رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

موضع‌گیری غرب در قبال رویدادهای جهانی؛ از جنگ اوکراین تا بمباران غزه

9:01 - 23 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۹۲۲۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
موضع‌گیری غرب در قبال رویدادهای جهانی؛ از جنگ اوکراین تا بمباران غزه
مقام‎های غربی موضع‌گیری‌های متفاوتی در قبال جنگ اوکراین و آنچه اکنون در غزه روی می دهد، اتخاذ کرده‌اند.

خبرگزاری میزان - پس از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» از سوی مبارزان مقاومت، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی با خانواده صهیونیست‌هایی که در جریان این عملیات به هلاکت رسیده بودند، ابراز همدردی کرد.

زلنسکی در این پیام عملیات مبارزان مقاومت را «اقدام تروریستی» عنوان کرد و مدعی شد: حق اسرائیل برای دفاع از خود غیرقابل تردید است.

بسیاری از سران غربی، از جمله جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس، احساسات مشابهی داشتند.

اورسولا فون‎درلاین، رئیس کمیسیون اروپا مدعی شد: اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند؛ امروز و در روز‌های آینده اتحادیه اروپا در کنار اسرائیل می‌ایستد.

 

موضع‌گیری غرب در قبال رویدادهای جهانی؛ از جنگ اوکراین تا بحران در غزه

جنگ اوکراین و اتهامات «استاندارد‌های دوگانه» غرب

کاربران شبکه‌های اجتماعی ضمن انتقاد از این اظهارات، می‌گویند که این اظهارات، استاندارد دوگانه را برجسته می‌کند.

«حق اوکراین برای دفاع از خود» از سوی اکثر سران بین‌المللی و غربی ستایش می‌شود، در حالی که عملیات نظامی روسیه محکوم می‌شود، اما برخی استدلال می‌کنند که نمی‌توان همین مورد را در مورد اشغال کرانه باختری و غزه از سوی رژیم صهیونیستی به کار برد.

یک روزنامه‌نگار انگلیسی، نوشت که «استاندارد دوگانه واضحی در تایید تروریسم در اوکراین و رد کردن آن درباره فلسطین وجود دارد.»

بسیاری از کاربران، می‌گویند که دیپلمات‌ها و رسانه‌های غربی از اوکراینی‌ها حمایت می‌کنند، اما فلسطینی‌هایی را که علیه اسرائیل می‌جنگند به عنوان «تروریست» می‌خوانند.

 

موضع‌گیری غرب در قبال رویدادهای جهانی؛ از جنگ اوکراین تا بحران در غزه

 

تصویری از چهره یک زن که در آن یک چشم در کنار پرچم فلسطین بسته است و یک چشم در کنار پرچم اوکراین باز است، به طور مرتب به عنوان نمادی از استاندارد‌های دوگانه ادعایی غرب در نحوه نگرش به این دو موضوع به اشتراک گذاشته شده است.

این نخستین بار نیست که کشور‌های غربی در موضع خود در قبال جنگ اوکراین به استاندارد‌های دوگانه متهم می‌شوند.

در اوایل سال جاری میلادی، عفو بین‌الملل گزارشی منتشر کرد که در آن «استاندارد‌های دوگانه» غرب در مورد حقوق بشر جهانی را برجسته کرد.

اگنس کالامارد، دبیرکل عفو بین‌الملل در آن زمان، گفت که اشغال سرزمین فلسطین «به طور ویژه مهم» است.

 

موضع‌گیری غرب در قبال رویدادهای جهانی؛ از جنگ اوکراین تا بحران در غزه

 

کالامارد، تاکید کرد: بدون هیچ مقایسه‌ای بین جنگ اوکراین و موضوع فلسطین واضح است که مردم فلسطین تحت یک رژیم سرکوبگر - رژیم اشغالگر و رژیم آپارتاید قرار دارند.

در روز‌های اخیر کاربران بار دیگر بیانیه‌های قبلی را بازنشر کردند و آنچه را که آن‌ها ریاکاری غربی نامیدند، منتشر کردند.

گروه‌ها و مقاماتی که درباره جنگ اوکراین صحبت می‌کردند اکنون در قبال حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین سکوت کرده و واکنشی نشان نداده‌اند.

زمانی که روسیه سال گذشته عملیات نظامی خود را به اوکراین آغاز کرد، واکنش شرکت‌های بزرگ با صدای بلند و واضح بود.

غول‌های تجاری قول حمایت مالی و معنوی از اوکراین و اوکراینی‌ها را دادند؛ مدیران اجرایی بسیاری از این شرکت‌ها همبستگی خود را با اوکراین اعلام کردند.

بیش از هزار شرکت در نهایت متعهد شدند که فعالیت خود را در روسیه متوقف کنند یا کاهش دهند، زیرا تصورات مسکو در سطح جهانی بدتر شد.

واکنش شرکت‌های بزرگ به وضعیت کنونی غزه در مقایسه با آن بسیار کمرنگ است؛ بسیاری از برند‌های نام‌آشنا که موضعی پر سر و صدا در مورد جنگ اوکراین اتخاذ کرده‌اند، از توجه به مناقشه اخیر خودداری کرده‌اند.

 

موضع‌گیری غرب در قبال رویدادهای جهانی؛ از جنگ اوکراین تا بحران در غزه

 

شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، گوگل، از رژیم صهیونیستی حمایت کرده و حماس را به دلیل عملیات طوفان الاقصی محکوم کرده‌اند.

از سویی دیگر همین شرکت‌ها در مقابل حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی که تاکنون بیش از ۲ هزار شهید و بیش از ۸ هزار مجروح در نوار غزه بر جای گذاشته سکوت اختیار کرده‌اند.

سازمان ملل و گروه‌های امدادی درباره وقوع یک فاجعه انسانی در غزه پس از اینکه رژیم صهیونیستی به ۱.۱ میلیون فلسطینی محبوس در غزه دستور داد تا ۲۴ ساعت قبل از حمله زمینی مورد انتظار به سمت جنوب حرکت کنند، هشدار داده‌اند.

برای شرکت‌هایی که به تبلیغ اعتبار عدالت اجتماعی خود معروف هستند، حملات رژیم صهیونیستی به غزه، موضوعی چالش‌برانگیز است.

ابراز همبستگی در کشور‌هایی مانند آمریکا و انگلیس عمدتا به سازمان‌های کوچکی مانند انجمن‌های دانشجویی و حامیان باشگاه فوتبال محدود شده است.

در آمریکا، تظاهرات حامی فلسطین در هفته گذشته با واکنش شدید مواجه شد که سازمان دهندگان را متهم کردند.

فرانسه همه اعتراضات طرفدار فلسطین را به دلایل ادعایی نظم عمومی به طور کامل ممنوع کرده است، در حالی که آلمان، استرالیا، هلند و انگلیس به گروه‌های طرفدار فلسطین هشدار داده یا فعالیت آن‌ها را محدود کرده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *