رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حرکت اروپا به سمت استانداردهای حقوق بشری ضعیف در قبال پناهجویان

10:41 - 17 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۸۳۴۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حرکت اروپا به سمت استانداردهای حقوق بشری ضعیف در قبال پناهجویان
حرکت اروپا به سمت راست افراطی موجب شده تا بسته مهاجرتی جدید اتحادیه اروپا در قبال پناهجویان از استاندادهای حقوق بشری ضعیفی برخوردار باشد.

خبرگزاری میزان – اتحادیه اروپا در حال حرکت به سمت راست افراطی است؛ «نیل فالزون»، فعال حقوق بشر، از سازمان غیردولتی «آدیتوس»، هشدار می‌دهد که به دلیل مماشات با دولت‌های راست افراطی، اتحادیه اروپا در معرض خطر کاهش استاندارد‌های خود در حمایت از حقوق بشر است.

از سال ۲۰۲۰، اتحادیه اروپا در حال بحث در مورد توافق جدید پناهندگی و مهاجرت بوده است و در حالی که چندین «پیشرفت» گزارش شده است، در طول سال‌ها این اتحادیه به یک توافق جامع نرسیده است.

قوانین اروپا در قبال پناهجویان

اول از همه، اتحادیه اروپا از حدود سال ۲۰۰۲/۲۰۰۳ قوانین مشترکی در مورد پناهندگی داشته است و از آن زمان تاکنون اصلاحات متعددی صورت گرفته است، زیرا همیشه این ایده وجود دارد که آن‌ها می‌خواهند بسته قانونی را بهبود بخشند، آن را کارآمدتر، مؤثرتر کنند و غیره.

با این وجود، در حال حاضر اروپا قوانین پناهندگی مشترکی دارد که کامل نیستند، اما وجود دارند.

موج راست‌گرایی افراطی

مشکل سیستم فعلی اروپا این است که برخی از کشور‌های عضو (از جمله مجارستان، لهستان، ایتالیا و سایرین) وجود دارند که به دلیل افزایش احساسات راست‌گرایانه اساسا تصمیم گرفته‌اند که از این قوانین پیروی نکنند و آن‌ها نوعی «انصراف» از سیستم حقوقی موجود در حال حاضر هستند.

متأسفانه اتفاقی که افتاده این است که سایر کشور‌های عضو - با این ایده که سعی در ایجاد وحدت هر چه بیشتر ممکن دارند- تصمیم گرفته‌اند دوباره قوانین موجود را بازبینی کنند تا آن‌ها را برای هر چه بیشتر کشور‌های عضو «مطبوع‌تر» کند.

کاهش استاندارد‌های حقوق بشری

اساسا، این به معنای «کاهش استانداردها» با هدف مشارکت بیشتر کشور‌های عضو است؛ کشور‌های عضو به ویژه ایتالیا، به نظر می‌رسد تأثیر قابل توجهی در جهت‌گیری سیاست مهاجرت اتحادیه اروپا دارند. 

ماه گذشته، جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا، تاکید کرد تنها در صورتی با هرگونه «پیمان مهاجرت جدید» موافقت می‌کند که حاوی «محکومیت سازمان‌های غیردولتی نجات فعال در دریای مدیترانه» باشد. 

همین اواخر، «شارل میشل»، رئیس شورای اروپا، با زیر سوال بردن آشکار کار سازمان‌های غیردولتی نجات پناهجویان، این احساس را تکرار کرد.

حرکت به سمت راست افراطی در اروپا

کشور‌های عضو از نظر رویکرد به حقوق بشر به طور فزاینده‌ای به سمت راست افراطی حرکت می‌کنند و در موضوعاتی مانند هدف قرار دادن سازمان‌های غیردولتی فعال در مدیترانه، این موضوع قابل ملاحظه است.

بسیار نگران‌ کننده است که کشور‌های عضو - به‌جای اینکه دست به کار شوند و به تعهدات قانونی خود عمل کنند - به سادگی آن نهاد‌هایی را هدف قرار می‌دهند که برای نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند.

باید تاکید و تکرار کرد که سازمان‌های غیردولتی خارج از دریا جان انسان‌ها را نجات می‌دهند و نباید با آن‌ها برخورد شود؛ مدیترانه به بزرگترین قبرستان اروپا تبدیل شده است و تعداد افرادی که هر ساله می‌میرند، به سادگی حیرت‎آور است.

اما این حرکت به سمت راست افراطی، که در سراسر اروپا در حال روی دادن است، به دلایل دیگری نگران کننده است؛ این احساسات راست‌گرایانه تنها علیه «سیاه‌پوستان» یا به طور کلی «مهاجران» قرار نمی‌گیرد.

اگر دوباره به مجارستان، لهستان و حتی ایتالیا نگاه کنید اکنون این کشور‌ها شاهد حملات علیه سایر اقلیت‌ها هستند.

نگرانی این است که راست افراطی تنها بر پناهندگان و مهاجران تأثیر نمی‌گذارد بلکه سایر گروه‌های بسیار آسیب پذیر را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پیامد‌های این امر با فرض اینکه حتی توافق نهایی حاصل شود، خود «پیمان پناهندگی و مهاجرت جدید» حداقل تا حدی از سوی راست افراطی دیکته شده است و بنابراین مشخص است که باید انتظار چه نوع توافقی را داشت.

چیزی که ما شاهد آن هستیم این است که بسته جدید که کمیسیون اروپا می‌خواهد قبل از انتخابات پارلمان اروپا در سال آینده تصویب کند، دارای استاندارد‌های حقوق بشر به شدت بسیار پایین است.

به عنوان مثال در تمام کشور‌های مرزی اروپا تاکید زیادی بر «استفاده اجباری از بازداشت» وجود دارد، بنابراین کشور‌هایی مانند یونان، مالت و مرز‌های شرقی مجبورند از بازداشت بیشتر استفاده کنند تا مرز‌های اتحادیه اروپا را کنترل کنند از جمله بازداشت خانواده‌ها، کودکان و سایر گروه‌های آسیب‌پذیر.

انتهای پیام/


برچسب ها: اروپا پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *