رویکرد نابرابر دیوان کیفری بین‌المللی درباره موضوع فلسطین

9:12 - 03 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۱۰۴۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رویکرد نابرابر دیوان کیفری بین‌المللی درباره موضوع فلسطین
رویکرد دیوان کیفری بین‌المللی درباره موضوع فلسطین در مقایسه با بحران اوکراین کاملا نابرابر و مملو از تاثیرات سیاسی است.

خبرگزاری میزان - هزینه انسانی ویرانگر حملات بی‌امان رژیم صهیونیستی به نوار غزه لحظه به لحظه در حال افزایش است و حدود ۶ هزار مرد، زن و کودک فلسطینی در بمباران رژیم صهیونیستی که تمام مناطق تحت محاصره فلسطین را هدف قرار داده، به شهادت رسیده‌اند.

به گزارش «میدل ایست مانیتور»، حملات هوایی این رژیم به مناطق مسکونی پرجمعیت، بیمارستان‌ها و دیگر اماکن غیرنظامی ضربه زده و همچنین جان ده‌ها کارمند بشردوستانه و بهداشتی و روزنامه‌نگار را گرفته است.

 

 

رژیم صهیونیستی منابع اولیه مانند آب، برق و کمک‌های بشردوستانه را به روی بیش از ۲.۲ میلیون نفر در نوار غزه قطع کرده است، در حالی که به گفته برخی کارشناسان، با هشدار تخلیه شمال غزه، بیش از ۱.۱ میلیون نفر را مجبور به جابجایی اجباری کرده است.

بهانه رژیم صهیونیستی، پاسخ به عملیات طوفان الاقصی و حملات موشکی متعاقب آن به شهرک‌های صهیونیست‌نشین بوده است.

اما بسیاری در سراسر جهان درباره خشونت بیش از حد و نامتناسب استفاده شده از سوی رژیم صهیونیستی ابراز تردید کرده‌اند؛ این خشونت موجب هشدار‌های متعدد در مورد جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت از سوی کارشناسان حقوقی و حتی مقاماتی مانند «فرانچسکا آلبانیز»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین شده است.

 

رویکرد نابرابر دیوان کیفری بین‌المللی درباره موضوع فلسطین

 

فقدان نقش نهاد‌های بین‌المللی در موضوع فلسطین

یکی از حوزه‌های مورد توجه، نقش – یا فقدان آشکار نقش– نهاد‌هایی مانند دیوان بین‌المللی دادگستری سازمان ملل (ICJ) یا دیوان کیفری بین‌المللی مستقل (ICC) بوده است که بنا به تعریف خود دارای مأموریت خاص اقدام در مورد «بزرگترین جنایت‌های مورد توجه جامعه بین‌المللی شامل نسل‌کشی، جنایت جنگی، جنایات علیه بشریت و جنایت تجاوز است.

به‎تازگی دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد که جلسات استماع علنی درباره درخواست نظر مشورتی درباره «پیامد‌های قانونی ناشی از سیاست‌ها و عملکرد‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، از جمله قدس شرقی» برگزار خواهد کرد.

با این حال، جلسات استماع مذکور در ۱۹ فوریه سال آینده آغاز خواهد شد.

در مورد دیوان بین‌المللی کیفری، چندین کارشناس از آن خواسته‌اند تا در مورد تشدید تنش‌ها در غزه اقدام فوری انجام دهد.

 

تفاوت در نگاه به بحران اوکراین و موضوع فلسطین

در حالی که دیوان بین‌المللی کیفری از سال گذشته به اتهامات ادعایی جنایت جنگی در اوکراین به سرعت پاسخ داد، به نظر می‌رسد از زمانی که تحقیقات خود را در سال ۲۰۱۵ آغاز کرد، در رسیدگی به جنایت‌ها در فلسطین بسیار کند عمل کرده است.

«بن سائول»، اخیرا به عنوان گزارشگر ویژه بعدی سازمان ملل در زمینه ارتقاء و حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همزمان با مقابله با تروریسم منصوب شد؛ «سائول» که در حال حاضر رئیس کرسی حقوق بین‎الملل در دانشگاه سیدنی استرالیا است، این سمت را در نوامبر امسال به عهده خواهد گرفت.

به گفته وی، دیوان کیفری بین‌المللی باید همان فوریت و تخصیص منابع را که درباره اوکراین به کار بست درباره فلسطین هم نشان دهد تا به جهان اطمینان دهد که بی‌طرف است و مشروعیت آن از سوی نیرو‌های ژئوپلیتیک تضعیف نمی‌شود.

وی تاکید کرد: همه کشور‌ها باید در جایی که اطلاعاتی در مورد جنایات دارند با این دادگاه همکاری کنند. 

درباره رژیم صهیونیستی محاصره کامل غزه نقض قوانین بین‌المللی است و می‌تواند جنایت جنگی باشد.

رژیم صهیونیستی موظف است ورود سریع و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه، از جمله غذا و دارو را مجاز و تسهیل کند. هشدار‌های رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان در مورد حملات قریب الوقوع باید «موثر» باشد، اما دستور آن برای تخلیه بیش از یک میلیون نفر در شمال غزه در شرایط محاصره کافی نبوده است.

اطلاعات بیشتری درباره تصمیمات و اطلاعات هدف‌گیری رژیم صهیونیستی مورد نیاز است، اما ممکن است برخی از هزاران بمباران این رژیم در غزه شامل تلفات غیرنظامی بیش از حد یا حملات بی‌رویه باشد.

 

رویکرد نابرابر دیوان کیفری بین‌المللی درباره موضوع فلسطین

پاسخ نابرابر دیوان کیفری بین‌المللی

نوع پاسخ دیوان کیفری بین‌المللی نوعی نابرابری مملو از تاثیرات سیاسی را نشان می‌دهد.

به گفته «خلیل دوان»، رئیس تحقیقات حقوقی در شرکت حقوقی «استوک وایت» مستقر در انگلیس، که بخشی از پرونده‌های قبلی دادگاه بین‌المللی کیفری مربوط به رژیم صهیونیستی بوده است، دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت خود را در مورد جنایات جنگی در فلسطین برای همه طرف‌ها تأیید کرده است.

«وان»، می‌گوید که دیوان کیفری بین‌المللی در حال پذیرش بسته‌های شواهد جنایت جنگی است و به تازگی اعلام کرده که دادستان این دادگاه صلاحیت قضایی خود را از طریق فلسطین در اختیار دارد.

 

 

صلاحیت این دادگاه در مورد جنایت‌های جنگی شامل قدس اشغالی، کرانه باختری و غزه برای همه طرف‌های درگیر است.

وی گفت که اقدامات زمینی احتمالی رژیم صهیونیستی به دقت بررسی و به دیوان بین‌المللی کیفری ارائه خواهد شد.

رژیم صهیونیستی صلاحیت دادگاه کیفری بین‌المللی را رد خواهد کرد، اما این صلاحیت پیش از این از سوی دادستان دیوان کیفری بین‌المللی تایید شده است.

در هر صورت، نبود فوریت در رویکرد دیوان کیفری بین‌المللی به جنایت‌های جنگی در فلسطین، در مقایسه با واکنش به اوکراین، نشان‌دهنده نابرابری مملو از تأثیرات سیاسی است.

حقوق بین‌الملل همچنان یک «نظام حقوقی نامعین» است و «برخی دولت‌ها استراتژی «قانون» را برای دستیابی به اهداف نظامی از جمله سیاست و روایت‌های رسانه‌ای به کار می‌گیرند.

فلسطینی‌ها تمام راه‌های حقوقی و سیاسی بین‌المللی را برای عدالت‌خواهی پیموده‌اند؛ درخواست‌های سازمان همکاری اسلامی برای تشکیل یک مکانیسم منطقه‌ای جداگانه برای صلح و حفظ امنیت فلسطین یک ابتکار مورد استقبال خواهد بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *