سیاست خصمانه انگلیس در قبال پناهجویان سودانی

8:39 - 18 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۴۸۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سیاست خصمانه انگلیس در قبال پناهجویان سودانی
وزارت کشور انگلیس به شیوه‌ای کاملا متعصبانه در قبال پناهجویان سودانی عمل می‌کند.

خبرگزاری میزان - وزارت کشور انگلیس از ارائه مسیری امن و قانونی به این کشور برای پناهجویانی که از جنگ و درگیری در سودان فرار می‌کنند، خودداری کرده است.

این در حالی است که پیش از این دولت انگلیس برای پناهجویان اوکراینی مسیر‌های امن و خدمات بسیاری را رائه کرده بود.

به گزارش «گاردین»، در حال حاضر دولت انگلیس متهم شده است که یک رژیم پناهجویی «بی‌شرمانه و نژادپرستانه» را اداره می‌کند.

تفاوت در ارائه خدمات برای پناهجویان

این موضع‌گیری انگلیس در برابر پناهجویان سودانی در حالی است که در مقابل، حدود ۳۰۰ هزار ویزا برای اوکراینی‌ها صادر شده است تا کشور خود را ترک کنند؛ از جمله حدود ۱۹۴ هزار ویزا برای طرح حمایت از پناهجویان اوکراینی که در مارس ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد.

علاوه بر این حدود ۹۵ هزار ویزای دیگر برای یک طرح خانوادگی اعطا شده که به پناهندگان اوکراینی اجازه می‌دهد به اقوام خود در انگلیس بپیوندند. 

با خروج آخرین پرواز تخلیه از خارطوم، پایتخت سودان، به انگلیس در هفته گذشته، فقدان گزینه‌های دولت این کشور برای پناهجویان سودانی نگرانی‌هایی را در مورد اتخاذ یک «سیاست مهاجرتی جداگانه» ایجاد کرده است.

هیچ مسیر امن و قانونی برای کمک به فرار پناهجویان سودانی در دسترس نیست و هیچ نشانه‌ای از اعلامیه‌ای مبنی بر طرح جدید برای مقابله با پیامد‌های درگیری وجود ندارد.

کارشناسان مهاجرت به طور فزاینده‌ای بر این باورند که توجیه چنین رویکرد‌های متضادی رنگ پوست افرادی است که از دو کشور فرار می‌کنند.

انتقاد شدید کارشناسان

«کیتلین بوسول»، مدیر سیاست و حمایت از شورای مشترک رفاه مهاجران (JCWI) گفت: نژادپرستی سیستم مهاجرتی انگلیس نمی‌تواند واضح‌تر از این باشد، زیرا این دولت سیاست‌هایی را ترسیم می‌کند که بر افرادی که به دنبال امنیت هستند، تأثیر می‌گذارد. 

وی افزود: در عین حال، وزرا از زبان‌های تحریک‌آمیز و راست افراطی بی‌شرمانه استفاده می‌کنند و نفرت را نسبت به مهاجران سیاه‌پوست و رنگین پوست دامن می‌زنند.

مدیر اجرایی شبکه حقوق مهاجران انگلیس، گفت: امتناع آشکار از ارائه سطح پناهگاه و امنیت برای پناهجویان سودانی در مقایسه با سفیدپوستان اوکراینی، تفکر نژادپرستانه و بی‌شرمانه را در قلب قوانین مهاجرت انگلیس آشکار کرده است. آن‌ها یک سیستم پناهجویی تفکیک شده ایجاد کرده‌اند؛ واضح است که هیچگونه دلسوزی برای پناهجویان سیاه و رنگین پوست وجود ندارد.

«راجا احمد» از مرکز اطلاعات و جامعه سودانی مستقر در لندن (SCIC)، گفت: با ما در مقایسه با اوکراینی‌ها متفاوت رفتار می‌شود؛ رنگ و نژاد نباید در زمان جنگ مهم باشد. نخست وزیر انگلیس باید پاسخ دهد که «تفاوت بین یک پناهجوی اوکراینی و یک پناهجوی سودانی چیست؟»

سخنگوی دولت انگلیس مدعی است: مقایسه و قرار دادن گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر یکدیگر اشتباه است. در حال حاضر تمرکز ما بر پیشگیری از یک وضعیت اضطراری انسانی در سودان است.

وی گفت: در کنار تلاش انگلیس برای تخلیه، ما با شرکای بین‌المللی و سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ سودان کار می‌کنیم. ما هیچ برنامه‌ای برای باز کردن مسیر اسکان مجدد برای سودان نداریم.

شورای پناهجویان انگلیس گفت که وزارت کشور این قدرت را دارد که به پناهجویان سودانی بسیار بیشتری کمک کند، اما تاکنون از این امر امتناع کرده است.

«انور سلیمان»، مدیر اجرایی شورای پناهجویان انگلیس گفت: وزارت کشور اختیار قابل توجهی دارد که می‌تواند برای اعطای ویزا، به ویژه در پاسخ به شرایط استثنایی استفاده کند، اما تصمیم گرفته است که این کار را نکند.

وی افزود: ما باید ایجاد مسیر‌های امن برای پناهجویان را در اولویت قرار دهیم، همانطور که از پناهجویان اوکراینی در زمان جنگ اوکراین در سال گذشته استقبال کردیم.

خودداری برای ارائه خدمات اسکان به پناهجویان افغانستانی

طرح اسکان مجدد شهروندان افغانستانی (ACRS) در ژانویه ۲۰۲۲ با وعده کمک به افراد آسیب پذیر از جمله زنان و دختران در معرض خطر و اسکان مجدد تا ۲۰ هزار نفر راه‌اندازی شد. با این حال، تنها ۲۲ شهروند افغانستانی تحت بخش مربوطه این طرح در انگلیس اسکان داده شده‌اند.

این رقم مضحکی است و موثر نخواهد بود؛ تمام طرح‌های دولت انگلیس به جز برای اوکراین، برای هدف کمک به پناهجویان مناسب نیستند.

کارشناسان بشردوستانه، واکنش انگلیس به بحران پناهجویان سودان را آشفته توصیف کرده‌اند؛ سوئلا براورمن، وزیر کشور انگلیس، ایجاد مسیر‌های امن و قانونی برای پناهجویان سودانی را رد کرد، در حالی که به اشتباه مدعی شد پناهجویان سودانی راه‌های قانونی «مختلف» برای رسیدن به انگلیس دارند؛ دروغی که موجب انتقاد آژانس پناهندگان سازمان ملل شد.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس، به سرعت با یکی از اعضای کابینه خود در این زمینه مخالفت کرد و مدعی شد که دولت این کشور در نهایت «مسیر‌های امن و قانونی» را برای سودانی‌ها ایجاد خواهد کرد، اما وی آشکارا از گمانه‎زنی در مورد تعداد و ماهیت آن مسیر‌ها خودداری کرد.

در همین حال، شورای پناهندگان سازمان ملل اقداماتی را که باید از سوی دولت انگلیس برای کمک به اسکان مجدد و ایمن سودانی‌ها انجام شود، مشخص کرده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *