پرونده قتل جردن نیلی؛ کشتار سیاه‎پوستان آمریکایی و عدم تناسب در اعلام جرم

7:15 - 18 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۴۱۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پرونده قتل جردن نیلی؛ کشتار سیاه‎پوستان آمریکایی و عدم تناسب در اعلام جرم
قتل یک شهروند سیاه‌پوست بی‌خانمان در مترو نیویورک بار دیگر بی‌تفاوتی‌های نژادی را در ساختار سیستم کیفری آمریکا آشکار می‌کند.

خبرگزاری میزان – «جردن نیلی»، یک شهروند سیاه‌پوست به تازگی در مترو نیویورک بر اثر خفگی ناشی از فشار دادن گردن از سوی یک آمریکایی سفیدپوست جان خود را از دست داد.

در ویدئویی که از این حادثه در رسانه‌های آمریکا منتشر شده، «جوردن نیلی» ۳۰ ساله، کف واگن قطار افتاده و یک سفیدپوست در کمال آرامش، گلوی او را برای دقایق طولانی فشار می‌دهد و دو نفر دیگر هم دست و پای قربانی را می‌گیرند تا برای زنده ماندن تلاش نکند.

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند «جردن نیلی» پس از مرگ مادرش در سال ۲۰۰۷ دچار افسردگی روحی شدید شده بود و با تشدید بیماری‌اش بیشتر اوقات خود را در مترو می‌گذراند و از مسافران طلب پول یا غذا می‌کرد.

تفاوت‌های نژادی

به گزارش «گاردین»، عدم دستگیری عاملان جنایت در مواردی مانند قتل «نیلی»، تفاوت‌های نژادی را در اعلام جرم در سیستم قضایی آمریکا برجسته می‌کند.

این موضوع که عامل قتل «نیلی» بدون هیچ اتهامی آزاد می‌شود، موجب بروز موجی از خشم شده است.

در حالی که مقامات شهر نیویورک به تحقیق در مورد قتل یک مرد سیاه‌پوست بی‌خانمان که از سوی یک مسافر سفیدپوست به قتل رسید، ادامه می‌دهند، خشم و ناامیدی به دلیل عدم دستگیری در این پرونده، تشدید اختلاف نژادی طولانی مدت در متهم شدن افراد چه در سطح محلی و چه در سطح فدرال را در پی داشته است.

بازتاب تعصب نژادی

«دونا لیبرمن»، مدیر اجرایی اتحادیه آزادی‌های مدنی نیویورک، گفت: قتل «نیلی» بازتاب تعصب نژادی عمیق در جامعه ما است و نحوه برخورد با او پس از مرگ بازتابی از تعصبات دیگر در مورد افرادی است که از بیماری روانی رنج می‌برند.

به گفته وی، این امر در مورد تقاطع ویرانگر تعصب و سیاست شکست خورده است؛ این موضوع تنها مربوط به شهر نیویورک نیست. شهر نیویورک جامعه را شکل می‌دهد یا آن را منعکس می‌کند.

در اول ماه می، «جردن نیلی»، ۳۰ ساله، بر سر مسافران قطار که به سمت منهتن می‌رفت فریاد زد و التماس کرد که گرسنه، بی‌خانمان و تشنه است که در یک تشدید تنش ظاهری، مسافران او را مهار کردند. 

ویدئوی منتشر شده یک تفنگدار ۲۴ ساله سفیدپوست سابق به نام «دانیل پنی» از «لانگ آیلند» را نشان می‌دهد که گردن «نیلی» را برای چند دقیقه فشار می‌دهد.

ناکامی طولانی مدت

وکلای مدافع استدلال کردند که شرایط زندگی و مرگ «نیلی»، که دفتر بازرسی پزشکی شهر آن را قتل اعلام کرد، منعکس کننده ناکامی‌های طولانی مدت در ارائه خدمات اجتماعی به مردم فقیر نیویورک است.

کارشناسان عدالت کیفری همچنین گفتند که عدم دستگیری در این پرونده نابرابری‌های گسترده‌تری را که در رفتار نظام عدالت کیفری آمریکا با افراد خاص، اعم از سیاه‌پوست، فقیر یا مبتلا به معلولیت وجود دارد، روشن می‌کند.

«لیبرمن»، گفت: این موضوع همچنین نشان دهنده سیاست‌های عمیقا شکست خورده‌ای است که شهر ما برای دهه‌ها دنبال کرده است؛ ما به جای ارائه خدمات بهداشت روانی، به جای تامین مسکن، پلیس را در خیابان‌ها مستقر می‌کنیم.

فعالان همچنین اعلام کردند که قاتل «نیلی» بلافاصله متهم نشده است؛ «جانی گریما»، ۳۸ ساله، یک فعال حقوقی می‌گوید که زندگی «نیلی» از دیدگاه مجریان قانون بی‌ارزش بود، زیرا او یک مرد سیاه‌پوست بی‌خانمان بود که مشکلات سلامت روانی داشت.

وی معتقد است که «جردن نیلی» برای آن‌ها یک تکه زباله است و این بسیار غم انگیز است؛ اگر یک زن سفید پوست بود که در طول ۱۵ دقیقه خفه شده بود، [ضارب] حتما در هنگام ارتکاب دستگیر می‌شد.

عدم تناسب

سیاه‌پوستان آمریکایی در مقایسه با آمریکایی‌های سفیدپوست به طور نامتناسبی پیش از محاکمه دستگیر، محکوم و بازداشت می‌شوند. 

گزارش سازمان ملل در مورد نابرابری‌های سیستم عدالت کیفری آمریکا نشان داد که سیاه‌پوستان آمریکایی نیز به‌طور نابرابر از وثیقه محروم می‌شوند و در صورت عدم توانایی در پرداخت آن، بازداشت می‌شوند. 

در این مورد، تا اواخر روز جمعه، چند روز پس از بازجویی پلیس از قاتل سفیدپوست، هیچ اتهامی ثبت نشده بود.

مدیر اجرایی اتحادیه آزادی‌های مدنی نیویورک، همچنین استدلال کرد که قتل «نیلی» تقریباً به طور قطع اگر او سیاه پوست نبود هرگز اتفاق نمی‌افتاد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *