انفعال سیستم قضایی آمریکا در برابر پرونده‌های کشتار سیاه پوستان/قاتل جردن نیلی آزاد شد

14:26 - 23 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۳۹۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
انفعال سیستم قضایی آمریکا در برابر پرونده‌های کشتار سیاه پوستان/قاتل جردن نیلی آزاد شد
شهروند سفید پوست آمریکایی متهم به قتل جردن نیلی سیاه پوست از سوی دادگاه آمریکا آزاد شده است.

خبرگزاری میزان – عامل قتل «جردن نیلی»، شهروند سیاه پوست آمریکایی، ساعتی پس از تسلیم شدن از بازداشت پلیس آزاد شده است.

«دانیل پنی»، ۲۴ ساله و کهنه سرباز آمریکایی که اخیرا با فشار دادن گردن «نیلی» به مدت چند دقیقه باعث قتل این شهروند سیاه پوست و بی‌خانمان آمریکایی شده بود، در دادگاه حاضر شده و قاضی دستور آزادی او را صادر کرده است.

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که دادستان‌ها «پنی» را متهم به قتل «جردن نیلی» کرده و او در ایستگاه پلیس تسلیم شده بود.

با این وجود دادستان‌ها می‌گویند که به دنبال کیفرخواست هیئت منصفه هستند؛ یک قاضی دادگاه پس از یک محاکمه کوتاه، اجازه آزادی «پنی» را به قید ضمانت داده و به او دستور داد تا پاسپورت خود را تسلیم کند و بدون تایید نیویورک را ترک نکند.

 

بالا گرفتن اعتراضات در پی قتل نیلی

قتل «نیلی» در ایستگاه مترو نیویورک که به دست «دانیل پنی» به قتل رسیده، بار دیگر موجب بالا گرفتن اعتراضات درباره قتل سیاه پوستان آمریکایی شده است.

وکلای «پنی» مدعی شده‌اند که او برای «دفاع از خود» عمل می‌کرد؛ این در حالی است که او به همراه دو مسافر دیگر «نیلی» را در کف واگن خوابانده و دست خود را بر روی گلوی او فشار می‌داد.

در همین حال «دونته میلز»، وکیل خانواده نیلی، می‌گوید که این شهروند بی‌خانمان و سیاه پوست به کسی آسیب نمی‌رساند.

دفتر دادستان منطقه منهتن اخیرا تایید کرده بود که «پنی» به قتل عمد درجه دو متهم خواهد شد.

این تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا که در نیویورک تسلیم پلیس شد، در صورت مجرم شناخته شدن ممکن است با ۱۵ سال زندان روبرو شود.

 

قتل جردن نیلی و اعتراض‌ها به آزادی متهم سفید پوست

 

او در دادگاه جنایی در منهتن حاضر شد تا به اتهامات خود پاسخ دهد، ادعای خود را مطرح نکرد و با وثیقه ۱۰۰ هزار دلاری آزاد شد.

پس از مرگ «جردن نیلی» در مترو نیویورک، «پنی» که یک شهروند سفید پوست آمریکاست در ابتدا بلافاصله پس از حادثه از سوی پلیس بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت، اما بدون اتهام آزاد شد.

آزاد شدن «پنی» بدون اتهام با اعتراضات گسترده‌ای مواجه شد و فعالان حقوق سیاه پوستان بر این عقیده هستند که سیستم قضایی آمریکا در برابر پرونده‌های کشتار سیاه پوستان در این کشور با تبعیض و نژادپرستانه عمل می‌کند.

انتشار ویدئوی قتل «جردن نیلی» اعتراضی گسترده‌ را در مورد بی‌عدالتی نژادی و شکست در برخورد با کسانی که به خدمات اجتماعی نیاز دارند، برانگیخت. 

«نیلی» مدت‌ها از بیماری‌های روانی رنج می‌برد و به عنوان مدافع بی‌خانمان‌ها در شهر شناخته می‌شد، بنا بر گزارش‌ها در فهرست شهری از «۵۰ نفر برتر» بی‌خانمان‌هایی بود که بیشتر به کمک نیاز داشتند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *