اردوگاه‌های «زندان‌مانند» در جزایر یونان/ نادیده گرفتن پناهجویان از سوی اتحادیه اروپا

9:55 - 10 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۵۲۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اردوگاه‌های «زندان‌مانند» در جزایر یونان/ نادیده گرفتن پناهجویان از سوی اتحادیه اروپا
یک سازمان خیریه پناهندگان می‌گوید بسیاری از پناهجویان افغانستانی نیازمند به حفاظت دائمی در اردوگاه‌های «زندان‌مانند» در جزایر یونان گرفتار هستند.

خبرگزاری میزان - یک گزارش نشان می‎دهد تنها ۲۷۱ پناهجوی افغانستانی در سال ۲۰۲۲ در اتحادیه اروپا اسکان داده شدند که یک دهم درصد از ۲۷۰ هزار نفری است که به حمایت دائمی نیاز دارند.

به گزارش گاردین، کمیته خیریه بین‌المللی نجات(IRC)، اتحادیه اروپا را به «بی‌توجهی سرسام‌آور» نسبت به پناهجویان افغانستانی متهم کرده و می‌گوید که بسیاری از آن‌ها در شرایط «مانند زندان» در جزایر یونان به دام افتاده‌اند.

خودداری اروپا از ارائه حمایت

کمیته بین‌المللی نجات در گزارشی، می‌گوید که کشور‌های عضو اتحادیه اروپا «به‌طور مداوم» در اجرای وعده‌های قانونی اسکان مجدد شکست خورده‌اند و بسیاری از افغانستانی‌هایی را که به مرز‌های اتحادیه اروپا رسیده‌اند، دوباره در معرض «آسیب» قرار داده‌اند.

این سازمان خیریه، می‌گوید که حتی یک نفر تحت طرحی که در سال ۲۰۲۱ در آلمان برای اسکان مجدد هزار پناهجوی افغانستانی در ماه ایجاد شده بود، وارد نشده است، در حالی که ایتالیا تنها نیمی از تعداد پناهجویانی را که وعده داده بود پذیرفته است.

بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، حدود ۴۱ هزار و ۵۰۰ پناهجوی افغانستانی در معرض خطر، از سوی اتحادیه اروپا پذیرفته شدند که بسیاری از آن‌ها از طریق یک برنامه تخلیه اضطراری موقت در آگوست ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شدند. 

گزارش‌های این سازمان خیریه، می‌گویند: در حالی که از هر یک از این تلاش‌ها استقبال می‌کنیم، این پاسخ بسیار ناکافی است.

بروز مشکلات جدی برای پناهجویان افغانستانی

گزارش مذکور می‎گوید که بسیاری از آن‌ها «در شرایط دورافتاده و زندان‌مانند» در اردوگاه‌های جزایر یونان «به دام می‌افتند و این اقدام از ورود آن‌ها به جوامع محلی اروپا جلوگیری و سلامت روانشان را ویران می‌کند».

نویسندگان این گزارش همچنین دریافتند که بیش از ۹۰ درصد از افغانستانی‌هایی که از سوی تیم‌های سلامت روان IRC در لسبوس و آتن حمایت می‌شوند، علائم اضطراب و ۸۶ درصد افسردگی را در سال منتهی به مارس ۲۰۲۳ تجربه کرده‌اند.

بی‌توجهی سرسام‌آور

«دیوید میلیبند»، رئیس کمیته بین‌المللی نجات، می‎گوید: این گزارش بی‌توجهی سرسام‌آور کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به پناهجویان افغانستانی را نشان می‌دهد که آن‌ها را در هر مرحله از سفرشان در جستجوی حفاظت در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گفته وی، در حالی که برنامه‌های با حسن نیت برخی دولت‌ها برای رساندن افغانستانی‌ها به امنیت، با تاخیر‌ها و موانع مکرر مواجه شده است، کشور‌های دیگر به هیچ وجه تعهد یا تضمینی برای حفاظت و شمول کافی برای بخش کوچکی از پناهجویان افغانستانی که موفق به رسیدن به اروپا می‌شوند، نداده‌اند.

تبعیض در پذیرش

«میلیبند» در بخشی دیگر گفت: استقبال کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برای بیش از ۸ میلیون نفری که از اوکراین خارج شدند نشان داد که اتحادیه اروپا توانایی ارائه خدمات برای پناهجویان را دارد.

وی معتقد است که بهانه‌ای برای رفتار متفاوت با افغانستانی‌ها و پناهندگانی که مجبور به ترک خانه‌های خود در جا‌های دیگر شده‌اند، وجود ندارد.

گزارش این نهاد خیریه بر فقدان راه‌های امن برای پناهندگان تمرکز دارد، اما به نظر نمی‌رسد که منعکس کننده تلاش‌های گسترده‌تر در کشور‌هایی مانند آلمان برای حمایت از پناهجویان افغانستانی باشد.

در ماه مارس، اداره آمار ملی آلمان، Destatis، اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۸۶ اتباع افغانستان وارد این کشور شده و برای دریافت پناهندگی ثبت نام کرده‌اند.

این کشور با انتقاد‌های بسیاری مواجه شده مبنی بر این که در اجرای وعده‌های خود بسیار کند عمل کرده است.

یکی از پناهجویان، می‎گوید که «امید زیادی» برای اسکان مجدد در آلمان داشت، اما این روند، برای وی ۲.۵ سال طول کشید.

به گفته این پناهجوی افغانستانی،: زمان انتظار پاسخ برای من زمان بسیار دشوار و پر از اضطراب بود، زیرا بدون دو فرزندم در این کشور خارجی بودم که فرهنگ آن را نمی‌دانستم؛ چاره‌ای جز انتظار نداشتم.

این سازمان خیریه از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا خواست تا «مسیر‌های حفاظتی» را افزایش دهند و هدف خود را برای اسکان مجدد ۴۲ هزار و ۵۰۰ پناهجوی افغانستانی طی ۵ سال آینده «حداقل» در نظر بگیرند.

انتهای پیام/


برچسب ها: اروپا پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *