لسبوس یونان؛ جهنم سیستم مهاجرتی اروپا

14:05 - 06 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۷۷۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
لسبوس یونان؛ جهنم سیستم مهاجرتی اروپا
یونان را می‌توان به درستی نقطه کور سیاست ضد مهاجرتی اروپا خواند.

خبرگزاری میزان – وضعیت مهاجران و پناهجویان در یونان با سرعت در مسیر وخامت پیش می‌رود؛ جایی که گزارش‌های متعددی از خشونت، آدم ربایی، عقب راندن‌های غیرقانونی و محرومیت از غذا و پناهگاه وجود دارد.

لسبوس نقطه اوج سیاست ضد مهاجرتی یونان به عنوان پیشانی سیاست ضد مهاجرتی اروپاست.

در لسبوس چه می‌گذرد؟

به گزارش «medicisenzafrontiere»، بررسی مشترک کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و دیگر سازمان‌های حقوق بشری فعال در جزیره لسبوس یونان از وضعیت هشدارآمیز مهاجران و پناهجویان وارد شده به این جزیره حکایت دارد.

از زمان استقرار پزشکان بدون مرز در جزیره لسبوس جهت ارائه مراقبت‌های پزشکی اضطراری به پناهجویان و مهاجران تازه وارد در ژوئن ۲۰۲۲ تاکنون حدود ۹۴۰ مورد ناپدید شدن مهاجران و پناهجویان ثبت شده است.

بررسی‌ها نشان دهنده دستکاری جدی و غیرقابل قبول مقام‌های یونانی در کمک‌های بشردوستانه است؛ در برخی موارد خودرو‌های بدون پلاک و غیر قابل شناسایی در محل حضور پناهجویان و مهاجران شناسایی شدند که رانندگان آن‌ها صورت‌های خود را پوشانده بودند.

مهاجران و پناهجویان نیز از افراد نقابداری صحبت می‌کردند که آن‌ها را در دریا به عقب می‌راندند؛ آن‌ها همچنین از پزشکان نقابدار در جزیره لسبوس حرف می‌زنند.

کمک‌های بشردوستانه به مهاجران و پناهجویان به دلیل ترس از جرم انگاری از سوی دولت یونان محدود شده است و در حال حاضر پزشکان بدون مرز تنها نهاد مستقلی است که به مهاجران و پناهجویان تازه وارد به لسبوس کمک می‌کنند.

مهاجران و پناهجویانی که به لسبوس می‌رسند بسته به محل ورود به دو مرکز فرستاده می‌شوند: Mavrovouni (ماورونی) و Megala Therma (مگا ترمالا).

تاکتیک‌های ظالمانه بازدارنده در اردوگاه ماورونی

در سال ۲۰۲۳ حدود ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در ماورونی، یکی از چندین مرکز بسته با دسترسی کنترل شده تحت حمایت مالی و بودجه ای اتحادیه اروپا پذیرش شدند.

مراکز پناهجویی بسته با دسترسی کنترل شده در حالی برای بهبود شرایط مهاجران و پناهجویان معرفی شدند که عملا به دلیل ایجاد محدودیت شدید در تردد آن‌ها و محبوس نگه داشتنشان در ساختار‌های زندان مانند، مورد انتقاد شدید قرار دارند.

در ۱۷ مه، مقام‌های یونانی ارائه غذا را به افرادی که به عنوان پناهجو شناخته شده بودند و مهاجرانی که از حمایت بین المللی محروم بودند، متوقف کرده و اعلام کرد که قصد اخراج آن‌ها را دارد.

چنین اقدامی به دلیل تاثیر گسترده بر نقض حقوق کودکان خانواده‌های محروم از حمایت‌های بین المللی به شدت مورد انتقاد است.

طبیعی است که تصمیم مذکور یونان، تنش در ماورونی را افزایش داد؛ بیماران از تحقیر ناشی از ساعت‌ها ایستادن در صف دریافت غذایی که جیره آن نیز کاهش یافته است، شکایت دارند.

در واقع باید گفت که مقام‌های یونانی از غذا به عنوان اهرم فشاری برای خارج شدن افراد از این مرکز استفاده می‌کنند؛ این در حالیست که محروم کردن صد‌ها نفر از حقوق اولیه خود، از جمله دسترسی به غذا و سرپناه بدون جایگزین، می‌تواند عواقب جدی بر سلامت جسمی و روانی مردم داشته باشد.

وضعیت نگران کننده در اردوگاه مگا ترمالا

شرایط و وضعیت در مگا ترمالا در سواحل شمالی لسبوس، هشدار دهنده است؛ این مرکز که قبلا به‌عنوان مرکز قرنطینه دولتی کرونا استفاده می‌شد، اکنون به محلی برای اسکان پناهجویان و مهاجران پیش از انتقال به مرکز ماورونی تبدیل شده است.

مهاجران اسکان یافته در مگا ترمالا ثبت نام نشده اند و اساسا به طور خودسرانه روزها، در برخی موارد بیش از دو هفته، قبل از انتقال به مرکز ماورونی بازداشت می‌شوند.

شرایط زندگی در مگا ترمالا نگران کننده است؛ مهاجران و پناهجویان در واحد‌های اسکان بی‌تخت و پر ازدحام قرار می‌گیرند: گاهی اوقات ۱۴ نفر در واحدی جمع می‌شوند که فقط می‌تواند پنج نفر را در خود جای دهد.

همه، از جمله کودکان، صرف نظر از آسیب پذیری هایشان و صرف نظر از رویه‌های ایمنی و امنیتی، در کنار هم قرار می‌گیرند.

ضمن اینکه ویژگی ایزوله بودن ساختمان دسترسی متخصصان بهداشت به آن را به طور قابل توجهی دشوار می‌کند.

گروه پزشکی دو بار در طول هفته می‌تواند در مگا ترمالا حضور یابد.

هیچ تیم پزشکی در این مرکز مستقر نیست و حضور آمبولانس پس از درخواست بیش از یک ساعت به طول می‌انجامد.

اردوگاه مگالا ترما نمادی از رویکرد ظالمانه و ناکارآمدی است که در مراکز دسترسی کنترل شده بسته تحت حمایت کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و تحت بودجه کمیسیون اروپا در جریان است.

انتقاد گروه‌ها و فعالان حقوق بشری از رویکرد مهاجرتی یونان و اروپا

تاکنون گروه‌ها و نهاد‌های حقوق بشری متعددی این سیاست‌های خشن را مورد انتقاد قرار داده و محکوم کرده اند.

آن‌ها خواستار انجام تحقیقات فوری در مورد ادعا‌هایی مبنی بر تهدید، ربوده شدن و بدرفتاری با افراد نقابدار غیرقابل شناسایی که به طور سیستماتیک اقدام به پس زدن و به خطر انداختن جان مردم در خشکی و دریا می‌کنند هستند.

ضمن این که پایان دادن به بازداشت خودسرانه تازه واردان ثبت نشده در مگالا ترما، تضمین دسترسی سریع آن‌ها به مراحل ثبت نام و شناسایی، شرایط پذیرایی مناسب و نزدیکی به خدمات اولیه، تضمین کمک‌های پزشکی به موقع و با کیفیت، از جمله مراقبت‌های فوری پزشکی در مراکز پذیرش اختصاصی را نیز مورد تاکید قرار می‌دهند.

گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری تاکید دارند که وضعیت حقوقی افراد نباید منجر به محرومیت از خدمات ضروری مانند غذا، سرپناه و مراقبت‌های بهداشتی شود و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، حفاظتی و کمک‌های بشردوستانه باید برای همه تازه واردانی که به دنبال حفاظت در یونان هستند، مطابق با دستورالعمل پذیرش اروپایی تضمین شود

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *