نشست خبری وزیران خارجه ایران و عراق|

امیرعبداللهیان: تروریسم باید در چارچوب توافق امنیتی از صفحه روابط ایران و عراق زدوده شود/فواد حسین: عراق اجازه استفاده از خاک خود را علیه دیگر کشورها نمی‌دهد

13:40 - 22 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۱۹۵
امیرعبداللهیان: تروریسم باید در چارچوب توافق امنیتی از صفحه روابط ایران و عراق زدوده شود/فواد حسین: عراق اجازه استفاده از خاک خود را علیه دیگر کشورها نمی‌دهد
نشست خبری وزیران خارجه ایران و عراق برگزار و طرفین درباره موضوع‌های مورد بحث از جمله اجرای توافق امنیتی توضیحاتی ارائه کردند.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و فواد حسین، وزیر خارجه عراق پس از برگزاری نشست برای رایزنی درباره موضوع‌های مورد علاقه طرفین در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند.

امیرعبداللهیان: عراق در منظومه سیاست خارجی ایران جایگاه برازنده‌ای دارد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه عراق در منظومه سیاست خارجی ایران جایگاه برازنده‌ای دارد، گفت: این سطح پیوند، ۲ ملت و ۲ کشور را جدایی‌ناپذیر کرده است؛ امروز خرسندیم که می‌توانیم اعلام کنیم که ایران و عراق به عنوان ۲ همسایه مهم در غرب آسیا از عالی‌ترین مناسبات دوجانبه و همکاری‌های بین المللی برخوردارند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه متعاقب برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های ۲ کشور در اواخر سال گذشته شاهد پیشرفت در همه ابعاد مناسبات تهران و بغداد هستیم، اظهار کرد: آخرین مورد این روند پروژه راه‌آهن شلمچه و بصره با هدف افزایش تبادل کالا و گردشگری میان ۲ کشور است که با حضور نخست‌وزیر عراق و معاون اول رئیس جمهور کلید زده شد.

 

 

امیرعبداللهیان، بیان کرد: ما امروز علاوه بر مرور همه ابعاد مناسبات دوجانبه و موضوع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با فواد حسین درباره اجرای کامل توافق امنیتی بین ۲ کشور گفت‌وگو کردیم؛ خرسندیم که مقام‌های عالی‌رتبه دولت عراق و وزیر خارجه این کشور اطلاعات خوبی را درخصوص خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای جمهوری اسلامی ایران، انتقال آنها به عمق خاک عراق در منطقه اقلیم کردستان جمهوری عراق، تلاش برای خلع سلاح کردن آنها و اجرای بندهای کامل موافقتنامه امنیتی ارائه کردند.

وی با تاکید بر اینکه از نظر ما تروریسم خوب و بد وجود ندارد، عنوان کرد: در این چارچوب از اینکه عراق به اجرای توافق امنیتی متعهد است، خرسند هستیم؛ حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر ایران، عراق و اقلیم کردستان این کشور است؛ ما معتقدیم این لکه سیاه تروریستی باید هر چه زودتر در چارچوب توافق از صفحه سفید روابط ایران و عراق زدوده شود.

وزیر امور خارجه در ادامه ضمن تشکر از مردم و مقام‌های عراق به خاطر میزبانی عالی از میلیون‌ها زائر اربعین، تاکید کرد: همراهی عراق، ایران و عربستان در جهان اسلام برای جرم‌انگاری اهانت به کتب آسمانی اقدامی قابل تحسین است.

 

 

امیرعبداللهیان همچنین اضافه کرد: امروز در همه زمینه‌های تجاری، گردشگری، علمی و فناوری، فرهنگی، صنعتی همکاری‌های بسیار نیرومندی میان تهران و بغداد جریان دارد؛ ما می‌توانیم امروز از روابط نمونه ایران و عراق در منطقه سخن بگوییم؛ ما درباره مسائل بین‌المللی و موضوع‌های منطقه‌ای مورد علاقه بحث و تبادل نظر داشتیم؛ عراق نقش مهم و سازنده‌ای در کمک به گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌هایی که به صورت یک‌جانبه و غیرقانونی علیه کشورمان از سوی آمریکا اعمال شد، ایفا می‌کند؛ ما از تلاش‌های فواد حسین و دولت عراق در این موضوع سپاسگزاریم و در عین حال بخشی از گفت‌وگوهای ما به اجرای دقیق موافقتنامه امنیتی بین ۲ کشور اختصاص یافت.

وزیر امور خارجه در بخشی دیگر درباره همکاری ایران و عراق در موضوع آب، گفت: قرار داد ۱۹۷۵ ، قرارداد الجزایر همه جزئیات رودخانه‌های مرزی ۲ کشور و اروند رود را در بردارد؛ در مسئله اروند رود به هماهنگی‌های مشترک در لایروبی و ازسرگیری کشتیرانی که به نفع استان‌های مجاور و ۲ کشور است، ادامه می‌دهیم؛ لایروبی اروند رود باید در اسرع وقت انجام شود.

وزیر خارجه عراق: به توافق امنیتی با ایران متعهد هستیم

فواد حسین، وزیر خارجه عراق در این نشست خبری، گفت: ما سفرهای زیادی به تهران داشتیم و در هر سفر تلاش می‌کنیم با بحث و رایزنی درباره مناسبات ایران و عراق، روابط ۲ کشور گسترش پیدا کند؛ روابط بین ۲ کشور همانطور که وزیر خارجه ایران به آن اشاره کرد، ریشه‌های تاریخی دارد و براساس منافع تجاری و اقتصادی ایران و عراق است.

 

 


وی با اشاره به اینکه روابط ایران و عراق به شکل ملموسی توسعه پیدا کرده، اظهار کرد: این روابط بیش از هر زمانی گسترش یافته است؛ ما امروز درباره مسائل مختلفی از جمله مسائل دوجانبه و اوضاع منطقه صحبت کردیم.

فواد حسین با بیان اینکه موضوع روابط ایران و عربستان از محورهای گفت‌وگوی امروز وزرای خارجه ایران و عراق بود، گفت: پس از احیای روابط ایران و عربستان، تحولات خوبی در منطقه صورت گرفته است؛ عراق در این مسیر نقش مهمی داشت و هر چقدر روابط منطقه‌ای گسترش پیدا کند، حفظ امنیت منطقه تسهیل می‌شود.

به گفته وزیر خارجه عراق، ما از ایران به دلیل مواضعش درباره ملت عراق تشکر می‌کنیم؛ خدمت به زوار کربلا وظیفه عراقی‌هاست و این وظیفه را هر سال انجام می‌دهند؛ همچنین پروژه خط آهن برای زیارت و سفر شهروندان ایرانی به بصره صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اگر تهدیدی در منطقه باشد، بر دیگر کشورها تاثیر می‌گذارد، عنوان کرد: تنش‌ها بر همه کشورها تاثیر منفی خواهد داشت؛ به همین دلیل عراق همواره تلاش می‌کند تا وضعیت دسته‌جمعی ایجاد و از این طریق اقتصاد کشورها را تقویت کند.

وزیر خارجه عراق در بخشی دیگر با اشاره به اینکه ما درباره توافق امنیتی ایران و عراق گفت‌وگو کردیم، توضیح داد: قانون اساسی عراق می‌گوید که به هیچ گروهی اجازه استفاده از خاک عراق را برای حمله به کشور دیگری نمی‌دهد؛ مسئله این است که همکاری امنیتی بین ایران و عراق براساس قانون اساسی عراق است؛ نقشه راه در این رابطه وضع شده و ما به آن متعهد هستیم؛ هدف نهایی ما این است که گروه‌های تروریستی در مرزها خلع سلاح و به اردوگاه‌های پناهندگان منتقل شوند و تحت نظارت سازمان پناهندگان قرار بگیرند.

به گفته فواد حسین، این توافق بر اثر همکاری دولت‌های ایران و عراق به‌دست آمده و از جانب طرفین نقشه راهی طراحی و اجرا شد.

وی می‎گوید: روابط میان ایران و عراق روابط خوبی است و امیدواریم اگر مشکلاتی وجود داشته باشد، از طریق گفت‌وگو آنها را حل کنیم.

فواد حسین همچنین با اشاره به اقدام‌های هتاکانه علیه قرآن کریم در اروپا، گفت: درباره موضع عراق درباره آتش زدن قرآن این موضع ثابت عراق است که بر اساس اصول ما شکل گرفته است؛ این موضع ما براساس منافع عراق و مسلمانان است؛ این پدیده به ایجاد خشونت و برخی مشکلات منجر می‌شود و از همه کشورها می‌خواهیم خواستار صدور تصمیمات سازمان ملل شوند.

وزیر خارجه عراق در بخشی دیگر گفت: سفر امروز با اهداف مختلفی انجام شد و مسئله توافقنامه امنیتی مورد بررسی قرار گرفت؛ یک نقشه راه برای اجرای این توافق تعیین شد؛ دولت عراق و اقلیم کردستان با هم برای اجرای این برنامه همکاری کردند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *