رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حقوق زنان در فرانسه؛ فاصله زیاد ادعا تا واقعیت

11:18 - 30 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۴۴۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حقوق زنان در فرانسه؛ فاصله زیاد ادعا تا واقعیت
حقوق زنان در فرانسه، به‌عنوان یکی از کشورهای مدعی پیشگامی در این زمینه در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف به گستردگی نقض می‌شوند.

خبرگزاری میزان – فرانسه از جمله کشور‌های غربی مدعی حقوق زنان است و به همین بهانه در مسائل مربوط به زنان در دیگر کشور‌ها مداخله می‌کند.

نگاهی به وضعیت زنان در فرانسه به‌خوبی نشان می‌دهد که این کشور در زمینه حفظ و تامین حقوق زنان شکست خورده و زنان و دختران فرانسوی از مسائل و مشکلات متعددی رنج می‌برند؛ در همین زمان، فرانسه در میان نقض گسترده حقوق زنان، با طرح شعار‌ها و به راه انداختن جوایزی، سعی دارد خود را حامی حقوق زنان و مدافعان حقوق آن‌ها نشان دهد.

کمیته رفع تبعیض علیه زنان در ماه اکتبر سال جاری نهمین گزارش دوره‌ای درباره وضعیت زنان در فرانسه را بررسی و به موارد مختلفحقوق زنان و دختران در این کشور اشاره کرد.

مهم‌ترین چالش‌ها و بحران‌ها در حوزه حقوق زنان در فرانسه عبارتند از:

نرخ بالای تجاوز جنسی علیه زنان در فرانسه

براساس آمار دولتی در فرانسه، سالانه ۹۴ هزار زن در این کشور قربانی تجاوز یا اقدام برای تجاوز جنسی می‌شوند؛ این در حالی است که در سال ۲۰۲۱ به سختی حدود یک درصد از حملات جنسی گزارش شده به پلیس، به محکومیت منجر شدند.

در عین حال، قربانیان تجاوز جنسی در فرانسه باید علاوه بر آسیب‌های روانی و عاطفی ناشی از چنین حوادثی با سیستم اداری نامناسب و کلیشه‌های دیرپا که غالبا بر نگرش جامعه و ادارات از یک‌سو و رویه‌ها و احکام دادگاه‌ها از سوی دیگر تاثیر می‌گذارند، دست‌وپنجه نرم کنند.

حقوق زنان در فرانسه؛ فاصله زیاد ادعا تا واقعیت

خشونت خانگی علیه زنان در فرانسه

یکی از چالش‌های مرگ‌باری که زنان فرانسوی در سال‌های اخیر با آن به شکلی گسترده مواجه شده‌اند، موضوع خشونت خانگی بوده است.

شیوع کرونا سبب شد تا موضوع خشونت خانگی علیه زنان در فرانسه شاهد رشد قابل‌توجهی باشد؛ در سال ۲۰۲۱، حدود ۲۰۸ هزار زن فرانسوی قربانی خشونت خانگی شدند.

این نوع از خشونت علیه زنان در فرانسه در موارد متعددی به بهای جان آن‌ها تمام می‌شود.

قتل زنان در فرانسه

فرانسه از سال ۲۰۰۶ با موج جدی از قتل زنان مواجه شده است، اما هنوز نتوانسته گام موثری برای مقابله با این بحران بردارد.

به همین دلیل، شمار قربانیان پدیده قتل زنان در فرانسه در سال‌های اخیر در مسیر صعودی پیش می‌رود.

با وجود رشد قابل توجه این پدیده در فرانسه، قتل زنان همچنان جایی در قانون کیفری این کشور ندارد.

حقوق زنان در فرانسه؛ فاصله زیاد ادعا تا واقعیت

زنان، قربانیان اصلی بحران قاچاق انسان در فرانسه

بحران قاچاق انسان در فرانسه در دهه‌های اخیر در مسیر صعودی قرار داشته است؛ یکی از عواملی که سبب تشدید این بحران شده، سیاست‌های ضد مهاجرتی پاریس است.

بحران مذکور نه تنها زنان فرانسوی بلکه زنان از دیگر کشور‌ها را نیز قربانی می‌کند.

در سال‌های اخیر تعداد دختران خردسال قربانی قاچاق انسان در فرانسه ۲ برابر شده است.

تبعیض علیه زنان در فرانسه

زنان در فرانسه در حوزه‌ها و امور مختلفی با تبعیض مواجه هستند؛ شکاف در دستمزد میان زنان و مردان یکی از این موارد است.

زنان ساکن قلمرو‌های فرامرزی فرانسه نیز با نقض گسترده حقوق خود مواجه هستند.

کاهش سن فحشا در فرانسه

در حالی که هرزه‌نگاری از دختران نوجوان در فرانسه به صنعتی پردرآمد تبدیل شده، بررسی‌ها نشان می‌دهد که سن کارگران جنسی در این کشور کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که استثمار جنسی از دختران زیر سن قانونی در حال افزایش است؛ همین امر نگرانی‌های جدی را در پی داشته است.

سازمان‌های غیردولتی تعداد کارگران جنسی خردسال در فرانسه را بین ۷ تا ۱۰ هزار نفر تخمین می‌زنند.

این کودکان عمدتا قربانی قاچاق انسان هستند.

آزار جنسی زنان فرانسوی در محل کار

بررسی‌ها نشان می‌دهند که قانون‌گذاری فرانسه برای مقابله با آزار جنسی زنان در محل کار تاکنون موثر نبوده است.

براساس بررسی سازمان بین‌المللی کار (ILO) بر روی ۴.۵ میلیون کارمند فرانسوی بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، حدود ۵۲ درصد از زنان فرانسوی در محل کار قربانی آزار و اذیت جنسی شده‌اند.

در عین حال، در نظرسنجی موسسه فرانسوی افکار عمومی (Ifop) در سال ۲۰۱۹، حدود ۳۰ درصد از زنان فرانسوی در محل کار آزار و اذیت یا تجاوز جنسی را تجربه کرده‌اند.

حقوق زنان در فرانسه؛ فاصله زیاد ادعا تا واقعیت

نقض گسترده حقوق زنان آسیب‌پذیر

زنان آسیب‌پذیر در فرانسه شامل زنان دارای معلولیت، زنان اقلیت‌های قومی و نژادی و زنان مهاجر از نقض گسترده حقوق خود رنج می‌برند.

این افراد با نرخ بالاتری در قیاس با دیگر زنان خشونت جنسی را تجربه می‌کنند؛ آن‌ها با نرخ بالایی از تبعیض در دستمزد یا استخدام رنج می‌برند.

زنان اقلیت‌های قومی و نژادی به‌ویژه زنان آفریقایی تبار در فرانسه مانند همتایان مرد خود نقض گسترده حقوق را تجربه می‌کنند؛ آن‌ها در قیاس با دیگر همتایان خود نرخ بالاتری از تبعیض از سوی پلیس را متحمل می‌شوند.

نقض حقوق زنان مسلمان در فرانسه

زنان و دختران مسلمان در فرانسه به شکلی ویژه با نقض حقوق خود مواجه هستند.

آن‌ها در حالی تبعیض روزمره را در زندگی اجتماعی خود در عرصه‌های عمومی تحمل می‌کنند که دولت فرانسه نیز با قوانین محدودساز گاه‌وبی‌گاه خود آن‌ها را دچار چالش‌های جدی می‌کند.

ممنوعیت حجاب یکی از چالش‌هایی است که دولت فرانسه برای زنان مسلمان ایجاد کرده و همواره آن را گسترش می‌دهد؛ این رویکرد یعنی کنترل پوشش زنان مسلمان ریشه در تاریخ استعماری فرانسه دارد.

استفاده بیش از حد زور از سوی پلیس علیه زنان مسلمان بدون پاسخگویی ادامه دارد.

محدودیت‌های فرانسه برای حجاب زنان ریشه در وسواس استعماری این کشور دارد.

در عین حال، زنان و دختران مسلمان در فرانسه با نرخ بالایی مورد حملات و آزار و اذیت مداوم پلیس این کشور قرار می‌گیرند.

دادگاه اروپایی حقوق بشر اعلام کرد که فرانسه حقوق زنان مسلمان را نقض می‌کند.

سهم نامتناسب زنان فرانسوی از فقر و بی‌خانمانی

یک سازمان فعال در زمینه بی‌خانمانی در فرانسه می‌گوید که زنان در این کشور بیش از دیگر اقشار در معرض فقر و بی‌خانمانی قرار دارند و با نرخ بالاتری از این چالش‌ها رنج می‌برند.

بحران حملات جنسی به زنان و دختران فرانسوی

براساس مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۹ از هر ۱۰ زن فرانسوی، هشت زن در طول زندگی خود در مکان‌های عمومی مورد آزار جنسی قرار گرفته اند.

در عین حال، مرکز ملی پایش بزهکاری در حمل و نقل (ONDT) در سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار گزارشی خود را در مورد حملات جنسی منتشر کرد که نشان می‌داد که در منطقه شهری پاریس میزان حملات جنسی حدود ۹۱ درصد بود.

در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۲۰ هزار نفر به‌عنوان قربانیان حملات جنسی در فرانسه ثبت شدند که ۸۶ درصد آنان زنان بودند.

در سال ۲۰۲۱، حدود ۱۲۲ هزار حمله جنسی در سیستم حمل‌ونقل عمومی فرانسه ثبت شد که ۴ درصد در قیاس با سال ۲۰۲۰ افزایش داشت.

مطالعه موسسه نظرسنجی «ایپسوس» در سال ۲۰۲۲ نشان داد که تقریبا ۸۱ درصد زنان در فرانسه قربانی آزار جنسی در مکان‌های عمومی شده‌اند.

براساس همین نظرسنجی، فقط ۲۰ درصد از قربانیان حملات جنسی در اماکن عمومی کمک دریافت کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که دختران و زنان فرانسوی در عصر‌ها و شب‌ها ترس بیشتری از مورد آزار و تجاوز جنسی قرار گرفتن در اماکن عمومی و وسایل حمل‌ونقل دارند.

در حالی که ارقام قابل‌توجه موجود در زمینه حملات جنسی به زنان و دختران در اماکن عمومی فرانسه، ضرورت ارتقای ایمنی زنان در فضا‌های عمومی این کشور را نشان می‌دهد، موضوع آزار و تجاوز جنسی به زنان و دختران در اماکن عمومی در فرانسه، چالشی ادامه‌دار است که گاه‌وبی‌گاه از طریق شکایت‌های زنان و دختران فرانسوی به صدر اخبار این کشور می‌آید و بر اثر بی توجهی مقام‌های این کشور به چالش مذکور، مجددا به حاشیه رفته و از اولویت می‌افتد.

این در حالی است که چالش مذکور در جریان این چرخه، همچنان گسترده‌تر شده و روزبه‌روز بر شمار قربانیانش افزوده می‌شود.

موضوع آزار و تجاوز جنسی زنان و دختران در خیابان‌ها و اماکن عمومی پاریس، پایتخت فرانسه، این بار با شکایت یک زن ۲۷ ساله مورد توجه قرار گرفت؛ این زن با مراجعه به پلیس، گفت که هنگام بازگشت به خانه در یکشنبه گذشته قربانی تجاوز جنسی شد.

شکایت این زن در حالی اعلام شد که در هفته‌های گذشته گزارش‌های دیگری مبنی بر تجاوز جنسی به زنان در خیابان‌ها یا اماکن عمومی پاریس منتشر شده بود.

آمار فرمانداری پاریس نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا پایان ماه آگوست ۶۷ مورد تجاوز جنسی در اماکن عمومی این شهر ثبت شده است.

آزار و تجاوز جنسی به زنان و دختران در فرانسه به پاریس، پایتخت این کشور محدود نمی‌شود، بلکه این مشکل در پاریس یک چالش خاص است؛ ضمن اینکه، بررسی‌های انجام شده درباره خطرناک‌ترین کلان شهر‌های جهان برای زنان، نشان‌دهنده وخامت اوضاع در پاریس است.

در حالی که آزار و تجاوز جنسی به زنان در سراسر فرانسه در مسیر صعودی قرار دارد، کارشناسان تاکید دارند که دستگیری و شناسایی مجرمان برای دولت فرانسه یک چالش جدی است و قوانین موجود نتوانسته‌اند بازدارنده باشند.

آن‌ها می‌گویند که قوانین مربوط به آزار و تجاوز جنسی زنان در اماکن عمومی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند، زیرا پلیس فرانسه استانداردی برای آموزش موثر افسران خود در این زمینه ندارد و قربانیان پس از مراجعه به پلیس برای گزارش این موضوع، غالبا با لبخند افسران پلیس مواجه می‌شوند.

زنان و دختران فرانسوی می‌گویند که جرات عبور از برخی از خیابان‌ها و محله‌ها را ندارد و و عبور از برخی از خیابان‌ها به‌ویژه در پی تاریک شدن هوا به معنای تغییر زندگیشان برای همیشه است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *