مروری بر پرونده «گری تایلر» در آمریکا / ۴۲ سال حبس بدون ارتکاب جرم

11:24 - 20 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۸۸۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مروری بر پرونده «گری تایلر» در آمریکا / ۴۲ سال حبس بدون ارتکاب جرم
سیستم قضایی آمریکا به طور نامتناسبی شهروندان سیاه پوست را هدف قرار می‌دهد به گونه‌ای که حتی احکام نادرست برخی از آن‌ها را بدون ارتکاب جرم، سال‌ها به زندان فرستاده است.

خبرگزاری میزان - در طول دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، صد‌ها هزار نفر در آمریکا و در سطح بین‌المللی در حمایت از «گری تایلر» تجمع کردند. 

در سال ۱۹۷۴، «تایلر» به عنوان یک دانش آموز ۱۶ ساله دبیرستانی در «دسترهان»، لوئیزیانا، به دروغ متهم به قتل یک جوان سفیدپوست در میان تنش‌های نژادی بر سر حذف تبعیض نژادی مدارس دولتی به دستور دادگاه شد.

۴۲ سال حبس بدون ارتکاب جرم

«تایلر» تقریبا تمام زندگی بزرگسالی خود - نزدیک به ۴۲ سال - را در زندان بدنام ایالت لوئیزیانا در آنگولا به خاطر جنایتی که مرتکب نشده بود گذراند. 

این شهروند سیاه پوست در نهایت در سال ۲۰۱۶ از زندان آزاد شد.

اگرچه او از رسانه‌ای متفاوت برای ارائه پیام خود استفاده می‌کند، اما در دفاع از حقوق دموکراتیک پایبند به اصول باقی مانده است؛ «تایلر» علاوه بر آثار هنری خود، در سراسر آمریکا سخنرانی کرده و از تجربیاتش برای مقابله با بی‌عدالتی‌های دولتی آمریکا استفاده کرده است.

با همکاری این زندانی سابق آمریکایی، جنبشی به راه افتاده و این جنبش بر این عقیده است که چارچوب «گری تایلر» نشان دهنده حمله به حقوق کل طبقه کارگر آمریکاست؛ این جنبش هشدار داد که چرخش عمیق طبقه حاکم آمریکا به سرکوب داخلی بر هر بخش از طبقه کارگر تأثیر می‌گذارد.

کشتار‌ها از سوی پلیس آمریکا

این جنبش، می‌گوید: به طور متوسط روزانه ۳ نفر، یعنی بیش از هزار نفر در سال، از سوی پلیس در آمریکا کشته می‌شوند. 

یک مطالعه از سوی مجله پزشکی «لنسنت» نشان داد که بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۹ دستکم ۳۰ هزار و ۸۰۰ نفر از سوی پلیس در آمریکا کشته شده‌اند.

در حالی که این قتل‌ها صرفا با انگیزه نژادپرستی توصیف شده‌اند، یک مطالعه آماری انجام شده از سوی یک وب‌سایت جهانی با عنوان «پشت پرده اپیدمی قتل‌های پلیس در آمریکا: طبقات، فقر و نژاد»، نشان داد که کشته‌شدگان از سوی پلیس عمدتا از طبقه کارگر هستند.

علاوه بر این قتل‌های پلیس به وسیله سفیدپوستان بیشتر از سیاه پوستان است، اگرچه درصد نامتناسبی از سیاه پوستان کشته می‌شوند. 

این حملات علیه تمام اقشار طبقه کارگر آمریکا، همگام با افزایش وحشتناک نابرابری اجتماعی، افزایش یافته است.

امروز نسل جدیدی که قبلا از مرگ «جورج فلوید»، «برونا تیلور»، «تایر نیکولز»، «جردن نیلی» و بسیاری دیگر خشمگین شده‌اند، از پرونده مهم «گری تایلر» و کمپین آزادی او آگاه هستند.

«گری» در پی بازداشت به شدت از سوی پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفت و وقتی او از اعتراف امتناع کرد، به قتل درجه یک متهم شد. پلیس موفق شد شاهدی را برای شهادت علیه «گری» پیدا کند.

بی اخلاقی قانونی بعدی، توطئه بین پلیس، دادستان و قاضی بود که با هم همکاری کردند تا دادگاه گری را تا زمانی که ۱۷ ساله شود به تعویق بیاندازند تا او را به عنوان یک بزرگسال محاکمه کنند.

دادگاهی که در سال ۱۹۷۵ برگزار شد، ساختگی بود؛ طبق گزارش‎ها، قاضی، خود یکی از اعضای شورای شهروندان سفیدپوست بود. یک هیئت منصفه کاملا سفید پوست انتخاب شد تا اطمینان حاصل شود که محکومیت وجود دارد.

سرانجام، در سال ۲۰۱۶، ایالت لوئیزیانا مجبور شد «تایلر» را پس از یک سری احکام دادگاه آزاد کند.

بحران اجتماعی و سیاسی

امروزه یک بحران اجتماعی و سیاسی در آمریکا در مقیاسی بسیار بالاتر از دهه ۱۹۷۰ در حال توسعه است که با جنگ نیابتی امپریالیسم آمریکا و متحدان ناتوی آن و تدارک درگیری نظامی بیشتر مرتبط است. 

توده‌های کارگران و جوانان در مخالفت با حملات به حقوق دموکراتیک، رشد نابرابری، فقیر شدن طبقه کارگر، فریاد می‌زنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *