سکوت دیوان کیفری بین‎المللی درباره ابعاد جنایت‌های رژیم صهیونیستی

9:00 - 22 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۹۰۵۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سکوت دیوان کیفری بین‎المللی درباره ابعاد جنایت‌های رژیم صهیونیستی
دیوان کیفری بین‌المللی باید سکوت خود را در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه بشکند.

خبرگزاری میزان - جهان بار دیگر شاهد جنایت‌های گسترده رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان در فلسطین است؛ صحنه‌ها دلخراش و وحشتناک هستند و فلسطین خواستار پاسخی است که نه براساس خشونت و رنج بیشتر بلکه بر اساس عدالت و پاسخگویی باشد.

 

بی‌میلی دیوان کیفری بین‌المللی برای بررسی جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی

لزوم اقدام دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص غزه

تنها یک نهاد مستقل و بین‌المللی وجود دارد که می‌تواند این جنات‌های رژیم صهیونیستی را بررسی و محاکمه کند: دیوان کیفری بین‌المللی (ICC).

دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت رسیدگی به قلمرو غزه و جنایت بین‌المللی است که از سوی رژیم صهیونیستی روی می‌دهد؛ در سال ۲۰۲۱ دفتر دادستانی این نهاد تحقیقات رسمی در مورد وضعیت فلسطین آغاز کرد. 

این تحقیقات در پی تصمیم دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر اینکه «جنایت‌های جنگی در کرانه باختری، از جمله قدس اشغالی و نوار غزه روی داده و یا در حال انجام است» آغاز شد.

 

 

ابعاد گسترده جنایت‌های رژیم صهیونیستی 

از جمله جنایت‌های جاری که دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند و باید در مورد آن‌ها تحقیق کند، هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان، بازداشت آنها و همچنین کمپین‌های بمباران بی‌رویه رژیم صهیونیستی است. 

علاوه بر این، خطر آشکاری وجود دارد که برخی از رفتار‌های برنامه‌ریزی شده رژیم صهیونیستی ممکن است به مجازات دسته جمعی تبدیل شود که طبق کنوانسیون ژنو جنایت جنگی به شمار می‌رود.

 

بی‌میلی دیوان کیفری بین‌المللی برای بررسی جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی

 

یک کمیسیون تحقیق سازمان ملل به جمع‌آوری شواهد درباره جنایات ارتکابی در فلسطین ادامه می‌دهد و به‌تازگی نیز اعلام کرده «در حال حاضر شواهد روشنی وجود دارد که ممکن است جنایت جنگی باشد».

دیده‌بان حقوق بشر جنایت‌های جنگی انجام شده از سوی رژیم صهیونیستی را تشریح و خاطرنشان کرده است که چنین جنایت‌هایی «تا زمانی که حقوق بشر و مسئولیت‌پذیری نادیده گرفته شود» ادامه خواهد داشت.

 

بی‌میلی دیوان کیفری بین‌المللی برای بررسی جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی

بیانیه دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی در خصوص غزه

در پاسخ به این سیل اخیر جنایت‌ها، دفتر دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی بیانیه‌ای صادر کرد و به درخواست یک روزنامه‌نگار در این زمینه پاسخ داده است؛ این بیانیه می‌گوید که تحقیقات دادستان ادامه دارد و درگیری کنونی تحت صلاحیت دادگاه کیفری بین‌المللی است.

دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی از کسانی که «اطلاعات مرتبط» را در اختیار داشتند دعوت کرد تا آن را به دادگاه ارسال کنند. 

اما این اقدام و بیانیه به اندازه کافی خوب نیست؛ چرا «کریم خان»، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، در برابر جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت در فلسطین سکوت کرده است؟

 

بی‌میلی دیوان کیفری بین‌المللی برای بررسی جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی

 

مهم نیست که دادستان دیوان کیفری بین‌المللی چه می‌گوید یا چه می‌کند، دیوان کیفری بین‌المللی به تنهایی نمی‌تواند خشونت در فلسطین را متوقف کند. اما او و دیوان کیفری بین‌المللی نقش مهمی بر عهده دارند.

فراتر از تحقیق در مورد جنایت‌های بین‌المللی جاری و صدور حکم بازداشت برای عاملان جنایت در فلسطین، دادستان باید به وضوح و صریحا این خشونت‌ها را محکوم کند و متعهد شود با تمام اختیاراتی که دارد به آن رسیدگی کند.

به نظر می‌رسد «کریم خان» که از سال ۲۰۲۱ به عنوان دادستان دیوان کیفری بین‌المللی فعالیت می‌کند، متقاعد شده که اقدامات نمادین کافی نیست؛ اظهارات او مبنی بر ابراز تاسف از خشونت یا هشدار کم‌نظیر است، اما تاثیری در متوقف کردن خشونت‌ها و جنایت‌ها نداشته است.

حتی اگر بیانیه‌های محکومیت جنایت‌ها و هشدار به عاملان نمادین هم باشد، چنین حرکاتی اهمیت دارد. 

 

بی‌میلی دیوان کیفری بین‌المللی برای اقدام درباره غزه

آنچه همچنین می‌تواند بی‌میلی دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای صحبت در مورد جنایت مرتکب شده در فلسطین را توضیح دهد، این دیدگاه است که او ترجیح می‌دهد بر موقعیت‌ها و تحقیقاتی تمرکز کند که احتمال زیادی برای پاسخگویی وجود دارد.

در واقع، این دلیلی بود که کریم خان تحقیقات خود را در مورد جنایت جنگی مرتکب شده از سوی نیرو‌های آمریکایی در افغانستان را خارج از اولویت قرار داد. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *