هشدارها به دولت سوناک درباره رشد بی‎خانمانی/ هزاران پناهجو و مهاجر در پی سرپناه

9:52 - 29 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۸۶۰۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هشدارها به دولت سوناک درباره رشد بی‎خانمانی/ هزاران پناهجو و مهاجر در پی سرپناه
موضوع بی خانمانی در انگلیس به دلیل ناکامی دولت‌های این کشور در رسیدگی به شرایط در مسیر وخامت روزافزون قرار گرفته است

خبرگزاری میزان – بی خانمانی در انگلیس در سال میلادی وارد مرحله‌ای جدید شده و نگرانی‌های جدی را در محافل این کشور در پی داشته است.

ناکامی دولت «ریشی رسوناک»، نخست وزیر انگلیس در حل و فصل این بحران سبب شده تا گروه‌های حقوق بشری نسبت به وضعیت بی خانمان‌ها در این کشور ابراز نگرانی شدید کنند.

تشدید نگرانی‌ها درباره ناتوانی دولت انگلیس از پایان دادن به بی‎خانمانی

به گزارش «گاردین»، بیش از ۳۰ سازمان خیریه در انگلیس به «ریشی سوناک»، نخست وزیر این کشور اعلام کردند که نگران ناتوانی دولت در عمل به وعده خود مبنی بر پایان دادن به بی خانمانی تا سال ۲۰۲۴ هستند.

این سازمان‌ها در نامه‌ای به دولت «سوناک» با اشاره به آمار‌ها تاکید کردند که دولت در حال عقب نشینی از اجرای وعده خود است؛ آن‌ها از دولت انگلیس خواستند اقدام‌های لازم برای اجرای وعده خود مبنی بر پایان دادن به بی خانمانی را انجام دهد.

آمار‌های منتشر شده در ماه فوریه نشان می‌دهند که بی‎خانمانی در انگلیس در سال ۲۰۲۲ در قیاس با سال گذشته رشدی ۲۶ درصدی داشته است؛ رشد بی خانمانی در بازه مذکور در لندن، پایتخت انگلیس ۱۴ درصد بوده است.

بحران بی‎خانمانی در انگلیس

به گزارش «کانورسیشن»، آمار‌ها نشان می‌دهند که انگلیس از کمبود مسکن یا تقاضای بیش از حد رنج می‌برد و همین امر سبب تشدید بحران بی‎خانمانی در این کشور شده است.

بی‎خانمانی در انگلیس از سال ۲۰۲۰ تاکنون وارد مرحله‌ای جدید شده است؛ در واقع بی‎خانمانی در انگلیس از سال ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۳ حدود ۷۵ درصد و نبود جای خواب ۱۷۰ درصد رشد داشته است.

شمار بی‎خانمان‌های ثبت شده در انگلیس در سال ۲۰۲۳ به ۲۷۰ هزار نفر رسیده است؛ باید توجه داشت که انگلیس آماری از بی خانمان‌های پنهان را ارائه نمی‌کند.

آمار‌ها نشان می‌دهند که در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از ۷۴ هزار خانوار انگلیسی به دلیل قرار داشتن در معرض بی خانمانی به شورا‌های محلی مراجعه و درخواست کمک کردند.

اگرچه آمار‌های جسته و گریخته‌ای از بی‎خانمانی در انگلیس وجود دارد، اما باید توجه داشت که این آمار‌ها کامل نیستند، زیرا بررسی دقیقی در این باره وجود ندارد و دولت انگلیس از ارائه آمار دقیق خودداری می‌کنند.

آنچه سبب تشدید نگرانی‌ها درباره بی خانمانی در انگلیس می‌شود، افزایش تعداد افرادی است که با وجود داشتن کار تمام وقت دچار بی‎خانمانی شده‎اند.

رشد بحران بی‎خانمانی در انگلیس در حالی رخ می‌دهد که دولت این کشور از اجرای اقدام‌های لازم برای بهبود این شرایط ناتوان است.

بی خانمانی آسیب پذیرترین اقشار در انگلیس

اقشار آسیب‎پذیر در انگلیس به شکلی جدی‌تر در معرض خظر بی‎خانمانی و پیامد‌های ناشی از آن قرار دارند.

ارقام موجود درباره بی‎خانمانی در انگلیس نشان می‌دهد که بیش از ۱۱۹ هزار کودک انگلیسی در اقامتگاه‌های موقت می‌خوابند؛ باید توجه داشت که زندگی در اقامتگاه‌های موقت نوعی بی خانمانی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر سیاه‎پوستان، آسیایی تبارها، معلولان و والدین مجرد سهم نامتناسبی از شمار بی خانمان‌ها در انگلیس دارند.

سیاه‎پوستان در انگلیس در قیاس با همتایان سفیدپوست خود ۷۰ درصد بیشتر تحت تاثیر شرایط اضطراری مسکن قرار دارند.

دلایل در هم تنیده تشدید بحران بی‎خانمانی در انگلیس

به گزارش «economicsobservatory»، تشدید بحران بی‎خانمانی در انگلیس دلایل متعددی دارد و نمی‌توان آن را بر اساس یک یا دو دلیل منحصر به فرد مورد بررسی قرار داد.

شیوع کرونا و مصائب اقتصادی متعاقب آن، کمبود مسکن، افزایش تقاضا برای مسکن و افزایش هزینه‌های زندگی از مهم‌ترین دلایل تشدید بحران بی خانمانی در انگلیس هستند.

در حال حاضر ۱۷.۵ میلیون انگلیسی در خانه‌های نامناسبی زندگی می‌کنند که آن‌ها را مستعد ورود به بحران بی‎خانمانی می‌کند.

اپیدمی بی‎‏خانمانی در پایتخت انگلیس

به گزارش «insidehousing»، مشکل بی خانمانی در لندن، پایتخت انگلیس از سطح بحران فراتر رفته و اکنون تبدیل به اپیدمی شده است.

اگرچه آمار‌ها نشان دهنده رکوردشکنی معضل بی‎خانمانی در سراسر انگلیس است و آمار‌های دولتی نشان می‌دهند که شمار شهروندان انگلیسی ساکن در اقامتگاه‌های موقت به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۵ رسیده است، باید توجه داشت که وضعیت در پایتخت این کشور وخیم تر از دیگر نقاط است.

بحران بی‎خانمانی در لندن طی یک سال گذشته به شکل قابل توجهی تشدید شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در فوریه سال جاری، در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، تعداد خانوار‌های بدهکار عوارض بی‎خانمانی در لندن ۱۴ درصد افزایش یافته است.

تخمین‌ها شمار افراد بی خانمان در لندن را ۱۶۶ هزار نفر می‌دانند؛ این رقم معادل کل جمعیت برخی از مناطق لندن است.

در حال حاضر ۸۱ هزار کودک در لندن بی‎خانمان هستند؛ این بدان معناست که از هر ۲۳ کودک در لندن یک کودک بی‎خانمان است و به طور متوسط دستکم یک کودک بی‎خانمان در هر کلاس درس پایتخت انگلیس وجود دارد.

بی‎خانمانی هزاران پناهجو و مهاجر

مهاجران و پناهجویان از جمله افراد آسیب‎پذیر در بحران بی خانمانی در انگلیس هستند.

ناتوانی دولت انگلیس در تامین مسکن آنان سبب شده تا شمار قابل توجهی از افراد مذکور بی‎خانمان شده و شماری دیگر در آستانه بی‎خانمانی قرار داشته باشند.

به گزارش «گاردین»، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۸ هزار پناهجوی افغانستانی که تحت عملیات «استقبال گرم» وارد انگلیس شدند طی روز‌های آینده گرفتار بی‎خانمانی خواهند شد.

دلیل این امر، ضرب‎الاجلی است که دولت انگلیس برای اخراج آنان از اقامتگاه‌های موقت بدون ارائه مسکن جایگزین اعلام کرده است.

در عین حال دولت انگلیس قصد دارد، پناهجویان و مهاجران را در کشتی‌های پهلو گرفته در بنادر و پادگان‌های نظامی متروکه اسکان دهد؛ تصمیمی که از سوی گروه‌های حقوق بشری به عنوان نقض قوانین بین‎المللی اعلام شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *