رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اپیدمی آزار جنسی در اروپا؛ بحران تجاوز جنسی در پایتخت آلمان

15:10 - 23 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۴۴۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اپیدمی آزار جنسی در اروپا؛ بحران تجاوز جنسی در پایتخت آلمان
خشونت، آزار و تجاوز جنسی علیه زنان و دختران در آلمان در مسیر وخامت‌باری پیش می‌رود.

خبرگزاری میزان – آزار، تجاوز و خشونت جنسی در اروپا به یک اپیدمی مهارناپذیر تبدیل شده است؛ زنان و دختران در اتحادیه اروپا به شکلی ویژه تحت تاثیر این اپیدمی قرار دارند و حدود ۹۰ درصد قربانیان این بحران رو به گسترش را تشکیل می‌دهند.

براساس یافته‌های بررسی ۲۰۱۴ آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا درباره خشونت علیه زنان، از هر سه زن، یک زن از زمانی که به سن ۱۵ سالگی رسیده، نوعی خشونت فیزیکی و یا جنسی را تجربه کرده است؛ ضمن اینکه از هر ۱۰ زن، یک زن مورد خشونت قرار گرفته است.

براساس تعریف مورد اجماع در اتحادیه اروپا، خشونت جنسی، نوعی خشونت مبتنی بر جنسیت است که عمدتا از سوی مردان علیه زنان انجام می‌شود؛ این خشونت از آزار و اذیت کلامی تا تجاوز را شامل می‌شود.

در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۱۵ هزار جنایت خشونت جنسی در اتحادیه اروپا ثبت شد که یک سوم آن مربوط به تجاوز جنسی بود؛ حدود ۹۹ درصد عاملان چنین جنایت‌هایی که زندانی شدند، مرد بودند.

انگلیس با ثبت ۶۴ هزار و ۵۰۰ جرم جنسی که بیش از نیمی از آن تجاوز جنسی بود، در میان کشور‌های اروپایی در بدترین شرایط قرار داشت و آلمان، فرانسه و سوئد به ترتیب در رده‌های بعدی بودند؛ انگلیس و سوئد به‌صورت خاص بدترین کشور‌ها از نظر جرایم جنسی بودند.

آمار‌های سال ۲۰۱۹ درباره تجاوز جنسی به زنان در اروپا نشان داد که فرانسه و آلمان در بدترین شرایط قرار دارند.

در عین حال، آمار‌ها نشان می‌دهد که وضعیت خشونت و تجاوز جنسی در کشور‌های اروپایی با سرعت در مسیر وخامت حرکت می‌کند.

با وجود وخامت اوضاع، تاکنون ۲۱ کشور اروپایی کنوانسیون پیشگیری و مبارزه با خشونت جنسی و خانگی علیه زنان مصوب ۲۰۱۱ را تصویب کرده‌اند.

آلمان در سال‌های اخیر شاهد رشد خشونت، آزار و تجاوز جنسی علیه زنان بوده است؛ آمار‌های مربوط به این مشکلات در آلمان سبب شده‌اند تا کارشناسان زنگ هشدار را در این باره به صدا دربیاورند.

یکی از نمایندگان پارلمان آلمان، می‌گوید: افزایش مداوم آزار، خشونت و تجاوز جنسی علیه زنان و دختران در آلمان موضوع قابل انکاری نیست.

رشد تعداد موارد گزارش شده آزار و تجاوز جنسی در آلمان از ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲

تعداد موارد گزارش شده آزار و تجاوز جنسی به پلیس آلمان در سال ۲۰۲۲ به ۱۱ هزار و ۸۹۶ مورد رسید؛ میزان تجاوز و آزار جنسی گزارش شده به پلیس آلمان در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۱ هزار و ۲۸۲ مورد بود.

کارشناسان تاکید دارند که این ارقام فقط نوک کوه یخ هستند و شمار قابل توجهی از موارد آزار و تجاوز جنسی به دلایل مختلف به پلیس گزارش نمی‌شوند؛ از این رو، آن‌ها می‌گویند که پرسش مهم در این موضوع شمار موارد گزارش نشده آزار و تجاوز جنسی زنان و دختران است.

 

اپیدمی آزار جنسی در اروپا؛ انفجار بحران تجاوز جنسی در پایتخت آلمان

 

پایتخت آلمان در چنبره بحران تجاوز جنسی

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی پلیس برلین، پایتخت آلمان، این شهر از سال ۲۰۲۰ شاهد رشد قابل توجه تجاوز جنسی به زنان و دختران بوده است.

براساس اطلاعات مذکور از سال ۲۰۲۰ حدود ۳۰۰ مورد تجاوز جنسی در پایتخت آلمان ثبت شد؛ در سال ۲۰۲۰، حدود ۹۸ مورد، در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰۶ مورد و در سال ۲۰۲۲ حدود ۸۹ مورد تجاوز جنسی در برلین ثبت شده است.

این داده‌ها نشان می‌دهند که بحران تجاوز جنسی در برلین در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است؛ در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۸ مورد تجاوز جنسی در پایتخت آلمان ثبت شد.

رشد قابل توجه بحران خشونت خانگی در آلمان

آلمان از زمان شیوع کرونا شاهد افزایش شدید در گزارش‌های خشونت خانگی است.

براساس گزارشی که در ماه جولای سال جاری منتشر شد، افزایش شمار گزارش‌ها درباره خشونت خانگی و کمبود پناهگاه‌های موجود برای قربانیان این بحران در سال ۲۰۲۲ به چالشی جدی برای دولت فدرال و ایالت‌های آلمان تبدیل شده است.

۷۰۲ مورد از خشونت‌های خانگی علیه زنان در آلمان در سال ۲۰۲۲ منجر به قتل یا اقدام به قتل شده بود.

این آمار یک ماه پس از انتشار نتایج نظرسنجی منتشر شد که نشان می‌داد بیش از یک سوم مردان در آلمان بین سنین ۱۸ تا ۳۵ سال، کتک زدن زنان را قابل قبول می‌دانستند.

در عین حال، بر اساس گزارش اداره پلیس جنایی فدرال آلمان (BKA)، در مقایسه با سال ۲۰۲۱، رشد ۸.۵ درصدی قربانیان خشونت خانگی ثبت شده است.

در حالی که تعداد جنایت‌های مربوط گزارش شده به پلیس طی پنج سال گذشته تقریبا مداوم افزایش یافته است، مقام‌های آلمانی می‌گویند که هنوز بسیاری از جنایت‌ها به دلیل ترس یا شرم از جانب قربانیان گزارش نشده است.

اپیدمی آزار جنسی در اروپا؛ انفجار بحران تجاوز جنسی در پایتخت آلمان

 

بحران تجاوز جنسی در نوردراین وستفالن

براساس بررسی منتشر شده در ماه مه سال ۲۰۲۳ ایالت «نوردراین وستفالن» به‌عنوان پر جمعیت‌ترین ایالت آلمان در سال ۲۰۲۲ روزانه ۸ مورد تجاوز جنسی به زنان و دختران را ثبت کرد.

داده‌های مذکور نشان می‌دهند که تعداد تجاوز‌های جنسی ثبت شده در این ایالت در سال ۲۰۲۲ در قیاس با سال ۲۰۲۱ حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است؛ در عین حال، شمار تجاوز‌های گروهی نیز ۴۳ درصد افزایش یافته است.

زنان شهر‌های مختلف ایالت نوردراین وستفالن به شکل ویژه در معرض خطر تجاوز جنسی قرار دارند؛ این مشکل در شهر‌های کلن، دوسلدورف، دورتموند و رکلینگهاوزن جدی‌تر از دیگر شهر‌ها است.

بحران آزار جنسی زنان در محل کار و اماکن عمومی در آلمان

براساس جدیدترین بررسی‌های انجام شده، حدود ۱۷ درصد زنان و دختران آلمانی در سال ۲۰۱۹ مورد آزار و تجاوز جنسی قرار گرفتند.

آزار و اذیت‌های جنسی در محل‌های کار در آلمان شامل طیف گسترده‌ای از اقدام‌ها شده و در برخی از موارد به تجاوز جنسی منجر شده است.

یک نظرسنجی دولتی در آلمان در سال ۲۰۱۰ نشان می‌داد که ۶۰ درصد زنان در رده‌های سنی مختلف گفتند که آزار جنسی را در اماکن عمومی، محل کار یا مکان‌های اجتماعی تجربه کردند

۲۲ درصد از موارد مذکور در محل کار یا مدرسه رخ داده بودند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *