نشست خبری وزیران امور خارجه ایران و آفریقای جنوبی|

امیرعبداللهیان: منطقه همانند بشکه باروت است/هشدار درباره پیامد‌های نسل‌کشی در غزه

13:58 - 30 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۴۸۸
امیرعبداللهیان: منطقه همانند بشکه باروت است/هشدار درباره پیامد‌های نسل‌کشی در غزه
وزیران امور خارجه ایران و آفریقای جنوبی پس از انجام رایزنی‌‎های دوجانبه در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و نالدی پاندور، وزیر خارجه آفریقای جنوبی پس از رایزنی‎های دوجانبه، در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

منطقه همانند بشکه باروت است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در ابتدای این نشست، گفت:: یکی از موضوع‌های مشترک در دستورکار ما پیگیری اسناد امضا شده در کمیسیون عالی و توافق‌هایی بود که در جریان سفر رئیس‌جمهور به آفریقای جنوبی بین روسای جمهور ۲ کشور به عمل آمد.

وی با اشاره به اینکه نلسون ماندلا به‌عنوان نماد مبارزه با آپارتاید برای جهانیان و ایرانی‌ها شخصیتی شناخته شده است، اظهار کرد: در این روزها ما شاهد اقدام‌های جنایت‌کارانه و نسل‌کشی رژیم اشغالگر، آپارتاید، کودک‌کش و جعلی صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه هستیم.

 

 

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در دستورکار مشترک ما سفرهای مختلف مقام‌های ۲ کشور قرار دارد، اعلام کرد: هیئت‌هایی از آفریقای جنوبی هفته آینده به ایران سفر می‌کنند؛ همچنین سفر رئیس‌جمهور به آفریقای جنوبی انجام خواهد شد؛ همچنین آخرین توافق‌ها و اسناد تنظیم شده در دیگر وزارتخانه‌های ۲ کشور به امضای مقام‌های ذیربط خواهد رسید.

وزیر امور خارجه در بخشی دیگر درباره تحولات غزه با اشاره به اینکه آنچه امروز در غزه شاهد هستیم، جنگ نیابتی اسرائیل است که به نمایندگی آمریکا علیه ملت مظلوم و غیرنظامیان فلسطینی اعمال می شود، بیان کرد: اینکه جو بایدن به‌طور شتابزده به تل‌آویو می‌آید و از رژیمی که در روزهای گذشته بی‌محابا در مقابل چشمان جهانیان بیمارستان‌ها، کلیساها، مساجد، منازل مسکونی، زنان و کودکان و غیرنظامیان فلسطینی را به بهانه دروغ حمله به حماس و مقاومت فلسطین هدف قرار می‌دهد، حمایت می‌کند، یک اتفاق تلخ و ناگوار است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا با حضور خود در تل‌آویو رسما اعلام کرد که صدها هواپیما، کامیون و کشتی حامل سلاح را برای حمایت از کشتار و قتل‌عامی که اسرائیل در حال انجام است، ارسال خواهد کرد، اضافه کرد: مایه شرمساری است که بایدن اعلام می‌کند که من توانستم برای ورود ۲۰ کامیون کمک انسانی از مرز رفح به غزه هماهنگ کنم؛ این نشان‌دهنده آن است که رژیم جعلی اسرائیل به نیابت و نمایندگی آمریکا علیه غیرنظامیان و فلسطینی‌ها وارد یک جنگ به شکلی نیابتی شده است؛ با صدای بلند اعلام می‌کنم که امروز منطقه همانند بشکه باروت است.

امیرعبداللهیان درباره صدور دستور تخلیه از سوی رژیم صهیونیستی برای ساکنان غزه، تاکید کرد: نسل‌کشی و کوچاندن اجباری ساکنان غزه و کرانه باختری می‌تواند پیامدهای سنگین و تلخ و گسترده‌ای را علیه منافع جنگ‌افروزان به همراه داشته باشد؛ به آمریکا و عامل نیابتی‌اش رژیم اسرائیل هشدار می‌دهم که اگر نسل‌کشی را در غزه متوقف نکنند، هر احتمالی در هر لحظه‌ای وجود دارد و منطقه از کنترل خارج خواهد شد و دود آن به چشم جنگ‌افروزان و عاملان این جنایت‌ها وارد می‌شود.

 

 

وزیر امور خارجه در بخشی دیگر ضمن تشکر از موضع «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل درباره تحولات غزه، اظهار کرد: از موضع دبیرکل سازمان ملل که بر ضرورت کمک‌های انسان‌دوستانه و مقابله با کوچاندن اجباری مردم غزه تاکید کرد، تشکر می‌کنم؛ کشورهای اسلامی در ساعات و روزهای آینده از مواضع منسجم‌تری در برابر جنایت جنگی اسرائیل برخوردار خواهند بود.

آفریقای جنوبی می‌خواهد ایرانی یکی از شرکای بین‌المللی‌اش باشد

نالدی پاندور نیز در این نشست با اشاره به اینکه آفریقای جنوبی می‌خواهد با ایران در زمینه کشاورزی تبادلاتی داشته باشد، گفت: کشور ما می‌خواهد به منابع خود تنوع ببخشد و به‌همین دلیل به دنبال شرکای بین‌المللی است؛ ایران می‌تواند یکی از این شرکا باشد.

وی تاکید کرد: ما خواستار ارتباط پایدار با ایران هستیم و به دنبال افزایش همکاری‌ها با ایران در حوزه فناوری هستیم.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی همچنین به تحولات غزه اشاره کرد و گفت: حمله شرم‌آوری علیه غزه و فلسطین انجام شد؛ ما به‌عنوان جامعه جهانی باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشیم.

پاندور با اشاره به اینکه مردم غزه با نقض حقوق بشر مواجه هستند و ما باید به‌عنوان جامعه جهانی تلاش کنیم تا فعالیت بیشتری برای مبارزه علیه بی‌عدالتی علیه فلسطین داشته باشیم، بیان کرد: بسیاری از کشورها در منطقه در عمل مردم فلسطین را تنها گذاشتند؛ کشورهایی مانند آفریقا با عدم انحراف از اعتقادات ماندلا از فلسطین حمایت کردند.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی در پایان با بیان اینکه فلسطینی‌ها باید کشور مستقل خود را داشته باشند و براساس قطعنامه‌های سازمان ملل مرزهای فلسطین باید به رسمیت شناخته شوند، گفت: آفریقای جنوبی به دنبال صلح است و کشورها باید در زمینه اهداف پایدار قاطعانه عمل کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *