اپیدمی آزار جنسی در اروپا؛ رکوردشکنی حملات جنسی به زنان در اماکن عمومی در فرانسه

10:40 - 15 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۹۵۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اپیدمی آزار جنسی در اروپا؛ رکوردشکنی حملات جنسی به زنان در اماکن عمومی در فرانسه
زنان فرانسوی با نرخ بالایی قربانی خشونت، آزار و تجاوز جنسی در محیط‌های مختلف می‌شوند؛ این وضعیت در یک دهه اخیر نه‌تنها بهبود نیافته بلکه در مسیر وخامت بیشتر نیز پیش رفته و می‌رود.

خبرگزاری میزان - امنیت زنان و دختران در فضا‌های عمومی یکی از نگرانی‌های اصلی برای دولت‌های مختلف در فرانسه است.

موضوع حملات جنسی به زنان در فرانسه به یک مشکل تکراری تبدیل شده است؛ براساس داده‌های مرکز پایش بزهکاری ملی فرانسه، از هر پنج زن در این کشور در سال ۲۰۱۹، یک زن قربانی حملات جنسی در مکان‌های عمومی شدند.

این ارقام زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شوند که مشخص می‌شود، از هر هفت زن فرانسوی، یک زن در طول زندگی خود قربانی حملات جنسی در مکان‌های عمومی شده است.

تشدید حملات جنسی به زنان و دختران فرانسوی در اماکن عمومی

در حالی که ارقام قابل‌توجه موجود در زمینه حملات جنسی به زنان و دختران در اماکن عمومی فرانسه، ضرورت ارتقای ایمنی زنان در فضا‌های عمومی این کشور را نشان می‌دهد، موضوع آزار و تجاوز جنسی به زنان و دختران در اماکن عمومی در فرانسه، چالشی ادامه‌دار است که گاه‌وبی‌گاه از طریق شکایت‌های زنان و دختران فرانسوی به صدر اخبار این کشور می‌آید و بر اثر بی توجهی مقام‌های این کشور به چالش مذکور، مجددا به حاشیه رفته و از اولویت می‌افتد.

این در حالی است که چالش مذکور در جریان این چرخه، همچنان گسترده‌تر شده و روزبه‌روز بر شمار قربانیانش افزوده می‌شود.

موضوع آزار و تجاوز جنسی زنان و دختران در خیابان‌ها و اماکن عمومی پاریس، پایتخت فرانسه، این بار با شکایت یک زن ۲۷ ساله مورد توجه قرار گرفت؛ این زن با مراجعه به پلیس، گفت که هنگام بازگشت به خانه در یکشنبه گذشته قربانی تجاوز جنسی شد.

شکایت این زن در حالی اعلام شد که در هفته‌های گذشته گزارش‌های دیگری مبنی بر تجاوز جنسی به زنان در خیابان‌ها یا اماکن عمومی پاریس منتشر شده بود.

آمار فرمانداری پاریس نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا پایان ماه آگوست ۶۷ مورد تجاوز جنسی در اماکن عمومی این شهر ثبت شده است.

آزار و تجاوز جنسی به زنان و دختران در فرانسه به پاریس، پایتخت این کشور محدود نمی‌شود، بلکه این مشکل در پاریس یک چالش خاص است؛ ضمن اینکه، بررسی‌های انجام شده درباره خطرناک‌ترین کلان شهر‌های جهان برای زنان، نشان‌دهنده وخامت اوضاع در پاریس است.

در حالی که آزار و تجاوز جنسی به زنان در سراسر فرانسه در مسیر صعودی قرار دارد، کارشناسان تاکید دارند که دستگیری و شناسایی مجرمان برای دولت فرانسه یک چالش جدی است و قوانین موجود نتوانسته‌اند بازدارنده باشند.

آن‌ها می‌گویند که قوانین مربوط به آزار و تجاوز جنسی زنان در اماکن عمومی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند، زیرا پلیس فرانسه استانداردی برای آموزش موثر افسران خود در این زمینه ندارد و قربانیان پس از مراجعه به پلیس برای گزارش این موضوع، غالبا با لبخند افسران پلیس مواجه می‌شوند.

زنان و دختران فرانسوی می‌گویند که جرات عبور از برخی از خیابان‌ها و محله‌ها را ندارد و و عبور از برخی از خیابان‌ها به‌ویژه در پی تاریک شدن هوا به معنای تغییر زندگیشان برای همیشه است.

قوانین ادعایی فرانسه برای مقابله با آزار و تجاوز جنسی علیه زنان

فرانسه یکی از مدعیان اروپایی حقوق بشر و البته حقوق زنان است؛ با وجود این، بررسی پرونده‌های مربوط به نقض حقوق زنان در این کشور، نشان‌دهنده شرایط و واقعیتی مغایر با این ادعا‌ها است.

پارلمان فرانسه در نوامبر ۲۰۰۲ برای نخستین بار قانونی را برای جرم‌انگاری آزار جنسی علیه زنان و دختران در محل کار، فضا‌های عمومی و حتی آنلاین تصویب کرد؛ براساس این قانون آزار و اذیت و تجاوز جنسی در فرانسه یک جرم کیفری بوده و مجازات آن تا سه سال حبس و ۴۵ هزار یورو جریمه نقدی است

اگرچه سه دهه از عمر این قانون می‌گذرد، اما ابهام‌های قانونی آن همچنان رفع نشده اند؛ لغو قانون مجازات درباره آزار جنسی در مه ۲۰۱۲ به بهانه مغایرت آن با قانون اساسی سبب شد تا چند ماه قربانیان آزار جنسی در خلا قانونی رها شوند، البته بازگشت مجدد قانون مذکور به بهبود شرایط منجر نشد.

حملات جنسی در اماکن عمومی در فرانسه

براساس مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۹ از هر ۱۰ زن فرانسوی، هشت زن در طول زندگی خود در مکان‌های عمومی مورد آزار جنسی قرار گرفته اند.

در عین حال، مرکز ملی پایش بزهکاری در حمل و نقل (ONDT) در سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار گزارشی خود را در مورد حملات جنسی منتشر کرد که نشان می‌داد که در منطقه شهری پاریس میزان حملات جنسی حدود ۹۱ درصد بود.

در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۲۰ هزار نفر به‌عنوان قربانیان حملات جنسی در فرانسه ثبت شدند که ۸۶ درصد آنان زنان بودند.

در سال ۲۰۲۱، حدود ۱۲۲ هزار حمله جنسی در سیستم حمل‌ونقل عمومی فرانسه ثبت شد که ۴ درصد در قیاس با سال ۲۰۲۰ افزایش داشت.

مطالعه موسسه نظرسنجی «ایپسوس» در سال ۲۰۲۲ نشان داد که تقریبا ۸۱ درصد زنان در فرانسه قربانی آزار جنسی در مکان‌های عمومی شده‌اند.

براساس همین نظرسنجی، فقط ۲۰ درصد از قربانیان حملات جنسی در اماکن عمومی کمک دریافت کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که دختران و زنان فرانسوی در عصر‌ها و شب‌ها ترس بیشتری از مورد آزار و تجاوز جنسی قرار گرفتن در اماکن عمومی و وسایل حمل‌ونقل دارند.

محل کار و آزار و تجاوز جنسی به زنان در فرانسه

زنان و دختران فرانسوی فقط در اماکن عمومی و خیابان‌ها مورد آزار و تجاوز جنسی قرار نمی‌گیرند؛ براساس بررسی سازمان بین‌المللی کار (ILO) بر روی ۴.۵ میلیون کارمند فرانسوی بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، حدود ۵۲ درصد از زنان فرانسوی در محل کار قربانی آزار و اذیت جنسی شده‌اند.

در عین حال، در نظرسنجی موسسه فرانسوی افکار عمومی (Ifop) در سال ۲۰۱۹، حدود ۳۰ درصد از زنان فرانسوی در محل کار آزار و اذیت یا تجاوز جنسی را تجربه کرده‌اند.

شکستی دیگر برای مکرون

چالش آزار و تجاوز جنسی زنان در اماکن عمومی و خیابان‌ها برای دولت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز دردسرساز بوده است، زیرا وی شرایطی را از همتایان پیشین خود به ارث برد که چشم‌اندازی برای بهبودش متصور نبود.

«جرالد دارمانین»، وزیر کشور فرانسه در ماه مه سال جاری اعلام کرد که عملیات بزرگی برای ایمنی زنان اجرایی می‌شود؛ طی عملیات مذکور ۵ میلیون تراکت برای افزایش آگاهی در مورد حملات جنسی خیابانی توزیع شد.

اگرچه مکرون و کابینه وی از اجرای اقدام‌هایی برای مقابله با این چالش و بهبود حمایت پلیس از قربانیان خبر دادند، واقعیت‌ها نشان می‌دهند که تغییری در وضعیت این چالش به وجود نیامده است و شرایط در مسیر بحرانی شدن پیش می‌رود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *