رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

احکام نادرست در سیستم قضایی آمریکا/ نژادپرستی نظام‌مند از عوامل اصلی

9:35 - 22 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۶۶۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
احکام نادرست در سیستم قضایی آمریکا/ نژادپرستی نظام‌مند از عوامل اصلی
سالانه هزاران نفر در سیستم عدالت کیفری آمریکا به اشتباه زندانی می‌شوند و یکی از دلایل اصلی این موضوع نژادپرستی نظام‌مند است.

خبرگزاری میزان - «روزا جیمنز»، یک زن شهروند تگزاس، از سوی دادگاه تجدیدنظر جنایی این ایالت پس از لغو محکومیت او به قتل در ماه می‌ به دلیل مرگ تصادفی یک کودک نوپا در سال ۲۰۰۳، تبرئه شد.

«جیمنز» در آن زمان ۲۰ ساله بود و «برایان گوتیرز» از کودکی مراقبت می‌کرد که در اثر خفگی جان خود را از دست داد.

او که در حال حاضر ۴۰ ساله و مادربزرگ است، ۱۸ سال از دوران محکومیت ۹۹ ساله خود را گذراند و دلتنگ دوران کودکی فرزندانش شد.

محکومیت او یک انحراف از عدالت بود و تبرئه او به دنبال سال‌ها درخواست تجدید نظر و مبارزات برای آزادی صورت گرفت؛ این پرونده توجه گسترده‌ای را در میان مهاجران مکزیکی در آمریکا به خود جلب کرد و یک مستند اسپانیایی زبان در سال ۲۰۰۷ وضعیت اسفناک او را مستند کرد.

به گزارش «wsws»، «جیمنز» در سال ۲۰۲۱ به دستور قاضی دادگاه منطقه «تراویس کانتری»، از زندان آزاد شد، که به این نتیجه رسید که او تحت محاکمه‌ای قرار گرفته است که شامل «شهادت‌های دروغین و گمراه کننده» است.

در واقع، قبلا مشهود بود که محاکمه از همان ابتدا دارای نقص بود، به این معنی که این محاکمه صرفاً نتیجه فرضیات پزشکی نادرست نبود، بلکه یک سیاست عمدی بود که از سوی دادگاه‌ها برای اخذ و تأیید محکومیت دنبال می‌شد.

این فرد اکنون از بیماری کلیه در مرحله نهایی رنج می‌برد و در فهرست انتظار برای پیوند کلیه قرار دارد؛ او در سال ۲۰۱۳ در زندان به بیماری مزمن کلیه مبتلا شد و ماه‌ها پس از آزادی در سال ۲۰۲۱ دیالیز را آغاز کرد.

ابتلا به بیماری؛ امری عادی در زندان‌های آمریکا

ابتلا به بیماری‌های عفونی یا غیر عفونی در زندان‌های آمریکا رایج است؛ همانطور که اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در مقاله سال ۲۰۲۲ با عنوان «واقعیت زمان صرف غذا در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها» اشاره کرد، رژیم‌های غذایی زندانی که «مملو از نمک، شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده بالایی هستند» و همه آن‌ها به جز میوه‌ها و سبزیجات فاقد آن هستند، دیابت، فشار خون بالا، بیماری کلیوی را در پی دارند.

احکام نادرست در سیستم قضایی آمریکا

هزاران نفر سالانه به ناحق به دلیل محکومیت‌های نادرست در آمریکا زندانی می‌شوند؛ اتهامات نادرست، پزشکی قانونی ناقص، نژادپرستی نظام‌مند، و نمایندگی قانونی ناکافی می‌تواند منجر به حبس نادرست شود؛ استخدام وکیل مناسب و درخواست وکالت حرفه‌ای برای تضمین یک دادرسی عادلانه ضروری است.

وقتی افراد بیگناه نه تنها در فیلم‌ها بلکه در زندگی واقعی پشت میله‌های زندان قرار می‌گیرند، بی‌عدالتی ممکن است اتفاق بیفتد. 

در حالی که سیستم عدالت کیفری در آمریکا برای تضمین آزادی بیگناهان طراحی شده است، گاهی اوقات همه چیز اشتباه روی می‌دهد.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد ممکن است به اشتباه زندانی شوند، از شواهد ضعیف گرفته تا محاکمه‌های ناعادلانه یا دفاع ناکافی. 

زندانیان اشتباه در آمریکا

سالانه هزاران نفر در آمریکا به دلیل محکومیت‌های نادرست ممکن است به ناحق زندانی شوند؛ طبق گزارش The Innocence Project، سازمانی فعال در زمینه ثبت تبرئه افرادی که به اشتباه به خاطر جنایاتی که مرتکب نشده‌اند محکوم شده‌اند، بیش از سه هزار تبرئه مستند از سال ۱۹۸۹ وجود دارد. 

اگرچه این تعداد ممکن است در مقایسه با میلیون‌ها زندانی در سراسر آمریکا ناچیز به نظر برسد اما یادآوری نگران کننده است که اشتباهات در سیستم عدالت کیفری این کشور همچنان اتفاق می‌افتد.

نژادپرستی نظام‌مند

دلایل بسیاری برای صدور احکام نادرست در سیستم عدالت کیفری آمریکا وجود دارد که یکی از آن‌ها نژادپرستی نظام‌مند است.

نژادپرستی نظام‌مند عامل اصلی دیگری است که منجر به حبس نادرست می‌شود؛ افراد رنگین‎پوست اغلب بیش از همتایان سفیدپوست خود متوقف، بازداشت، دستگیر و حتی شکنجه می‌شوند. 

این امر منجر به نرخ بالاتری از حبس غیرقانونی، حتی برای جرایم جزئی می‌شود؛ افرادی که توانایی پرداخت برای وکیل مناسب را ندارند نیز ممکن است نژادپرستی سیستماتیک را تجربه کنند که در نتیجه وکالت کمتر موثر و یک سیستم حقوقی مغرضانه است.

تخلفات دادگاه

در برخی موارد، رفتار نادرست دادگاه می‌تواند منجر به حبس غیرقانونی شود؛ قضات، دادستان‌ها و دیگر مقامات دادگاه ممکن است در طول رسیدگی‌های قانونی سوگیری یا سوء رفتار نشان دهند. 

این امر می‌تواند شامل دستکاری شواهد، ارائه شواهد دروغین، یا اجبار شاهدان برای شهادت باشد؛ وکلا همچنین می‌توانند در بیانیه پایانی به طور نادرست استدلال کنند یا در ارائه استدلال منصفانه برای موکل خود کوتاهی کنند، این نوع رفتار نادرست می‌تواند منجر به حبس غیرقانونی برای متهم شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *