مانع‌تراشی انگلیس در برابر کودکان پناهجوی سودانی

13:59 - 19 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۶۵۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مانع‌تراشی انگلیس در برابر کودکان پناهجوی سودانی
محدودیت‌های اعمال شده علیه پناهجویان سودانی از سوی انگلیس، کودکان پناهجو را برای رسیدن به خانواده به سمت مسیر‌های مرگبار می‌کشاند.

خبرگزاری میزان – نهاد‌های خیریه گزارش داده‌اند که به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی انگلیس برای پناهجویان سودانی، کودکان پناهجوی بدون همراه در خطر ورود به مسیر‌های مرگبار برای ورود به این کشور و پیوستن به خانواده خود هستند.

به گزارش «گاردین»، سازمان‌های خیریه هشدار داده‌اند که کودکان پناهجوی تنها و بدون همراه که در سودان گرفتار شده‌اند، ممکن است مجبور شوند با قایق‌های کوچک به انگلیس سفر کنند.

ورود به مسیر‌های مرگبار به دلیل آن است که دولت انگلیس به افرادی که حق پیوستن به خانواده خود را دارند، برای خروج از سودان هیچ کمکی نمی‌کند.

به طور معمول پناهجویانی که در انگلیس به آن‌ها وضعیت پناهندگی اعطا شده، می‌توانند برای آوردن همسر، فرزندان یا خواهر و برادر کوچکتر خود - یکی از معدود مسیر‌های امن و قانونی که برای پناهجویان باز است، درخواست دهند.

برای واجد شرایط شدن، وزارت کشور انگلیس گفته که اعضای خانواده باید مشخصات بیومتریک خود را در یک مرکز درخواست ویزا در یکی از کشور‌های همسایه سودان ارسال کنند.

رویکرد شرم آور

«نیک بیلس»، رئیس کمپین‌های خیریه «رامفل»، از ۱۰ پناهجوی ساکن انگلیس حمایت می‌کند که تلاش می‌کنند ۱۳ کودک پناهجوی بدون همراه را که عمدتا اهل اریتره و در سودان سرگردان هستند را به انگلیس بیاورند؛ وی رویکرد دولت انگلیس را «شرم آور» توصیف کرد.

بیلس گفت: سوئلا براورمن [وزیر کشور] گفته هر کس که از سودان فرار می‌کند نباید با قایق به انگلیس سفر کند، اما بسته شدن مرکز درخواست ویزای خارطوم حتی درخواست برای آمدن به انگلیس را غیرممکن می‌کند؛ نمی‌توان میزان خطری که این کودکان با آن مواجه هستند، مانند آدم‌ربایی، قاچاق و بهره‌کشی را توصیف کرد.

بسیاری از پناهجویان سرگردان در سودان از اریتره گریخته بودند و در خارطوم منتظر بودند تا ویزای آن‌ها برای پیوستن به خانواده آن‌ها در انگلیس بررسی شود.

وضعیت بحرانی پناهجویان 

یک پناهجوی جوان اریتره‌ای در تلاش برای نجات خواهر ۱۴ ساله خود است؛ قاچاقچیان او را از مرز سودان به جوبا در سودان جنوبی بردند، اما او را تا زمانی که خانواده‌اش دو هزار پوند به آن‌ها پرداخت نکنند، در اسارت نگه می‌دارند.

حتی اگر قاچاقچیان او را آزاد کنند، باید به سفارت انگلیس در جوبا برود؛ او تنها ۱۴ سال دارد، چطور می‌خواهد این کار را انجام دهد؟

گاردین پیشتر از یک زن باردار خبر داده بود که به همراه دختر سه ساله‌اش در خارطوم گیر افتاده بود؛ همسرش که یک پناهنده در ولورهمپتون است، بیش از یک سال پیش برای پیوستن به خانواده درخواست داده است؛ این زن و دخترش توانسته‌اند از خارطوم فرار کنند و به بندر سودان برسند، اما آن‌ها در حال حاضر در آنجا گرفتار هستند.

یک پناهجوی اریتره‌ای ۲۱ ساله که در انگلیس زندگی می‌کند، گفت: من سعی می‌کردم دو برادر ۱۴ و ۱۷ ساله‌ام را به اینجا بیاورم، اما بیش از یک هفته است که موفق به برقراری ارتباط با آن‌ها نشده‌ام؛ آن‌ها خیلی جوان هستند و من نگران جان آن‌ها هستم.

بیلس گفت: در واکنش به بحران سودان، دولت انگلیس باید اقدام قاطعانه‌ای انجام دهد و فرآیند‌های درخواست مجوز ورود را برای کسانی که متقاضی پیوستن به اعضای خانواده خود در انگلیس هستند، تسریع و ساده کند؛ واکنش ناکافی دولت انگلیس، کودکان آسیب‌پذیر را با روابط خانوادگی روشن در انگلیس در خطر جدی قرار داده است.

«امیلی گراهام»، رئیس کمپین‌های خیریه «Safe Passage International»، گفت که یک مسیر امن از سودان به صورت فوری مورد نیاز است؛ این دولت باید هر کاری که می‌تواند برای کمک به پناهجویان برای رسیدن به خانواده خود در انگلیس انجام دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *