نشست خبری وزیران امور خارجه ایران و ترکیه|

امیرعبداللهیان: اگر جنگ غزه متوقف نشود درگیری‌ها گسترش می‌یابد

14:23 - 10 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۲۳۰۲
امیرعبداللهیان: اگر جنگ غزه متوقف نشود درگیری‌ها گسترش می‌یابد
وزیران امور خارجه ایران و ترکیه در نشست خبری مشترک بر توقف حملات رژیم صهیونیستی در نوار غزه تاکید کردند.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه پس از دیدار و رایزنی، در نشست خبری شرکت کردند.

اگر جنگ غزه متوقف نشود، درگیری‌ها گسترش می‌یابد

وزیر امور خارجه در این نشست خبری، گفت: با استفاده از فرصت به‌وجود آمده درباره برخی از موضوع‌ها از جمله موضوع‌های مورد توجه در مناسبات دوجانبه تهران و آنکارا گفت‌وگو کردیم؛ در آینده نزدیک آیت‌الله رئسیی به دعوت رسمی رئیس‌جمهور ترکیه به آنکارا سفر خواهد کرد؛ ما همچنین کمیسیون عالی مشترک ۲ کشور را در آینده نزدیک برگزار خواهیم کرد؛ برای تمرکز بیشتر بر امنیت مرزهای ۲ کشور اتفاق نظر داریم که نسبت به پیگیری گشایش بازارچه‌ها و گذرگاه‌های مرزی جدید و ایجاد مناطق آزاد تجارزی در مشترک ۲ کشور اقدام‌های موثرتری را به‌عمل بیاوریم.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه اگر جنگ غزه متوقف نشود، درگیری‌ها گسترش می‌یابد و عواقب بدی برای همه به همراه خواهد داشت، گفت: آمریکا و اسرائیل باید از کشتار جمعی و پاکسازی قومی علیه مردم فلسطین دست بردارند؛ آمریکا و اسرائیل باید بدانند که حماس یک جنبش آزادی‌بخش است که برای آزادسازی سرزمین‌های فلسطینی تلاش می‌کند؛ امروز فرمانده سنتکام و فرمانده ارتش آمریکا در اتاق عملیات مشترک جنگ در کنار نظامیان شکست‌خورده و فروپاشیده اسرائیلی قرار دارند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ۲۶ روز است که رژیم صهیونیستی در حال ارتکاب همه نوع جرایم، نسل‌کشی، قتل‌عام، جنایت جنگی، کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری فلسطین است، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی در جنایت‌های خود از همه نوع سلاح‌های ممنوعه استفاده می‌کند؛ اگر گزارش‌های بیمارستان‌های موجود در غزه را افکار عمومی و مردم جهان به دقت دنبال کنند، از آثار به‌جا مانده بر بدن مجروحان و شهدای غزه که ناشی از بمباران‌ها و استفاده از سلاح‌های ممنوعه است، نوع و دامنه به‌کارگیری سلاح‌های ممنوعه و کشتار جمعی بیشتر مشخص می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه ایران همچنان به تلاش‌های خود در رایزنی با متحدان و دوستان خود در منطقه برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ ادامه می‌دهد، بیان کرد: آیت‌الله رئیسی در گفت‌وگو با برخی از سران منطقه و کشورهای اسلامی ایده برگزاری نشستی با حضور کشورهای اسلامی و عربی را با هدف توقف فوری جنایت‌های جنگی رژیم آپارتاید و کودک‌کش اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطین در غزه و کرانه باختری را ارائه کرده است.

وی اضافه کرد: ما هم در قطر و هم امروز در ترکیه این ایده را که مورد استقبال بسیاری از سران کشورهای اسلامی است، پیگیری می‌کنیم؛ پیش از این نیز این ایده را با مقام‌های عربستان و مصر در میان گذاشتیم؛ امیدوار هستم هرچه زودتر شاهد برگزاری نشست سران کشورهای اسلامی و عربی و توقف فوری جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه باشیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه دیپلماسی ایران برای غزه در تمام سطوح ادامه خواهد داشت، گفت: تماس‌های ما با کشور‌های اسلامی و عربستان برای برگزاری جلسات و فشار برای برقراری آتش‌بس و ارسال کمک ادامه دارد؛ در چنین شرایطی وظیفه اول ما در کشور‌های اسلامی و عربی تحریم کالا‌های اسرائیلی است؛ باید ارسال کالا و سوخت به سرزمین‌های اشغالی متوقف شود و در توقف روابط دیپلماتیک با این رژیم جنایت‌کار ذره‌ای تردید نشود.

وی تاکید کرد: کشور‌های اسلامی باید زمینه برگزاری دادگاه جنایت‌کاران جنگی اسرائیلی را فراهم کنند.

نمی‌توانیم تداوم فاجعه غزه را بپذیریم

وزیر امور خارجه ترکیه نیز گفت: نمی‌توانیم بپذیریم که فاجعه بزرگ غزه ادامه داشته باشد یا جنگ به کشورهای همسایه گسترش یابد.

فیدان با بیان اینکه ترکیه تمام تلاش خود را برای رسیدن به آتش‌بس و برقراری صلح انجام می دهد، اظهار کرد: اسرائیل باید بداند که تنها راه‌حل تشکیل دولت فلسطین در مرز‌های ۱۹۶۷ است.

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد: استانداردهای دوگانه نمی‌تواند بین اوکراین و غزه حاکم باشد.

فیدان با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی، برادران ما را در غزه آواره می‌کند که این در تضاد با موازین و قوانین بین‌المللی است، افزود: نمی‌توانیم در برابر شرایط غیرانسانی غزه سکوت کنیم؛ اسرائیل باید خشونت در غزه را متوقف کند و بداند که این کشتار‌ها به راه‌حلی نمی‌انجامد.

وزیر امور خارجه ترکیه، گفت: تلاش‌های ما برای دستیابی به آتش‌بس در غزه، باز کردن کریدورهای بشردوستانه و ارسال کمک‌ها از روز اول جنگ ادامه دارد؛ اتحادیه اروپا به دنبال آتش‌بس در غزه نیست و در عوض از اسرائیل حمایت می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *