کنفرانس خبری مشترک وزرای امور خارجه ایران و سریلانکا|

امیرعبداللهیان: ظرفیت‌های موجود در قاره آسیا نگاه‌های جهانی را به خود جلب کرده است/ صبری: مردم ایران مثال بزرگی برای دنیا هستند

14:16 - 14 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۷۲۶۴
امیرعبداللهیان: ظرفیت‌های موجود در قاره آسیا نگاه‌های جهانی را به خود جلب کرده است/ صبری: مردم ایران مثال بزرگی برای دنیا هستند
امیرعبداللهیان و صبری در کنفرانس خبری مشترک حاضر شدند تا درباره موضوع‌های مورد بحث در نشست امروز خود توضیحاتی ارائه کنند.

خبرگزاری میزان - «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه کشورمان امروز در تهران میزبان «علی صبری»، همتای سریلانکایی خود بود.

«صبری» که با دعوت وزیر امور خارجه کشورمان به ایران سفر کرده، در روزهای چهارم تا هفتم آگوست (۱۳ تا ۱۶ مرداد) در تهران با رئیس جمهور و مقام‌های ارشد ایران دیدار خواهد کرد.

وزرای امور خارجه ایران و سریلانکا پس از برگزاری نشستی جهت رایزنی درباره موضوع‌های مورد علاقه طرفین در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند.

امیرعبداللهیان: سفر امروز صبری نقطه جدید توسعه همکاری‌های ایران و سریلانکا است

وزیر امور خارجه کشورمان در آغاز این نشست خبری مشترک گفت: سفر امروز همتای سریلانکایی من به ایران یک نقطه جدید برای توسعه همکاری‌های میان ایران و سریلانکا است؛ در دیدار امروز با وزیر خارجه سریلانکا طیف وسیعی از موضوع‌ها مورد تبادل نظر قرار گرفت، از جمله موضوع‌های اقتصادی، توسعه تجارت، گردشگری و افزایش همکاری در سازمان‌های بین المللی مورد رایزنی قرار گرفتند.

«امیرعبداللهیان» در بخشی دیگر گفت: ما بر وجود اراده سیاسی مشترک برای بسط همکاری‌های فرهنگی، گردشگری، دانشگاهی، فناوری‌های نوین و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان اتفاق نظر داریم؛ درباره برخی موانع در روابط رو کشور گفت‌وگو کردیم؛ معتقدیم موانع موجود قابل حل هستند و برخی موانع در چارچوب حقوق بین الملل دارای راهکار برون رفت تشخیص داده شده اند.

وی افزود: در چارچوب اولویت نگاه به آسیا بر این موضوع اتفاق نظر داریم که امروز ظرفیت موجود در قاره آسیا نگاه‌های جهانی را به خود جلب کرده و کشورهای آسیایی بیش از پیش با همکاری و با نگاه به توسعه منطقه از مسیر گفت‌وگو و تعامل در راستای منافع ملت‌ها بهره برداری می‌کنند؛ همکاری در اقیانوس هند با توجه به ریاست سریلانکا بر سازمان آیورا (اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند) از دیگر موضوع‌هایی بود که در گفت‌وگوهای امروز مورد توجه قرار گرفت.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: توافق‌هایی را بین دو کشور مورد توجه قرار دادیم و بر اجرای توافق‌های موجود اتفاق نظر داریم.

به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، موضوع انسانی آزادسازی زندانیان سریلانکایی و ایرانی در گفت‌وگوهای وزرای خارجه مورد توجه قرار گرفت و توافق شد در آینده نزدیک نسبت به آزادسازی زندانیان با نگاه انسانی اقدام‌هایی انجام شود.

«امیرعبداللهیان» در بخشی دیگر گفت: ما امروز بر فعال کردن کمیسیون مشترک اقتصادی تاکید کردیم؛ باید گفت که در حوزه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان و دیگر موضوع‌های مربوط به قاچاق بین دو کشور اتفاق نظر وجود دارد.

وی در ادامه گفت: مردم ما به خوبی به یاد دارند که چای سریلانکا در خانه هر ایرانی وجود داشته و سریلانکا ظرفیت بالایی در صادرات چای و دریافت اقلام از ایران دارد که ما در این باره هم تبادل نظر داشتیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان گفت: حضور قوی شرکت‌های مهندسی ایران در سریلانکا فعالیت‌هایی مانند احداث پالایشگاه نفت را ممکن کردند؛ این پروژه‌ها از پروژه‌های مشترک در سال‌های اخیر در سریلانکا به حساب می‌آید؛ در حوزه صدور خدمات پزشکی - مهندسی و صادرات تجهیزات پزشکی و فناورهای نوین به موازات اقتصاد، انرژی و گردشگری همکاری‌های نیرومندتری را باید رقم بزنیم.

صبری: به ایران به خاطر دیپلماسی قوی تبریک می‌گویم

وزیر امور خارجه سریلانکا در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه کشورمان گفت: این نخستین سفر من به ایران است؛ به خاطر انعطاف و قدرت مردم ایران با وجود دشمنی‌ها در فناوری، کشاورزی و توسعه صنعتی این کشور مثال بزرگی برای دنیا است؛ من به وزیر امور خارجه ایران به خاطر دیپلماسی عالی ایران و پیشرفت‌های ایران تبریک گفتم.

وی افزود: ما همچنین مایل هستیم که ایرانی‌های بیشتری به سریلانکا سفر کنند؛ همکاری‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم داشته باشیم؛ روابط دوجانبه در چارچوب قوانین بین المللی از آن جمله هستند.

«صبری» در بخشی دیگر اظهار کرد: دو سوم رشد اقتصاد جهان از آسیا خواهد بود؛ ما خواستار همکاری با شرکت‌های ایرانی در آینده هستیم تا بتوانیم تجارت را تقویت کنیم؛ فرصت‌های خوبی برای کسب و کار در سریلانکا وجود دارد و ما می‌خواهیم دوستی خود با ایران را ادامه بدهیم.

وزیر خارجه سریلانکا در پایان گفت: سریلانکا قرار است ریاست آیورا (اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند) را برعهده بگیرد؛ این فرصتی است تا اراده همکاری را در آسیا تقویت کنیم و ایران می تواند نقش بزرگی را ایفا کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *