کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل: استفاده بیش از حد اسرائیل از تسلیحات تهدیدی خطر از کنترل خارج شدن اوضاع را در پی خواهد داشت

13:01 - 02 تير 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۴۰۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل: استفاده بیش از حد اسرائیل از تسلیحات تهدیدی خطر از کنترل خارج شدن اوضاع را در پی خواهد داشت
کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز هشدار داد که خشونت این هفته در کرانه باختری اشغالی خطر از کنترل خارج شدن اوضاع را در پی خواهد داشت.

خبرگزاری میزان - «فولکر تورک»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز هشدار داد که خشونت این هفته در کرانه باختری اشغالی خطر از کنترل خارج شدن اوضاع را در پی خواهد داشت که این موضوع ناشی از لفاظی‌های تند سیاسی و تشدید استفاده از تسلیحات نظامی پیشرفته توسط رژیم صهیونیستی است.

کمیسر عالی حقوق بشر گفت که این وضعیت تاثیرات وحشتناکی بر فلسطینی‌ها داشته و خواستار پایان فوری خشونت‌ها شد.

تورک با اشاره به عملیات روز دوشنبه نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در اردوگاه آوارگان «جنین» که به شهادت دست‌کم هفت فلسطینی از جمله یک پسر و یک دختر و زخمی شدن دست‌کم ۹۱ فلسطینی و هفت نظامی صهیونست منجر شد، به مقامات صهیونیستی درباره تعهدات آن‌ها بر اساس قوانین بین المللی در رابطه با استفاده از نیروی مرگبار یادآوری کرد.

رژیم صهیونیستی مجموعه‌ای از حملات هوایی را به اردوگاه آوارگان جنین در کرانه باختری اشغالی انجام داد که به عنوان یک تشدید عمده استفاده از تسلیحات محسوب می‌شود.

شامگاه چهارشنبه، گزارش‌های بیشتری مبنی بر حمله پهپاد نظامی رژیم صهیونیستی در نزدیکی جنین منتشر شد که در آن سه مرد فلسطینی یه شهادت رسیدند.

تورک گفت: قوانین بین‌المللی حقوق بشر از مقامات صهیونیست می‌خواهد که اطمینان حاصل کنند که تمامی عملیات‌ها برای به حداقل رساندن استفاده از نیروی کشنده برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند. علاوه بر این، هر مرگی که در چنین شرایطی توسط نیرو‌های اسرائیلی ایجاد شود، مستلزم تحقیقات مؤثر است و در صورت وجود شواهد کافی مبنی بر نقض قوانین ملی یا بین‌المللی، عاملان مظنون باید پاسخگو باشند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: اسرائیل باید فوراً سیاست‌ها و اقدامات خود در کرانه باختری اشغالی را مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی حقوق بشر، از جمله حفاظت و احترام به حق زندگی، از نو تنظیم کند. اسراییل به عنوان یک قدرت اشغالگر، تحت قوانین بین المللی بشردوستانه نیز تعهداتی برای تضمین نظم و امنیت عمومی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین دارد. 

در این هفته همچنین گزارش‌هایی مبنی بر حمله به چندین جامعه فلسطینی توسط شهرک‌نشینان و همچنین گزارش‌هایی از رویارویی بین شهرک نشینان با همراهی نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها در روستای «ترمسعیا» در رام الله منتشر شده است، جایی که گفته می‌شود شهرک نشینان ده‌ها خودرو و خانه فلسطینی‌ها را به آتش کشیدند. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که چهار فلسطینی با گلوله‌های جنگی در ترمسعیا مورد اصابت گلوله قرار گرفتند که یکی از آن‌ها به شهادت رسید.

تورک گفت: این کشتار‌ها و خشونت‌های اخیر، همراه با لفاظی‌های تحریک‌آمیز، فقط برای راندن طرفین به اعماق پرتگاه عمل می‌کند.

نظامیان صهیونیست تاکنون در سال جاری دست‌کم ۱۲۶ فلسطینی را در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی به شهادت رسانده‌اند. 

در کل سال ۲۰۲۲، ۱۵۵ فلسطینی توسط نظامیان رژیم صهیونیستی در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی اشغالی به شهادت رسیدند که بالاترین رقم در ۱۷ سال گذشته است.

تورک بار دیگر تاکید کرد که پویایی‌های اساسی که به خشونت گسترده و تلفات خودسرانه زندگی منجر می‌شود باید با فوریت مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *