قتل ۲ هزار شهروند سیاهپوست به دست پلیس آمریکا طی یک دهه

12:00 - 29 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۴۵۹۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قتل ۲ هزار شهروند سیاهپوست به دست پلیس آمریکا طی یک دهه
قتل سیاهپوستان به دست پلیس آمریکا همچنان یک مشکل شایع است.

خبرگزاری میزان – قتل شهروندان سیاهپوست به دست پلیس آمریکا روایت جدیدی نیست؛ اخبار مربوط به قتل شهروندان سیاهپوست به دست پلیس آمریکا در سال‌های اخیر مکررا دیده و شنیده می‌شوند.

اگرچه قتل شهروندان سیاهپوست به دست پلیس آمریکا دهه‌هاست که با نرخ بالایی رخ می‌دهد، اما شاید برای نخستین بار موضوع قتل شهروندان سیاهپوست به دست پلیس آمریکا از جولای ۲۰۱۴ به تیتر اخبار رسانه‌های مختلف تبدیل شد و توجهات را به سمت خود جلب کرد.

در ۱۷ جولای ۲۰۱۴، «اریک گارنر»، شهروند ۴۳ ساله سیاهپوست پس از این که ۱۱ بار جمله «نمی توانم نفس بکشم» را در حالی که زانوی افسر پلیس «نیویورک» روی گردنش قرار داشت، تکرار کرد، جان خود را از دست داد.

در همان سال، دو قتل برجسته دیگر سیاهپوستان به دست پلیس آمریکا رخ داد؛ یکی از این قربانیان کودکی ۱۲ ساله بود که اسلحه‌ای اسباب بازی در دست داشت.

اگرچه پزشکی قانونی دلیل مرگ «گارنر» را قتل اعلام کرد، هیئت منصفه دادگاه تصمیم گرفت که افسر پلیس مرتکب قتل را تبرئه کند.

قتل شهروندان سیاهپوست به دست پلیس آمریکا ادامه دارد

به گزارش «آناتولی»، «ران جکسون»، فعال حقوق بشری آمریکا بر این باور است که تبرئه افسران پلیس متهم به قتل شهروندان سیاهپوست ناشی از فقدان پاسخگویی بر اساس قانون نانوشته حفاظت از پلیس در برابر محکومیت است؛ این قانون نانوشته به آن‌ها مجوز قتل می‌دهد.

وی تاکید کرد: دلیل شکل گرفتن جنبش «جان سیاهان مهم است» قتل بی دلیل شهروندان سیاهپوست به دست پلیس آمریکاست.

«جکسون» در ادامه به چند نمونه برجسته قتل شهروندان سیاهپوست به دست پلیس آمریکا اشاره کرد و گفت: در یک دهه گذشته فهرست قربانیان سیاهپوست پلیس آمریکا در حال افزایش است؛ در این مدت ۲ هزار شهروند سیاهپوست به دست پلیس آمریکا به قتل رسیدند.

وی تاکید کرد: واقعیت نگران کننده اینست که بخش عمده‌ای از این قربانیان غیر مسلح بودند و این دلخراش است.

این فعال حقوق بشری آمریکا همچنین گفت: محکومیت ۲۲ ساله «درک شووین»، افسر پلیس سفیدپوست و چند افسر دیگر دخیل در قتل «جورج فلوید»، شهروند سیاهپوست آمریکایی به زندان، یک استثناست و نه قاعده؛ در واقع تصویربرداری از حادثه قتل فلوید به آمریکا این فرصت را داد تا رفتار ظالمانه پلیس با شهروندان سیاهپوست را ببیند و دادگاه چاره‌ای جز محکوم کردن افسران دخیل در ماجرا نداشت.

توجیه اقدام‌های مرگبار پلیس آمریکا در برخورد با شهروندان سیاهپوست

بر اساس گزارش‌ها، احتمال قتل یک سیاهپوست به دست پلیس سه برابر بیشتر از یک سفیدپوست است.

«جکسون» می‌گوید: با وجود این افسران پلیس مرتکب قتل شهروندان سفیدپوست متحمل مجازات نمی‌شوند؛ بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ فقط سه درصد پرونده‌های این چنینی به طرح اتهام منجر و فقط یک درصد این پرونده به صدور حکم محکومیت منتج شدند.

وی افزود: بسیاری از افسرانی که مرتکب قتل سیاهپوستان شده اند، محاکمه نمی‌شوند، زیرا این اقدام را با ادعای «ترس از در خطر بودن جانم» توجیه می‌کنند.

این فعال حقوق بشری آمریکا در ادامه به سیستمی شدن نژادپرستی در پلیس آمریکا اشاره و از اقدام افسران پلیس سیاهپوست مبنی بر قتل شهروندان سیاهپوست در سال‌های اخیر به عنوان دلیل یاد کرد.

به گفته وی، روایت‌های مربوط به قتل شهروندان سیاهپوست به دست پلیس آمریکا باید گفته و تکرار شود تا همه بدانند که «زندگی سیاهان مهم است».

لزوم تغییر رویکرد‌های نژادپرستانه در پلیس آمریکا

«جکسون» خواستار بهبود سیستم پلیس آمریکا و تغییر رویکرد و ذهنیت آن‌ها نسبت به سیاهپوستان شد.

به باور وی این اقدام‌های می‌توانند از برخورد‌های خشونت بار پلیس با سیاهپوستان بکاهند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که راهی برای بهتر کردن سیستم و تعصب نژادی در پلیس وجود داشته باشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *