رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سه سال پس از قتل فلوید به دست پلیس آمریکا؛ آیا تغییری در رویکرد خشونت نژادی پلیس آمریکا به وجود آمده است؟

13:10 - 05 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۶۰۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سه سال پس از قتل فلوید به دست پلیس آمریکا؛ آیا تغییری در رویکرد خشونت نژادی پلیس آمریکا به وجود آمده است؟
اگرچه قتل جورج فلوید به دست پلیس آمریکا سبب قرار گرفتن موضوع خشونت نژادپرستانه پلیس این کشور در کانون بحث‌های حقوق بشری شد، اما این روند همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری میزان – جورج فلوید، شهروند سیاهپوست آمریکایی در ۲۵ مه ۲۰۲۰ به دست افسران پلیس شهر مینیاپولیس ایالت مینه سوتای آمریکا به قتل رسید؛ تصاویر مربوط به این حادثه به سرعت در فضای آنلاین فراگیر شد.

قتل هولناک وی با فریادهای «نمی توانم نفس بکشم» سبب شد تا اعتراض‌های گسترده و درازمدتی علیه خشونت نژادپرستانه پلیس در آمریکا و در ادامه سراسر جهان شکل گرفته و کارزار «جان سیاهان مهم است» احیا شود.

این اعتراض‌ها امید به عدالت نژادی و پایان دادن به خشونت پلیس آمریکا را زنده کرد، اما اکنون سه سال از قتل فلوید می‌گذرد و داده‌های موجود نشان می‌دهند که سیاهپوستان همچنان سهم بزرگی از قربانیان خشونت پلیس را به خود اختصاص داده اند؛ این در حالیست که آن‌ها فقط ۱۳ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند.

قتل سیاهپوستان توسط پلیس آمریکا ادامه دارد

داده‌ها نشان می‌دهند که سه سال پس از قتل فلوید به دست پلیس آمریکا وضعیت برخورد پلیس با جامعه سیاهپوستان در آمریکا تفاوتی ندارد.

ارقام گردآوری شده از سوی Mapping Police Violence، به عنوان یک پایگاه داده برجسته در این زمینه، نشان می‌دهد که قتل سیاهپوستان به دست افسران پلیس آمریکا از زمان قتل فلوید هر سال افزایش یافته است.

در سال ۲۰۲۰، سالی که فلوید کشته شد، حدود هزار و ۱۵۹ شهروند آمریکایی در درگیری با پلیس جان خود را از دست دادند که ۲۸۷ نفر آن‌ها سیاهپوست بودند.

در سال ۲۰۲۱ از هزار و ۱۴۷ قربانی خشونت پلیس آمریکا ۳۰۵ نفر سیاهپوست بودند.

در سال ۲۰۲۲ پلیس آمریکا بیش از هر زمان دیگری طی یک دهه گذشته شهروندان این کشور را به قتل رساند؛ هزار و ۱۹۷ شهروند آمریکایی به دست پلیس آمریکا کشته شدند.

۳۱۳ نفر از قربانیان معادل ۲۶ درصد آن‌ها سیاهپوستان بودند.

پلیس آمریکا از آغاز سال ۲۰۲۳ تاکنون ۳۶۳ شهروند آمریکایی را به قتل رساند که ۶۱ نفر آن‌ها سیاهپوست بودند.

بی کیفرمانی قتل شهروندان سیاهپوست به دست پلیس آمریکا

داده‌ها نشان می‌دهد که میزان محکومیت افسران پلیس به دلیل قتل شهروندان به ویژه شهروندان سیاهپوست به طور استثنایی پایین است و هیچ افسری در ۹۸.۱ درصد قتل‌ها بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ متهم نشده است.

از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، افسران پلیس آمریکا فقط در سه پرونده مربوط به قتل سیاهپوستان، از جمله افسران دخیل در پرونده فلوید متهم و محکوم شدند.

در سال ۲۰۲۲، تنها سه مورد از بیش از ۳۰۰ قتل سیاهپوستان به دست افسران پلیس آمریکا منجر به طرح اتهام شد و پرونده‌ها اکنون در حال بررسی است.

یک سال پیش از آن، افسران پلیسی که تنها در ۱۰ مورد از ۳۰۵ مورد قتل سیاهپوستان دخیل بودند، متهم شدند.

در ۲۰۲۰ یعنی سالی که فلوید کشته شد، افسران پلیس آمریکا در ۲۷۰ قتل سیاهپوستان متهم نشدند؛ فقط افسران درگیر در ۱۳ پرونده متهم شدند.

سیاهپوستان سه برابر بیشتر از شهروندان دیگر نژاد‌ها به دست پلیس آمریکا کشته می‌شوند

بر اساس داده‌های ۱۰ ساله Mapping Police Violence، شهروندان سیاهپوست سه برابر بیشتر از دیگر نژاد‌ها به دست پلیس آمریکا کشته می‌شوند.

در طول یک دهه گذشته، به ازای هر یک میلیون نفر، به طور متوسط ۷.۱۸ شهروند سیاهپوست به دست پلیس آمریکا کشته شده اند که بیشتر از هر نژاد دیگری است.

داده‌ها نشان می‌دهد که حدود ۹۵ درصد از ادارات پلیس شهر‌های بزرگ آمریکا، سیاهپوستان را با نرخ بیشتری نسبت به سفیدپوستان می‌کشند.

شهروندان سیاهپوست و رنگین پوستان دیگر در رویداد‌های ترافیکی با نرخ بالاتری به دست پلیس آمریکا کشته می‌شوند.

به عنوان نمونه، از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳، پلیس شیکاگو آمریکا سیاهپوستان را با نرخی ۲۶ برابر بیشتر از سفیدپوستان کشت.

از زمان قتل فلوید چیزی در پلیس آمریکا تغییر کرده است؟

قتل فلوید منجر به اعتراض‌های گسترده در سراسر آمریکا و جهان شد و بسیاری از ایالت‌های این کشور را نسبت به لزوم اخذ گام‌های واقعی برای عدالت نژادی آگاه کرد.

با وجود همه این‌ها، اگرچه بسیاری چیز‌ها در آمریکا از زمان قتل فلوید تغییر کرده، اما رویکرد خشونت بار پلیس این کشور در قبال سیاهپوستان تغییری نداشته است.

قانونگذارانی که برای تغییر بر رویکرد پلیس فشار آورده اند، تاکید دارند که با وجود همه فشارها، خشونت پلیس علیه سیاهپوستان به شکل منظم ادامه دارد.

پاسخگوسازی پلیس آمریکا به عنوان یکی از خواسته‌های معترضان به خشونت نژادی پلیس آمریکا پس از سه سال تغییر چندانی نداشته است.

اگرچه دولت و پلیس آمریکا ادعا می‌کنند که اقدام‌هایی مانند تصویب ۱۴۰ قانون نظارت و اصلاح پلیس محلی در ۳۰ ایالت، تصویب قانون جورج فلوید، محدود کردن استفاده از تاکتیک‌های مرگبار مانند مهار گردن و کاهش بودجه پلیس در سه سال گذشته انجام شده اند، آمار‌ها نشان می‌دهند که خشونت نژادی پلیس آمریکا در بازه زمانی مذکور مرگبارتر شده است.

در عین حال، تلاش‌های فدرال برای تغییر در ساختار پلیس متوقف شده است؛ در سال ۲۰۲۱، مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات‌ها، قانون «جورج فلوید، عدالت در پلیس» را تصویب کرد، اما این قانون در سنا به جایی نرسید و به نظر می‌رسد روند مذکور با کنترل جمهوریخواهان بر مجلس نمایندگان متوقف شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *