تنور داغ انتخابات ریاست جمهوری ترکیه/ قلیچدار اوغلو در نظرسنجی‌ها از اردوغان پیشی گرفت

14:28 - 17 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۴۰۴
تنور داغ انتخابات ریاست جمهوری ترکیه/ قلیچدار اوغلو در نظرسنجی‌ها از اردوغان پیشی گرفت
با نزدیک شدن به تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نظرسنجی‎ها از پیشتازی کمال قلیچدار اوغلو نسبت به اردوغان حکایت دارند.

خبرگزاری میزان - «کمال قلیچدار اوغلو»، رئیس مخالفان دولت ترکیه که در طول دوران حرفه‌ای خود زیر سایه «رجب طیب اردوغان» فعالیت کرده، معتقد است که زمان آن فرا رسیده است که او ترکیه را در مسیر جدیدی قرار دهد و بسیاری از میراث مردی را که برای دو دهه بر سیاست این کشور تسلط داشته است، کنار بزند.

به گزارش «رویترز»، ائتلافی متشکل از شش حزب مخالفان، این کارمند سابق دولتی را به عنوان نامزد خود برای رویارویی با اردوغان در انتخابات ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت) نام برده که شاید به عنوان مهم‌ترین انتخابات در تاریخ مدرن این کشور دیده می‌شود.

نظرسنجی‌ها عموماً نشان می‌دهند که «قیلیچدار اوغلو» ۷۴ ساله، با اختلافی کم در مقایسه با اردوغان پیشتاز است و احتمالاً اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، پیروز خواهد شد. وی همواره در کمپین‌های انتخاباتی خود به طور ویژه‌ای به موضوعات اقتصادی این کشور پرداخته است. 

شعار‌های انتخاباتی قلیچدار اوغلو

«قیلیچدار اوغلو» متعهد شده است که به سمت سیاست‌های اقتصادی ارتدکس و نظام حکومتی پارلمانی و استقلال دستگاه قضایی برود.

احزاب مخالف دولت کنونی ترکیه می‎گویند که به دنبال کاهش تورمی هستند که در سال گذشته به ۸۵ درصد رسید، حتی در شرایطی که انتظار می‌رود آشفتگی بازار مالی و احتمالاً آخرین مورد از یک سری سقوط ارز به همراه داشته باشد.

مخالفان او می‌گویند «قیلیچدار اوغلو» فاقد قدرت رقیب خود برای جمع آوری مخاطبان است و نمی‌تواند چشم انداز روشنی برای دوران پس از اردوغان ارائه دهد.

«قیلیچدار اوغلو» برای متحد نگه داشتن ائتلاف مخالفان شامل ناسیونالیست‌ها، اسلام گراها، سکولار‌ها و لیبرال‌ها با چالش‌هایی مواجه است. انتخاب او به عنوان نامزد پس از یک مشاجره ۷۲ ساعته انجام شد.

«بیرول باسکان»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی ساکن ترکیه، گفت: «قیلیچدار اوغلو» تصویر کاملاً متضادی از اردوغان را به تصویر می‌کشد، که یک چهره قطبی و مبارزی است که پایگاه رای دهندگان خود را تثبیت می‌کند.

نظر تحلیلگران درباره نتایج انتخابات ترکیه

نظرسنجی‌ها حاکی از رقابت فشرده انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در ترکیه است که نه تنها تصمیم می‌گیرد چه کسی ترکیه را هدایت می‌کند، بلکه در مورد نقش این کشور برای کاهش درگیری در اوکراین و خاورمیانه نیز تصمیم می‌گیرد.

بسیاری در شک و تردید هستند که آیا «قیلیچدار اوغلو» می‌تواند اردوغان، باسابقه‌ترین رئیس جمهور این کشور را شکست دهد که کاریزما مبارزات انتخاباتی او به بیش از ده‌ها پیروزی در انتخابات کمک کرده است.

اما تحلیلگران می‌گویند اردوغان با وجود در دست داشتن رسانه‌ها، دادگاه‌ها و هزینه‌های مالی بی‌سابقه دولت برای کمک‌های اجتماعی قبل از انتخابات، بیش از هر زمان دیگری به شکست نزدیک شده است. 

مخالفان دولت کنونی ترکیه تاکید کرده‌اند که تلاش اردوغان برای کاهش نرخ بهره باعث ایجاد بحران تورمی شد که بودجه خانوار‌ها را ویران کرد. 

در همین حال، دولت ترکیه می‌گوید این سیاست صادرات و سرمایه گذاری را به عنوان بخشی از برنامه تشویق به ذخایر لیر تقویت کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *