نژادپرستی فراگیر علیه سیاه‌پوستان در اروپا

15:37 - 14 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۲۹۱۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نژادپرستی فراگیر علیه سیاه‌پوستان در اروپا
گزارش‌های جدید نشان می‌‎دهد که سیاه‌‎پوستان در کشورهای اروپایی با نژادپرستی و تبعیض فراگیر مواجه هستند.

خبرگزاری میزان - نژادپرستی «فراگیر و بی‌امان» در حال افزایش در اروپاست، به‌طوری که حدود نیمی از سیاه‌پوستان در کشور‌های مورد بررسی در اتحادیه اروپا تبعیض را گزارش کرده‌اند.

این تبعیض و نژادپرستی ابعاد گسترده‌ای داشته و از آزار کلامی علیه فرزندان خانوار‌های سیاه‌پوست گرفته تا ممانعت مالکان از اجاره خانه به وسیله سیاه‌پوستان را شامل می‌شود.

نظرسنجی آژانس حقوق اتحادیه اروپا از افراد آفریقایی‌تبار، سطوح بالایی از تبعیض را نشان می‌دهد که در هر زمینه‌ای از زندگی، از مدارس گرفته تا بازار کار و مسکن و بهداشت وجود دارد و برخی از بدترین نتایج در اتریش و آلمان ثبت شده است. 

این‌ها کشور‌هایی هستند که احزاب راست افراطی در آن‌ها در حال افزایش قدرت بوده‌اند.

نظرسنجی از ۶ هزار و ۷۵۲ فرد آفریقایی‌تبار در ۱۳ کشور شامل اتریش، بلژیک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، لهستان، پرتغال، اسپانیا و سوئد، نشان داد که ۴۵ درصد از این افراد تبعیض نژادی را تجربه کرده‌اند که افزایش ۶ درصدی را از ۳۹ درصد در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد.

در اتریش و آلمان، از هر ۴ نفر از شرکت کننده، ۳ نفر (۷۲ درصد و ۷۶ درصد) گفتند که در ۵ سال گذشته احساس تبعیض کرده‌اند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۶، به ترتیب ۵۱ و ۵۲ درصد بوده است.

نژادپرستی فراگیر علیه سیاه‌پوستان در اروپا

قدرت‌گیری راست افراطی در کشور‌های اروپایی

«آلترناتیو برای آلمان»، یک حزب راست افراطی، پس از انتخابات فدرال ۲۰۱۷ به سومین حزب بزرگ آلمان و همچنین بزرگترین حزب مخالف تبدیل شد؛ آن‌ها در سال ۲۰۲۱ عملکرد کمتری داشتند، اما نفوذ آن‌ها در حال افزایش است.

یک سیاستمدار حزب «آلترناتیو برای آلمان» برای نخستین بار در ماه ژوئن گذشته در آلمان به سمت مدیر منطقه انتخاب شد.

«مایکل اوفلارتی»، مدیر آژانس حقوق بنیادین اتحادیه اروپا که به کمیسیون اروپا در زمینه سیاست مشاوره می‌دهد، گفت که نتایج در گزارش با عنوان «سیاه بودن در اتحادیه اروپا» «شرم آور» است.

وی از همه کشور‌های اتحادیه اروپا خواست تا داده‌های برابری، از جمله در مورد منشاء قومی یا نژادی را جمع‌آوری و به این مشکل رسیدگی کنند. 

به دلیل حساسیت‌های ناشی از جنگ جهانی دوم، آلمان، برخلاف انگلیس، اطلاعات سرشماری در مورد تنوع نژادی یا قومی را جمع‌آوری نمی‌کند.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت: تعجب‎آور است که از آخرین نظرسنجی ما در سال ۲۰۱۶ هیچ پیشرفتی حاصل نشده است و در عوض، افراد آفریقایی‌تبار تنها به دلیل رنگ پوست خود با تبعیض بیشتری مواجه می‌شوند.

نژادپرستی فراگیر علیه سیاه‌پوستان در اروپا

«اوفلارتی» گفت: نژادپرستی و تبعیض نباید جایی در جوامع ما داشته باشد؛ اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو آن باید از این یافته‌ها برای هدف قرار دادن بهتر تلاش‌های خود استفاده و اطمینان حاصل کنند که افراد آفریقایی‌تبار نیز می‌توانند آزادانه و بدون نژادپرستی و تبعیض، از حقوق خود برخوردار می‌شوند.

نژادپرستی که از سوی این آژانس اروپایی فاش شده، بر زندگی روزمره مردم تأثیر می‌گذارد؛ یک نفر از هر چهار (۲۳ درصد) از پاسخ دهندگان گفتند که یک مالک خصوصی به دلیل منشاء نژادی یا قومی، آن‌ها را از اجاره خانه منع کرده است.

یک چهارم (۲۳ درصد) از سیاه‌پوستان گفتند که به دلیل پیشینه قومی یا مهاجرتی، اظهارات توهین‌آمیزی علیه فرزندان آن‌ها مطرح شده است. 

حدود ۲ نفر از هر ۵ والدین در ایرلند (۳۹ درصد)، آلمان و فنلاند (هر دو ۳۸ درصد) و اتریش (۳۷ درصد) چنین تجربیاتی را گزارش کردند.

در کشور‌های مورد بررسی، احتمال ترک زودهنگام مدرسه از سوی جوانان آفریقایی تبار ۳ برابر بیشتر از جمعیت عمومی بود.

از هر چهار نفر یک نفر (۲۶ درصد) از پاسخ‌دهندگان گفتند که در ۵ سال قبل از نظرسنجی، از سوی پلیس متوقف شده‌اند، در میان آنها، حدود نیمی (۴۸ درصد) آخرین توقف را به‌عنوان تشکیل پرونده نژادی از سوی پلیس توصیف کردند.

میانگین نسبت سیاه‌پوستانی که معتقدند قربانی تشکیل پرونده نژادی و قومی از سوی پلیس شده‌اند، در کشور‌های مورد بررسی از ۴۱ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۴۸ درصد در سال ۲۰۲۲، زمانی که آخرین نظرسنجی انجام شد، افزایش یافته است.

نژادپرستی فراگیر علیه سیاه‌پوستان در اروپا

به‌طور متوسط، نرخ اشتغال در میان افراد آفریقایی‎تبار ۲۰ تا ۶۴ سال (۷۱ درصد) مشابه با جمعیت عمومی (۷۳ درصد) در همان محدوده سنی است، اما حدود یک سوم (۳۲ درصد) از پاسخ‌دهندگان در «شغل‌های سطح پایین» کار می‌کردند، در مقایسه با میانگین ۸ درصد برای جمعیت عمومی در تمام ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا.

حدود یک‌سوم (۳۰ درصد) افراد شاغل آفریقایی‌تبار دارای قرارداد موقت هستند و گفته می‌شود که این نسبت ۳ برابر جمعیت عمومی در سراسر اتحادیه اروپا (۱۱ درصد) است. 

همچنین مشخص شد که افراد سیاه‌پوست به‌طور نامتناسبی برای مشاغلی که در آن مشغول به کار بودند، صلاحیت بسیار بالاتری داشتند. 

یک‌سوم (۳۵ درصد) از سیاه‌پوستان با مدارک دانشگاهی در مشاغل با مهارت کم یا متوسط در مقایسه با ۲۱ درصد برای جمعیت عمومی مشغول به کار بودند.

پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی اتحادیه اروپا، یا در کشور‌های جنوب صحرای آفریقا متولد شده یا از فرزندان مهاجرانی بوده‌اند که دستکم یکی از والدین آن‌ها در جنوب صحرای آفریقا متولد شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: اروپا نژادپرستی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *