رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
نشست خبری وزیران امور خارجه ایران و ترکیه|

امیرعبداللهیان: اقدام برای مسدود کردن راه‌های ترانزیتی را برنمی‌تابیم/هشدار درباره تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه

16:24 - 12 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۲۶۵۸
امیرعبداللهیان: اقدام برای مسدود کردن راه‌های ترانزیتی را برنمی‌تابیم/هشدار درباره تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه
وزیران امور خارجه ایران و ترکیه پس از دیدار و رایزنی در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان و هاکان فیدان، وزیران خارجه ایران و ترکیه پس از برگزاری نشستی برای رایزنی درباره مسائل مورد علاقه طرفین، در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند.

امیرعبداللهیان در این نشست با اشاره به اینکه ما امروز گفت‌وگوهای خوب و مفیدی را با وزیر خارجه ترکیه درباره پیگیری توافقات دیدار روسای جمهور دو کشور داشتیم، گفت: درباره همه ابعاد همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگوهای مفصل و نتیجه‌بخش داشتیم.

وی اظهار کرد: قبل از هر چیز در این مذاکرات، اجرای برنامه جامع همکاری‌های مشترک تهران و آنکارا در جریان سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران را مورد بحث قرار دادیم.

هدف‌گذاری مبادلات تجاری بین دو کشور ۳۰ میلیارد یورو است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ۳۰ میلیارد یورو هدف‌گذاری مبادلات تجاری بین دو کشور است، بیان کرد: در حوزه حمل و نقل و ترانزیت، مسیرهای ترانزیت در منطقه ما مسیرهای مکمل میان ایران و ترکیه بوده و این موضوع عامل رقابت نیست، بلکه تکمیل کننده همکاری‌هاست.

امیرعبداللهیان، عنوان کرد: بر همکاری در صنعت انرژی، تبادل استاد و دانشجو و تبادل هر چه بیشتر تیم‌های ورزشی هر دو طرف تاکید کردیم.

تاکید بر افزایش همکاری کنسولی ایران و ترکیه

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به موضوع همکاری‌های کنسولی، گفت: علاوه بر موضوعات متنوعی که در دستور کار قرار دارد، در موضوع کنسولی به دلیل تردد اتباع دو کشور مذاکراتی انجام شد تا بتوانیم همکاری کنسولی محکم‌تری داشته باشیم.

به گفته وی، کمیته انتقال محکومان به صورت مشترک در آنکارا برگزار خواهد شد.

درباره توسعه منطقه آزاد و اتصال آن به اورآسیا اقدام می‌کنیم

وزیر امور خارجه درباره موضوع مناطق آزاد و اتصال به اورآسیا، گفت: اتفاق نظر داریم که درباره توسعه منطقه آزاد و اتصال آن به اورآسیا اقدام کنیم؛ این از جمله اقدامات مهمی است که در جهت دستیابی هرچه نزدیک‌تر به حجم تبادل ۳۰ میلیارد یورویی دو کشور انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: درباره افتتاح گذرگاه‌های مرزی جدید از سال گذشته با ترکیه گفت‌وگو کردیم و تاکید کردیم که تشکیل بازارچه‌های مرزی در دستور قرار بگیرد.

استفاده منصفانه از رود ارس باید به طور کامل رعایت شود

وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به موضوع استفاده از رود ارس، گفت: استفاده منصفانه از رود ارس باید به طور کامل رعایت شود و وزیر خارجه ترکیه در مسیر گفت‌وگوها و عملیاتی شدن این موضوع، که باعث نگرانی هموطنان شده بود، دستور لازم را صادر خواهد کرد.

امیرعبداللهیان همچنین می‌گوید که طرفین درباره مسائل منطقه‌ای نیز گفت‌وگو کردند.

تغییر ژئوپلیتیک در منطقه را هرگز برنمی‌تابیم

وزیر امور خارجه در بخشی دیگر با بیان اینکه موضوعی که دو طرف به آن توجه کردند، اقدامات فعال‌تر برای مقابله با اسلام‌هراسی و جلوگیری از اهانت به قران کریم و همچنین موضوع فلسطین بود، گفت: همچنین بار دیگر تاکید می‌کنیم هر گونه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه و اقدام برای مسدود و محدود کردن راه‌های ترانزیتی را هرگز برنمی‌تابیم.

به گفته وزیر امور خارجه، بار دیگر از طرف ترکیه‌ای برای طرح ایده‌های در موضوع امنیت مرز مشترک و مبارزه با تروریسم و ضرورت بازگشت آوارگان سوری به کشورشان تشکر می‌کنم.

وزیر امور خارجه در بخشی دیگر با اشاره به اینکه همچنین درباره اوضاع اوکراین، افغانستان و فرمت‌های سه‌جانبه‌ای که با ترکیه و عربستان می‌تواند انجام شود، گفت‌وگو کردیم، بیان کرد: در آینده نشست سه‌جانبه تهران، آنکارا و ریاض با تمرکز بر موضوعات اقتصادی و تجاری برگزار خواهد شد؛ همچنین درباره ازسرگیری فرمت ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه برای برقراری صلح و ثبات اتفاق نظر داریم.

بر توجه جدی آنکارا به موضوع رودخانه ارس تاکید کردیم

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در ادامه به موضوع حوزه آب پرداخت و گفت: ما از سال گذشته بر سر تشکیل کمیته فنی در حوزه آب توافق کردیم؛ سال گذشته هیئتی از ایران به ترکیه رفت و امروز هم در گفت‌وگو با وزیر خارجه ترکیه بر استمرار این گفت‌وگوها و توجه جدی آنکارا به موضوع رودخانه ارس تاکید کردیم؛ ما همچنین درباره موضوع انتقال آب دقیق و عرفی به ارس طی سالیان متمادی در مناطق شمال غرب گفت‌وگو کردیم.

امیرعبداللهیان، ادامه داد: توافق کردیم گفت‌وگوهای نیرومندتری در این زمینه وجود داشته باشد؛ همچنین ترکیه هیچ برنامه‌ای برای محروم کردن استان‌های شمال غربی ما در جهت دسترسی به آب‌های بالادستی نخواهد داشت.

وزیر خارجه ترکیه: روابط دوجانبه را تقویت می‌کنیم

«هاکان فیدان»، وزیر خارجه ترکیه نیز در این نشست خبری، گفت: امروز به عنوان وزیر خارجه برای اولین بار به ایران سفر کرده‌ام؛ البته پیش‌تر نیز به ایران نیز سفر داشته‌ام.

فیدان، اظهار کرد: روابط دوجانبه خود را با ساز و کارهایی از طریق شورای همکاری تقویت می‌کنیم.

وی افزود: ما درباره پاکسازی منطقه از «پ‌ک‌ک» رایزنی و همچنین درباره افزایش تجارت ۳۰ میلیارد دلاری گفت‌وگو کردیم؛ ما درباره تجارت‌های مرزی، حمل و نقل و موارد دیگر نیز گفت‌وگو کردیم.

وزیر خارجه ترکیه، ادامه داد: در دیدارمان درباره همکاری‌ها و در زمینه انرژی گفت‌وگو کردیم و هر دو طرف امیدواریم بر اساس درک متقابل و حسن همجواری موضوعات را حل کنیم؛ ایران و ترکیه دو کشور قدرتمند منطقه هستند.

وی عنوان کرد: ما درباره اوکراین، لیبی و سوریه نیز گفت‌وگو کردیم؛ موضوع سوریه بررسی شد تا عمیق‌تر درباره آن گفت‌وگو کنیم؛ ما می‌خواهیم که پناهجویان سوری به کشور خود بازگردند.

به گفته فیدان، ما درباره عراق و همچنین اسلام‌هراسی نیز گفت‌وگو کردیم.

اهمیت روابط ایران، عربستان و ترکیه

فیدان در ادامه درباره نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و عربستان، گفت: ایران، عربستان و ترکیه کشورهای بزرگ منطقه هستند؛ مهم است که این کشورها رفتار دوستانه داشته باشند.

وزیر خارجه ترکیه ضمن تاکید بر اهمیت مذاکرات هسته‌ای، اظهار کرد: ادامه مذاکرات برجام هم برای ما بسیار مهم است.

هاکان فیدان با اشاره به تنش‌ها در کرکوک، می‌گوید: کرکوک از لحاظ مذهبی یک نمونه کوچک از کل عراق است؛ آرامش در کرکوک به معنای ثبات در کل عراق است.

وزیر خارجه ترکیه در پایان گفت: حوادث کرکوک باعث نگرانی ماست؛ موجودیت پ‌ک‌ک در این شهر افزایش یافته و ما خواستار پایان این موجودیت هستیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *