اعمال محدودیت آمریکا برای زندانیان/استفاده از هزاران عنوان کتاب ممنوع شد

11:36 - 06 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۱۵۱۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اعمال محدودیت آمریکا برای زندانیان/استفاده از هزاران عنوان کتاب ممنوع شد
مقامات زندان‌های آمریکا استفاده از هزاران عنوان کتاب را در زندان‌ها ممنوع کرده و یا برای آن محدودیت‌هایی را اعمال کرده‌اند.

خبرگزاری میزان – گزارش یک سازمان آزادی بیان آمریکایی که ممنوعیت کتاب در این کشور را دنبال می‌کند، گزارش داد که ده‌ها هزار عنوان کتاب در زندان‌های آمریکا ممنوع یا محدود شده‌اند.

سازمان آمریکایی «پِن»، به‎تازگی گزارش خود را با عنوان «خواندن پشت میله‌ها: نگاهی عمیق به سانسور در زندان» منتشر کرد؛ گزارش «پن» به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه زندان‌های آمریکا انتخاب می‌کنند کدام کتاب‌ها را از زندانیان بگیرند و برخی از این کتاب‌ها از سوی کارکنان زندان‌ها به سطل‌های زباله پرتاب می‌شود.

«مویرا مارکیز»، مدیر ارشد پروژه آزادنویسی این سازمان آمریکایی و نویسنده اصلی گزارش اخیر، گفت: میزان ممنوعیت کتاب در زندان‌های آمریکا نگران‌کننده است و به خود نوشتار حمله می‌کند؛ سانسور نباید یک تاکتیک تند و سریع مقامات برای رسیدگی به سایر نگرانی‌های زندان باشد، مانند ادعا‌های ساختگی درباره اینکه «کتاب‌ها مجرای مواد مخدر هستند». با این حال، ما شاهد صرف زمان، تلاش و پول زیادی هستیم تا زندانیان را از خواندن بازدارند و باید این سانسور پایان یابد.

«پن» گزارش خود را بر اساس درخواست‌های قانون آزادی اطلاعات (FOIA) برای تمام سیستم‌های زندان آمریکا و همچنین مصاحبه با کارکنان زندان‌ها مستند کرد؛ این سازمان می‌گوید به دلیل ردیابی ضعیف اطلاعات از سوی برخی ایالت‌ها، تحلیل صورت گرفته احتمالا با ارقام واقعی در زندان‌ها بسیار فاصله دارد.

فلوریدا در میان ۲۸ ایالتی که این اطلاعات را ردیابی می‌کنند، با ممنوعیت حدود ۲۳ هزار عنوان، جایگاه نخست را در ممنوعیت کتاب در زندان‌ها دارد.

بر اساس آخرین اطلاعات موجود از سال ۲۰۲۱، تگزاس با بیش از ۱۰ هزار عنوان رتبه دوم و کانزاس با بیش از ۷ هزار عنوان رتبه سوم را در محدود و ممنوع کردن کتاب در زندان‌ها دارند.

یک نویسنده آمریکایی که کتابش در ۱۹ زندان ایالتی ممنوع شده، می‌گوید: این نوعی کنترل است، این شکل نهایی قدرت دستکاری است، این ریاکاری است که به زندانیان می‌گویند «این کتاب برای شما خطرناک است»، این که زندانیان تنها به مقادیر خاصی از اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند، بسیار ترسناک است.

«پن» همچنین دریافت که سیستم‌های زندان‌های آمریکا به‌طور فزاینده‌ای کتاب‌های غیردولتی یا کتابفروشی‌های مستقل را ممنوع می‌کنند و تنها به فروشندگان مورد تایید دولت آمریکا اجازه می‌دهد که کتاب‌‎های آن‌ها در زندان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته این سازمان، معدود فروشندگان تایید شده برای سیستم‌های زندان‌های ایالتی، عناوین «خنثی از محتوا» هستند.

«مارکیز» گفت: مفهوم رایج زیربنای سانسور کنونی کتاب در زندان‌های آمریکا این است که برخی ایده‌ها و اطلاعات خاص یک تهدید هستند.

برخی از ایالت‌ها کتاب‌های آموزشی برای زبان‌های غیرانگلیسی را نیز ممنوع کرده‌اند.

«پن» تاکید کرده، بسیاری از مقوله‌هایی که برای توجیه ممنوعیت‌ها استفاده می‌شوند مبهم و گسترده هستند؛ گزارش «پن» به نقل از یکی از زندانیان نقل می‌کند که مجلات نیویورکر هم به دلایلی غیرمعقول متوقف شده است.

یکی دیگر از زندانیان، که در ویرجینیا زندانی است، می‎گوید که در زندان‌های این ایالت، بسیاری از مجموعه‌های تلویزیونی از تلویزیون‌های زندان پخش می‌شود، اما مجموعه کتاب‌هایی که بر اساس همین مجموعه‌ها نوشته شده‌اند، ممنوع است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *