رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شواهد جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه؛ از حمله به بیمارستان‎ها تا تخریب خانه‎های فلسطینیان

7:30 - 01 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۵۱۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شواهد جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه؛ از حمله به بیمارستان‎ها تا تخریب خانه‎های فلسطینیان
شواهد آشکاری برای جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه وجود دارد و با این وجود هیچ تمایلی از سوی نهاد‌های بین‌المللی برای پیگیری این جنایت‌ها وجود ندارد.

خبرگزاری میزان - نیرو‌های اشغالگر صهیونیست از طریق حملات هوایی در غزه و کرانه باختری اشغالی به حملات خود ادامه می‌دهند.

این حملات ساختمان‎ها، خانه‌ها و همچنین پناهگاه‌ها و عبادتگاه‌ها از جمله مساجد را هدف قرار دادند.

ویدئو‌ها و تصاویر منتشر شده، حجم گسترده ویرانی را در نوار غزه و به‌خصوص در مناطق شمالی آن را نشان می‌دهند؛ این حملات همچنین ساختمان‌های بیمارستان‌ها و مدارس را که بسیاری از غیرنظامیان فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، هدف قرار داده‌اند.

 

مستندسازی حملات رژیم صهیونیستی و نقض قوانین بشردوستانه

در حالی که نیرو‌های صهیونیست به تشدید حملات فاجعه‎آمیز خود به نوار غزه اشغالی ادامه می‌دهند، عفو بین‎الملل حملات این رژیم از جمله حملات بی‎رویه را که باعث تلفات گسترده غیرنظامیان شد و باید به عنوان جنایات جنگی مورد بررسی قرار گیرند، مستند کرده است.

 

شواهد آشکار بر جنایت‌های رژیم صهیونیستی و نقض قوانین بین‌المللی

 

این سازمان با بازماندگان و شاهدان صحبت کرده، تصاویر ماهواره‌ای را تجزیه و تحلیل و تصاویر و فیلم‌ها را تأیید کرد تا بمباران‌های هوایی انجام شده از سوی نیرو‌های رژیم صهیونیستی را در ۲ هفته اخیر بررسی کند.

این حملات باعث ویرانی وحشتناکی شد و در برخی موارد کل خانواده‌ها را از بین برد؛ عفو بین‌الملل تجزیه و تحلیل عمیقی از یافته‌های خود در ۵ مورد از این حملات غیرقانونی ارائه می‌دهد و در هر یک از این موارد، حملات رژیم صهیونیستی قوانین بشردوستانه بین‌المللی را نقض می‌کند.

رژیم صهیونیستی از جمله با عدم اتخاذ تدابیر احتیاطی ممکن برای نجات غیرنظامیان، یا با انجام حملات با بی‌ملاحظگی که بین غیرنظامیان و اهداف نظامی تمایز قائل نشده‌اند، یا با انجام حملاتی که ممکن است جهت‌دهی شده باشد، قوانین بین‌المللی بشردوستانه را نقض کرده است.

 

شواهد آشکار بر جنایت‌های رژیم صهیونیستی و نقض قوانین بین‌المللی

 

نظامیان رژیم صهیونیستی در قصد اعلام شده خود برای استفاده از همه ابزار‌ها علیه مقاومت فلسطین، بی‌توجهی تکان دهنده‌ای به جان غیرنظامیان نشان داده‌اند.

آن‌ها خیابان پس از خیابان ساختمان‌های مسکونی را با خاک یکسان کرده و غیرنظامیان را به طور گسترده به شهادت رسانده‎ و زیرساخت‌های ضروری را ویران کرده‌اند.

در حالی که محدودیت‌های جدید به این معنی است که در غزه به سرعت آب، دارو، سوخت و برق در حال تمام شدن است، آگنس کالامارد، دبیرکل عفو بین‌الملل، گفت: شهادت شاهدان و بازماندگان بار‌ها و بار‌ها نشان می‌دهد که چگونه حملات اسرائیل خانواده‌های فلسطینی را نابود می‌کند و چنان ویرانی ایجاد می‌کند که بازماندگان جز آوار چیزی برای به یاد آوردن عزیزان خود ندارند.

 

نقض حق بر آموزش مردم نوار غزه

«سلطان بن‌حسن الجمالی»، دبیرکل شبکه عربی نهاد‌های ملی حقوق بشر، گفت: اشغالگری اسرائیل حق آموزش را که در تمامی کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی و منطقه‌ای تضمین شده است، در نوار غزه و تمامی مناطق فلسطین اشغالی نقض کرده است. 

«الجمالی» در یک سخنرانی در طول مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای درباره آینده آموزش و آموزش حقوق بشر در منطقه که در قاهره برگزار شد، خواستار تلاش‌های هماهنگ برای دستیابی به آینده آموزشی بهتر برای نسل‌های آینده، از جمله آموزش آن‌ها در مورد حقوق بشر شد.

 

شواهد آشکار بر جنایت‌های رژیم صهیونیستی و نقض قوانین بین‌المللی

 

قوانین جنگی در حقوق بین‌الملل 

حقوق بین‎‌الملل مشخص می‌کند که کشور‌ها در زمان جنگ چه کاری می‌توانند انجام دهند و چه کاری نمی‌توانند انجام دهند و رژیم صهیونیستی این قوانین را نقض کرده است.

قواعد مخاصمات مسلحانه به وسیله مجموعه‌ای از قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون ژنو که تقریبا همه کشور‌ها با آن موافقت کرده‌اند تنظیم می‌شود؛ این قوانین هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان، شکنجه، گروگان‌گیری و سایر رفتار‌های غیرانسانی را ممنوع می‌کنند.

مقام‎های وزارت بهداشت فلسطین تا به امروز برآورد کرده‌اند که بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ غیرنظامی از جمله هزار و ۸۷۳ کودک در حملات هوایی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند، رژیم صهیونیستی دستور تخلیه یک میلیون فلسطینی در شمال غزه را صادر و آب و برق ساکنان آنجا را قطع کرد. نظامیان صهیونیست استقرار فسفر سفید به عنوان سلاح در غزه را رد می‌کند.

 

شواهد آشکار بر جنایت‌های رژیم صهیونیستی و نقض قوانین بین‌المللی

 

یک کمیسیون تحقیق سازمان ملل به طور فعال در حال جمع‌آوری و حفاظت از شواهد جنایت‌های جنگی است که از سوی رژیم صهیونیستی انجام شده است؛ این شواهد ممکن است در تحقیقات موجود که به وسیله دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) در رابطه با وضعیت سرزمین‌های فلسطینی انجام می‌شود، مورد استفاده قرار گیرد.

 

شواهد آشکار بر جنایت‌های رژیم صهیونیستی و نقض قوانین بین‌المللی

 

یکی دیگر از اسناد کلیدی در حقوق جنگ، اساسنامه رم دادگاه کیفری بین‌المللی است که به عنوان جنایت جنگی از جمله حملات عمدی به غیرنظامیان، شهرک‌های غیرنظامی یا کارکنان بشردوستانه، تخریب اموال در مواردی که از نظر نظامی ضروری نیست، خشونت جنسی و اخراج غیرقانونی را تعریف می‌کند.

سایر توافق نامه‌ها انواع خاصی از سلاح‌ها مانند مهمات شیمیایی یا بیولوژیکی را ممنوع می‌کند.

 

شواهد آشکار بر جنایت‌های رژیم صهیونیستی و نقض قوانین بین‌المللی

 

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مستقر در ژنو گفته که دستورالعمل تخلیه رژیم صهیونیستی به صد‌ها هزار نفر از ساکنان نوار غزه برای ترک خانه‌های خود، همراه با محاصره کامل که به صراحت افراد را از غذا، آب و برق محروم می‌کند، با قوانین بشردوستانه بین‌المللی سازگار نیست.

رژیم صهیونیستی مدعی است که از قوانین بین المللی پیروی می‌کند و تنها به «اهداف نظامی قانونی» حمله می‌کند، اما در عمل، انواع زیرساخت‌های غیرنظامی و مسکونی از جمله مدارس، بیمارستان‌ها، تاسیسات آب آشامیدنی، مساجد و اردوگاه‌های آوارگان را هدف قرار می‌دهد.

نقش دیوان کیفری بین‌المللی

دیوان کیفری بین‌المللی این اختیار را دارد که مقامات کشور‌ها را به دلیل تخلفات محاکمه کند و به قربانیان غرامت بدهد، اما برخی کشور‌ها صلاحیت این دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسند و دیوان کیفری بین‌المللی نیروی پلیسی برای اجرای حکم بازداشت ندارد.

در حالی که دیوان کیفری بین‌المللی تنها دادگاه دائمی بین‌المللی است که برای تعقیب جنایت جنگی تشکیل شده است، سایر دادگاه‌های بین‌المللی از جمله دیوان بین‌المللی دادگستری و دادگاه اروپایی حقوق بشر می‌توانند به پرونده‌های مربوط به نقض ادعایی رسیدگی کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *