلامیه جهانی حقوق بشر در همان سالی تصویب می‌شود که روز نکبت اتفاق می‌افتد؛ خوب است این کلیشه قدیمی را کنار بگذاریم که اعلامیه جهانی حقوق بشر در خارج از زمینه قساوت‌ها و خشونت‌های پیش از آن تصویب شد و بپذیریم که اعلامیه همزاد یکی از بزرگ‌ترین قساوت‌های قرن بیستم یعنی تخریب فلسطین بود؛ در واقع کسانی که اعلامیه را نوشتند حقوق بشر را به همگان به‌جز فلسطینی‌ها وعده دادند؛ به یاد داشته باشیم که سازمان ملل با تصویب پروژه استعماری اروپایی شهرک‌سازی مرتکب اصلی گناه سلب مالکیت زمین‌های فلسطینی‌ها است؛ ما باید جبران کنیم.

راه جبران روشن است: ما باید از مردم، مسلمانان، مسیحی‌ها و حتی یهودیانی که به این وضعیت معترضند، بیاموزیم: همین چند روز پیش ایستگاه بزرگ مرکزی نیویورک مملو از یهودیانی بود که می‌خواستند این نسل‌کشی به نام آن‌ها انجام نشود؛ انتقاد از اسرائیل یهودی‌ستیزی نیست، همان طور که انتقاد از عربستان، اسلام‌هراسی و انتقاد از میانمار بودایی‌ستیزی نیست؛ اسرائیل نماینده یهودیان نیست، بلکه تنها مسئول این جنایت‌ها است.

من هنوز به بخش‌هایی از سازمان ملل امید دارم: گزارشگران ویژه مستقل ما، کمیسیون‌های تحقیق و کارشناسان نهاد‌های معاهداتی در کنار مردم فلسطین هستند، در حالی که دیگر بخش‌های سازمان ملل به‌خصوص رده‌های بالای آن به قدرت سر تعظیم فرو آورده‌اند؛ از دبیرکل تا تازه از راه رسیده‌ترین کارمند سازمان ملل باید باید تاکید کند که در زیر پرچم آبی سازمان ملل حقوق بشر فلسطینی‌ها قابل بحث یا مذاکره نیست؛ ما برای رسیدن به برابری برای همگان، پاسخگو کردن مرتکبین، جبران برای قربانیان، حمایت از آسیب‌پذیران و توانمند سازی صاحبان حق ده گام سخت در پیش داریم:

۱. اقدام مشروع: چارچوب شکست خورده اسلو و توهم راه‌حل ۲ دولت را رها کنیم؛ راه‌حل ما باید حقوق بشر و بشردوستانه محور باشد.

۲. وضوح دیدگاه: دیدگاه ساده‌انگارانه تقلیل موضوع به جدال زمین یا مذهب را کنار بگذاریم و بپذیریم که در یک وضعیت نامتناسب قدرتی، یک حکومت مردمان بومی یک سرزمین را بر اساس قومیت آن‌ها استعمار، آزار مداوم و سلب مالکیت کرده است.

۳. یک دولت مبتنی بر حقوق بشر: باید از تاسیس یک دولت واحد، دموکراتیک و سکولار در سرزمین تاریخی فلسطین با حقوق برابر برای مسلمانان، مسیحیان و یهودیان حمایت کنیم که نژادپرستی، شهرک‌سازی استعماری و آپارتاید را ریشه‌کن کند.

۴. مبارزه با آپارتاید: همان گونه که برای آفریقای جنوبی در دهه ۹۰ کردیم.

۵. بازگشت و جبران: حق بازگشت همه فلسطینی‌ها و جبران برای آن‌ها و خانواده‌هایشان که اکنون در سرزمین‌های اشغالی لبنان، اردن و سوریه یا هر جای دیگر جهان ساکن هستند.

۶. حقیقت و عدالت: عدالت انتقالی و استفاده از همه مستندات برای اجرای عدالت و پاسخگو کردن مرتکبین.

۷. حمایت: نیروی صلح دائمی برای حفاظت از غیرنظامیان از رود تا بحر ایجاد شود.

۸. خلع سلاح: ذخایر سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی، بیولوژیکی اسرائیل که می‌تواند منجر به درگیری در منطقه شود باید نابود شود.

۹. میانجیگری: آمریکا و قدرت‌های غربی میانجی‌های قابل اعتمادی نیستند بلکه همدستان اسرائیل در نقض حقوق فلسطینی‌ها هستند و از این زوایه باید در موضوع دیده شوند.

۱۰. همبستگی: باید درها‌ی سازمان ملل و دبیرکل را بر گروه‌های فلسطینی، اسرائیلی، مسلمان، یهودی و مسیحی مدافع حقو ق مردم فلسطین بگشاییم و مانع هجوم بی امان لابی‌های اسرائیلی به دفاتر سران سازمان ملل شویم چرا که این لابی‌ها از ادامه جنگ، آزار و آپارتاید و بی‌کیفری دفاع می‌کنند.

این گام‌ها سال‌ها به طول خواهد انجامید و قدرت‌های غربی در هر گام آن با ما خواهند جنگید پس باید ثابت قدم باشیم.

در این اثنا و به‌عنوان اقدام فوری باید برای آتش‌بس فوری و برداشتن محاصره طولانی در غزه تلاش کنیم و علیه نسل‌کشی در غزه، کرانه باختری و بیت‌المقدس به پا خیزیم و نسل‌کشی صورت گرفته را مستند کنیم.

شکست سازمان ملل در غزه نباید ما را وادار به کنارکشیدن کند، بلکه بر عکس باید به ما شجاعت دهد که چارچوب شکست خورده گذشته را کنار بگذاریم؛ بیایید به‌عنوان کمیساریای عالی حقوق بشر به جنبش مبارزه با آپارتاید در حال رشد در جهان بپوندیم و سهممان را در ترسیم برابری مردم فلسطین ادا کنیم؛ جهان در حال نظاره ماست؛ ما باید برای سمتی که در آن قرار گرفتیم پاسخگو باشیم؛ بگذارید در کنار عدالت و به نفع آن به پا خیزیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *