قربانیان بدترین موارد نقض حقوق زنان در ۲۰۲۳؛ از نسل تحریم تا جنگ نامرئی

11:55 - 25 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۶۷۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قربانیان بدترین موارد نقض حقوق زنان در ۲۰۲۳؛ از نسل تحریم تا جنگ نامرئی
تحقق گسترده اصول حقوق بشر مقدمات زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تامین و توجه حقوق بشری زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت جهان است.

خبرگزاری میزان – اگرچه خشونت علیه زنان و دختران یکی از گسترده‌ترین، مستمرترین و ویران‌گرترین نقض‌های حقوق بشر است، اما این تنها وجه نقض حقوق زنان و دختران در سراسر جهان نیست.

ریم السالم، گزارشگر ویژه سازمان ملل در موضوع خشونت علیه زنان و دختران، در اکتبر سال ۲۰۲۳ به مجمع عمومی سازمان ملل گفت که مسئله تامین و توجه به حقوق زنان و دختران در حال پسرفت است و این روند در حالی جریان دارد که جهان در حال حاضر در حال عبور از مرحله بحران‌های متعددی مانند جنگ‌ها، تغییرات آب‌و‌هوایی، فقر و بیماری‌های همه‌گیر است.

در عین حال، خشونت علیه زنان و دختران یک بیماری همه‌گیر است؛ بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، حدود ۷۳۶ میلیون زن و دختر در جهان مورد خشونت فیزیکی یا جنسی قرار می‌گیرند؛ این رقم در دهه گذشته تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است و سال ۲۰۲۳ نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

علاوه بر این، گزارش‌ها نشان‌ می‌دهند که زنان و دختران جوان‌تر با شدت بیشتری در معرض خطر چنین خشونت‌هایی قرار دارند.

موارد متعدد دیگری از نقض حقوق زنان در جلسه مجمع عمومی ماه اکتبر ۲۰۲۳ سازمان ملل مورد بررسی قرار گرفت که عبارتند از:

وضعیت اسفبار زنان سالمند، مهاجر و زنان ساکن مناطق درگیری و جنگی: در جلسه مذکور آنا پلاز نارواز، رئیس کمیته رفع تبعیض علیه زنان (CEDAW)، با اشاره به استفاده از خشونت جنسی به‌عنوان ابزاری برای جنگ در درگیری‌های مسلحانه در سراسر جهان، تاکید کرد که باید برای ارتقای حقوق زنان در مناطق درگیری و جنگی تدابیری اندیشیده شود.

در عین حال، زنان و دختران مهاجر و/یا ساکن مناطق جنگی با نرخ بالایی در معرض خشونت جنسی، قاچاق انسان، سوءاستفاده جنسی و کار اجباری قرار گرفتند؛ مهم‌ترین مصادیق این چالش‌ها در سال ۲۰۲۳ در سودان و اوکراین ثبت شد.

نرخ بالای فقر در میان زنان و دختران: فقر در سراسر جهان زنان و دختران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما بحران‌های درهم تنیده در سال ۲۰۲۳ سبب تشدید این بحران شد و زنان و دختران را به شکل نامتناسبی تحت تاثیر فقر قرار داد.

دسترسی محدود زنان و دختران به خدمات اولیه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی: یکی از دلایل این امر، حضور و سهم اندک آن‌ها از فعالیت در سازمان‌های غیردولتی و سازمان ملل است.

سهم اندک زنان از مناصب مهم جهانی: زنان سهم اندکی از مناصب در سازوکارها و ساختارهای جهانی دارند؛ فقط ۲۱ زن در سال ۲۰۲۳ پشت تریبون سالن مجمع عمومی سازمان ملل ایستادند؛ یعنی فقط ۱۱ درصد از کل سخنرانان زن بودند.

این در حالی است که نسلی از زنان مشتاق به ورود به عرصه سیاست از سال ۲۰۲۲ وجود دارند.

خشونت علیه زنان کارگر مهاجر: خشونت و استثمار زنان کارگر مهاجر در ترکیب با لفاظی‌های ضد مهاجر و پوپولیستی تشدید شده است؛ در سال ۲۰۲۳ تصویب قوانین ضد مهاجرتی به‌ویژه در کشورهای غربی بر گسترش ابعاد این بحران تاثیر زیادی داشت.

تداوم بحران خشونت خانگی: مانند سال‌های گذشته زنان و دختران در سال ۲۰۲۳ در معرض خشونت خانگی در اشکال مختلف قرار گرفتند؛ براساس آمار‌ها از هر سه زن در جهان یک زن دست‌کم یک بار در طول زندگی خود قربانی خشونت جنسی یا فیزیکی شده است.

نقض سیستماتیک حقوق بشر: حقوق زنان و دختران در سراسر جهان در سال ۲۰۲۳ براساس روند سیستماتیک در عرصه‌های مختلف نقض شد.

نقض گسترده و بی‌کیفرمانده حقوق زنان و دختران بومی: نقض حقوق این دسته از زنان و دختران به‌ویژه در کشور‌های غربی دارای جمعیت بومی در حالی ادامه یافته است که آن‌ها این دسته از زنان و دختران مروجان توسعه پایدار هستند.

تداوم بحران قتل زنان: بحران قتل زنان به‌ویژه در کشور‌های اروپایی با نرخ قابل تاملی در سال ۲۰۲۳ رخ داد؛ قتل زنان افراطی‌ترین شکل خشونت علیه زنان و دختران است.

نقض حقوق زنان روهینگیایی: زنان و دختران روهینگیایی در سال ۲۰۲۳ تحت تاثیر شکل گسترده‌تر و شدیدتری از نقض حقوق خود قرار گرفتند.

رشد نرخ قاچاق زنان: یکی از مهم‌ترین پیامد‌های سختگیرانه‌تر شدن قوانین مهاجرتی و تشدید جنگ‌ها در سال ۲۰۲۳ افزایش نرخ قاچاق زنان بوده است.

افزایش تعداد زنان و دختران نسل تحریم: استفاده از تحریم به‌عنوان ابزاری برای برخورد با کشور‌ها از سمت کشورهایی مانند آمریکا، زنان و دختران را در سال ۲۰۲۳ به شدت تحت تاثیر منفی قرار داد؛ ضمن اینکه پیروی کشورهای اروپایی از رویه اعمال تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا بر تعداد زنان و دختران نسل تحریم در سراسر جهان افزود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *