رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سایه تنش‌های ۲ کره بر تحولات شبه جزیره/چرا اقدامات واشنگتن و سئول شانس دستیابی به صلح را کاهش می‌دهد؟

8:00 - 15 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۷۸۲
سایه تنش‌های ۲ کره بر تحولات شبه جزیره/چرا اقدامات واشنگتن و سئول شانس دستیابی به صلح را کاهش می‌دهد؟
در حالی که اقدامات آمریکا و کره جنوبی به طور فزاینده‌ای در‌های دیپلماسی با کره شمالی را می‌بندد، واشنگتن و سئول همچنان به علاقه ادعایی خود به گفت‌وگو با پیونگ یانگ اشاره می‌کنند.

خبرگزاری میزان - پس از نشست ماه قبل «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و «یون سوک یول»، رئیس جمهور کره جنوبی، سوالاتی در مورد آینده دیپلماسی در شبه جزیره کره مطرح شده است.

به گزارش «ساوت چاینا مورینیگ پست»، اولویت در این نشست مشخصاً بحث درباره اقدامات نظامی برای مقابله با کره شمالی به جای یافتن راه‌هایی برای احیای دیپلماسی و گفت‌وگو بود.

یون، تاکید کرد که خط سیاستی که واشنگتن و سئول دنبال می‌کنند با هدف دستیابی به صلح «از طریق برتری نیرو‌های غالب و نه صلح مبتنی بر حسن نیت طرف مقابل» است.

وی بعداً این موضع خود را تکرار کرد و گفت که امنیت ملی کره جنوبی را از طریق آنچه «صلح با قدرت غالب، نه صلح جعلی» می‌خواند، تقویت کند.

دولت سابق سئول توانست کره شمالی را به میز مذاکره بازگرداند، ابتکارات صلح و تبادل با کره شمالی را آغاز کند و نقش میانجی ارزشمندی بین واشنگتن و پیونگ یانگ ایفا کند.

با این حال، وضعیت اتحاد کنونی آمریکا و کره جنوبی همه چیز را در جهت مخالف پیش می‌برد. 

اقدامات مشترک آمریکا و کره جنوبی؛ عامل افزایش تنش‌ها

تمرکز اصلی آخرین نشست، تقویت بازدارندگی گسترده برای مقابله بهتر با آنچه «تهدیدات نظامی کره شمالی علیه کره جنوبی» خوانده شد، بود.

بایدن و یون، توافق کردند که در پاسخ به اقدامات کره شمالی، ۲ کشور اطلاعاتی را در مورد برنامه‌های عملیات تسلیحات هسته‌ای و استراتژیک به اشتراک بگذارند و رایزنی‌های منظم در مورد راه‌های برنامه‌ریزی و اجرای عملیات ترکیبی از نیرو‌های متعارف کره جنوبی با قابلیت‌های هسته‌ای آمریکا داشته باشند.

در حالی که اقدامات آمریکا و کره جنوبی تنش بیشتری ایجاد می‌کند و به طور فزاینده‌ای در‌های دیپلماسی با کره شمالی را می‌بندد، واشنگتن و سئول همچنان به علاقه ادعایی خود به گفت‌وگو با پیونگ یانگ اشاره می‌کنند.

اگرچه تجدید دیپلماسی با کره شمالی برای کاهش تنش‌ها، بازسازی خطوط ارتباطی منظم و شروع مذاکرات به شدت مورد نیاز است، اما تمرکز واشنگتن و سئول به وضوح بر برقراری گفت‌وگو نیست.

اگر چنین بود، تغییرات عمده در سیاست شامل گزینه‌های واقع بینانه‌تر برای بازگرداندن کره شمالی به میز مذاکره انجام می‌شد.

لفاظی‌های محافل محافظه کار در کره جنوبی در مورد تمایل به در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای و تهدید واشنگتن به «پایان دادن» به دولت کره شمالی و در عین حال ارسال دارایی‌های هسته‌ای بیشتر به شبه جزیره، این پیام را به کره شمالی ارسال نمی‌کند که دیپلماسی به طور جدی مورد توجه قرار گرفته یا حتی مورد نظر است. 

در نتیجه این نشست و لفاظی‌های فزاینده واشنگتن و سئول علیه پیونگ یانگ، احتمالاً تحریکات نظامی در شبه جزیره کره افزایش خواهد یافت. 

نتیجه اقدامات مشترک آمریکا و کره جنوبی

کره شمالی به احتمال زیاد به توسعه سلاح‌های هسته‌ای بیشتر و گسترش زرادخانه تسلیحات خود ادامه خواهد داد. به ویژه هر زمان که دارایی‌های استراتژیک آمریکا در شبه جزیره کره مستقر شود، آزمایش‌های بیشتری را می‌توان انتظار داشت، که به گفته سئول و واشنگتن، به یک اتفاق عادی تبدیل خواهد شد. 

اگرچه یون، ادعا می‌کند که از طریق زور و فشار به صلح خواهد رسید، اما نتیجه محتمل‌تر این استراتژی افزایش تنش، احتمال بیشتر درگیری‌های نظامی تصادفی و حتی درگیری نظامی است.

چنین درگیری‌هایی می‌تواند برای کره‌ای‌های عادی مرگبار باشد و حتی امنیت و ثبات کشور‌های همسایه مانند ژاپن و چین را تحت تاثیر قرار دهد.

ابراز نگرانی چین درباره افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره و منطقه

پکن نسبت به برنامه‌های اعلام شده در اجلاس سران آمریکا و کره جنوبی ابراز نگرانی کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت: کاری که آمریکا انجام داده است به تقابل در این شبه جزیره دامن می‌زند، سیستم منع اشاعه هسته‌ای را تضعیف می‌کند و به منافع استراتژیک دیگر کشور‌ها لطمه می‌زند.

صلح باید از طریق ارتباطات، دیپلماسی، مصالحه و تلاش‌های طولانی مدت و پایدار از همه طرف دنبال شود. 

پاسخ صلح نمی‌تواند نیروی نظامی باشد. در عوض، یک برنامه بلندمدت با محوریت دیپلماسی باید انتخاب شود تا از افزایش تنش‌های نظامی، تحریکات، درگیری، تلفات جانی و بی‌ثباتی منطقه‌ای جلوگیری کند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *