تاثیر بحران بی‌خانمانی بر وضعیت پناهجویان در کشورهای اروپایی

9:00 - 11 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۶۷۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تاثیر بحران بی‌خانمانی بر وضعیت پناهجویان در کشورهای اروپایی
اروپا در نه نیاز به ورود مهاجران به خاک خود، آن‌ها را از جهات مختلف با دشواری‌هایی مواجه می‌کند.

خبرگزاری میزان – بحران رو به رشد بی خانمانی در کشور‌های مختلف اروپایی همچنان به پیش می‌رود و یکی پس از دیگری زنگ‌های هشدار را در این کشور‌ها به صدا در می‌آورد.

بحران بی خانمانی در کشورهای اروپایی

کشور‌های مختلف در سراسر اتحادیه اروپا با بدترین بحران بی‌خانمانی در دهه‌های اخیر مواجه شده‌اند.

بحران بی خانمانی در کشور‌های مذکور گذشته از همه تاثیرات نامطلوب خود بر شهروندان کشور‌های درگیر، بر وضعیت اسکان پناهجویان در این کشور‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.

مهاجران و پناهجویان در این کشورها، به شکلی جدی‌تر از تاثیرات بحران مذکور رنج می‌برند؛ در عین حال، اروپا که برای یافتن راه حلی جهت بحران بزرگ بی‌خانمانی خود در تلاش است، در مسیر فروپاشی با سرعت پیش می‌رود.

پیش بینی می‌شود که بحران بی‌خانمانی در آلمان تا سال ۲۰۲۵ به رقمی بی سابقه‌ برسد که سبب رقم خوردن بدترین بحران بی‌خانمانی این کشور در ۲۰ سال گذشته است.

هلند باید تا سال ۲۰۳۰ حدود ۹۰۰ هزار مسکن بسازد تا از بحران بی خانمانی خارج شود.

بر اساس اعلام گروه «group Abbé Pierre» جمعیت بی‌خانمان‌ها در فرانسه ۳ برابر بیشتر از سال ۲۰۰۲ است.

پناهجویان؛ مهم ترین قربانی بحران بی خانمانی در کشورهای اروپایی

در حال حاضر در پایتخت‌های سراسر اروپا، هزاران مهاجر و پناهجو در خیابان‌ها زندگی می‌کنند.

در بلژیک حدود هزار و ۶۰۰ پناهجوی به رسمیت شناخته شده همچنان در مراکز پذیرش باقی مانده‌اند و بیش از ۲۰۰ مهاجر هم در خیابان‌های نزدیک کانال بروکسل، چادر زده‌اند.

در حالی که دولت و شهروندان کشور‌های اروپایی تلاش دارند تا مهاجران و پناهجویان را به عنوان عامل بحران مسکن و بی‌خانمانی معرفی کنند، بررسی انجام شده از سوی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن نشان می‌دهد که شماری از عوامل هم‌پوشان ناشی از تغییر هنجار‌های اجتماعی و حاکمیت متغیر همگی در رقم خوردن بحران مذکور نقش دارند.

کارشناسان بر این باورند که ساختن اقامتگاه‌های بیشتر لزوما راه حل بحران مذکور نیست.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که تبعیض نژادپرستانه در بازار مسکن کشور‌های اروپایی مشکلی گسترده‌تر است.

به عنوان مثال، پناهجویان اوکراینی که در پی بروز جنگ به کشور‌های اروپایی رفتند، به سرعت به مسکن دسترسی پیدا کردند، اما پناهجویان دیگر کشور‌ها طولانی مدت در فهرست‌های انتظار بودند.

بررسی انجام شده از سوی Cooperative City، نشان داد که در آلمان، افرادی که مایل به اجاره یک ساختمان یا اشتراک موقت فضای خصوصی خود هستند، ترجیح می‌دهند این کار را فقط برای پناهجویان سفیدپوست اوکراینی انجام دهند.

آژانس فدرال مبارزه با تبعیض در آلمان دریافت که تبعیض نژادپرستانه در بازار مسکن این کشور به شدت رخ می‌دهد.

در گزارش آژانس مذکور آمده است: تبعیض‌های ذکر شده در صورتی که پناهجو مسلمان باشد، بار دیگر به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

این آژانس در گزارش دیگری آورده است: اجرای دستورالعمل ضد نژادپرستی اتحادیه اروپا در حوزه مسکن یک خلاء قانونی است.

سیاست یک بام و دو هوای اروپا

اروپا در حالی تلاش می‌کند که بحران بی خانمانی خود را متوجه مهاجران و پناهجویان کند که قاره سبز با کمبود کارگران ماهر در صنایعی مانند حمل و نقل، ساخت و ساز و کشاورزی نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

داده‌های کمیسیون اروپا نشان می‌دهد که بیشترین شاغلان در این بخش‌ها مهاجران هستند؛ در واقع، کشور‌های اروپایی در مواجهه با جمعیت رو به افزایش سالخورده و کاهش نرخ زاد و ولد، به مهاجران به عنوان راه حلی برای پر کردن شکاف‌های نیروی کار در صنایع مختلف نگاه می‌کنند، اما همچنین در حال اجرای اقداماتی برای مهار ورود مهاجران هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *